Video Is chain lube a scam? Does your bike really need it?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En tänkbar nackdel med att smörja kedjan skulle kunna vara att fettet drar till sig sand och annat som sedan ligger och skaver på drev och kedja. Utan klet på kedjan så är den torr och fin och samlar inte smuts lika lätt.

En pinne till i brasan :7peta är ju att det enda som egentligen behöver smörjas är innanför o/x/whatewer-ringarna och då behövs ett "magic lubrication kit" från ACME-industries.
Kedjekoll är ju att ta bort smuts, se till att alla länkar löper lätt och att den håller sig inom toleransen för sträckning.
Sen kollar man och justerar slacket och linjeringen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att posta den där videon är som att ge sig in i oljetråden med ny information :D
Själv smörjer jag kedjan med jämna intervaller för att slippa oljud och att bespara drev/glidgummin/whatever.

Men vad tror ni om att fetta in kedjan med valfett?
Det skulle ju både smörja kedjan, smita förbi gummipackningen och försegla densamma mot att skit tränger in där.
Samt alla de där extrabonuseffekterna som mindre förbrukning, högre toppfart, mera effekt i bromsbänken, inge kladd på bakdäcket, osv.

Nya tiders snake oil.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag testade lampolja och tandborste för att göra rent kedjan. Tyckte inte att den löste upp gammal kedjespray och skit något vidare.
WD40 och tandborste funkar mycket bättre. :tummenupp
Ska testa ny eller gammal motorolja vid tillfälle.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag testade lampolja och tandborste för att göra rent kedjan. Tyckte inte att den löste upp gammal kedjespray och skit något vidare.
WD40 och tandborste funkar mycket bättre. :tummenupp
Ska testa ny eller gammal motorolja vid tillfälle.
Du skulle nog provat lysfotogen, har kört med det länge, det är både effektivt och snällt mot kedjan, inte så dyrt heller :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant test.
Det viktigaste är som jag ser det inte hur bra oljor är utan att de inte är riktigt dåliga på något
av de testade egenskaperna
1) Inte stänka
2) inte samla på sig skit (Anti-Grit?)
3) rostskydd
4) smörja rullarna
De som inte var riktigt dåliga på något var Gear Oil 75W-90 och Motul C5 med lägsta betyg 4 båda två
Och sammanlagda betyg var

GearOil 75W-90 22
Oxford Dry 21
Muc-Off 20
och lädermedaljen till Motul C5 19 (rättat hade fått 5+5+5+4=23 vilket det inte är)

Inte utan jag är nöjd med min hemmasmörja i garaget med oljekanna och hojen på depåstöd. Och helt enligt Suzuki manual som rekommenderar "Motoroil"
(och några gamla tidningar på golvet för att ta allt som droppar av.....)

https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/vaxelhusolja-ep-sae-90-2000022017
men den här är ju nästan halva priset, duger kanske lika bra
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...soljor/transmissionsolja-sae-80w90-2000022982

Och Motul C5
https://www.24mx.se/kedjepasta-motul-c5-150ml
som jag ser det lite tidsödande lägga på, sitta och pensla kedjan med minipensel....

Det blir vid resor också i fortsättningen
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-oljor/smorjmedel/kedjespray-racing-2000023682
men citat: "Smörjmedlet kastas varken av kedjan vid höga farter eller spolas bort av vatten"

Tydligen slängs Biltema Racing av kedjan / bakdrevet vid låg hastighet för min bakfälg är nersmetad med Biltema kedjespray Racing.....
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så vitt jag vet har 75W90 växellådsolja ungefär samma viskositet som 50 motorolja. Många gamla hojar smorde kedjan från vevhusventilationen. Det var innan O-ringkedjor fanns.

Det har du rätt i !
https://www.bobistheoilguy.com/viscosity-charts/
Det betyder att istället för att använda växellådsolja som jag idag använder till att smörja kedjan med hemma i garaget så kan jag lika gärna använda SAE50 olja till att smörja kedjan med.
SAE 50 olja som jag använder för att fylla om oljenivån sjunkit någon dl efter 100 mil på mina hojar.
Efter kollat oljenivån i synglaset med varmkörd motor och hojen stående på plan mark och rakt upp.
Är nivån då låg brukar det bli ca en dl SAE50 i den varma motorn innan det blir en sväng med hojen.
Varför SAE50 ? För viskositen sjunker när oljan används. Lite SAE50 håller viskositen uppe. Tycker jag. #
Som bara kör när det är plusgrader ute. Och ändå byter olja efter 200 - 300 mil och efter varje banhelg. Se tabellen längst ner. Om hur viskositeten minskar med milen.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm


Men det här är inget för motorer typ CBR1000RR -08 med oljeförbrukning på 4dl/100mil (normalt enligt Honda efter Motorrads 5000mil test.) På sådana motorer (4dl och högre/100mil) är det vanlig SAE10W-40 till påfyllning (eller ska det vara 10W-30 enligt Honda) och frågan är väl nästan varför man ska "byta" olja efter 1000 mil enligt manualen.
Oljan är ju redan bytt ?

# Häll aldrig en skvätt SAE50 i en kall motor. Kan ge en "oljepropp" av alldeles för hög viskositet när hojen startas. Kör alltid en sväng direkt efter en skvätt SAE50 hällts i varm motor så skvätten SAE 50 blandas ut med den vanliga 10W-50 eller 10W-40 oljan.
Häll aldrig en skvätt SAE50 i motorer där oljefiltret saknar övertryckventil / bypass valve / safety valve, typ KTM.
Kåttarna rasar ju redan med vanlig 10W-50/60 när oljefiltret utan bypass tryckts ihop.

Och citat: "In the late 80s I roadraced a Kawasaki 650. I always removed the filter before a race, if you did not it was torn to shreads post race. It had no bypass...... "
från
https://www.practicalmachinist.com/vb/general/oil-filter-bypass-not-188342/

Är det så de som framgångsrikt racar Kåttar gör. Kör utan oljefilter under race ?
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag smörjer inte ett skit utan bytar hela rasket inför varje säsong. Orkar inte klabba och orkar inte bry mig under säsongen. Blir totalt ca 1000-1400 mil fördelat på tre hojar reggade för vägbruk. Har lite mer koll på crossbågarna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag smörjer inte ett skit utan bytar hela rasket inför varje säsong. Orkar inte klabba och orkar inte bry mig under säsongen. Blir totalt ca 1000-1400 mil fördelat på tre hojar reggade för vägbruk. Har lite mer koll på crossbågarna.
Vissa av oss kanske inte riktigt är villiga att vaska kedjor på riktigt samma sätt, utan kör med dem till de verkligen behöver bytas och försöker få dem att hålla så länge de går... :näsblod
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Är för mig att Mcxpress eller om det var Bike fick ut max ett par hästar extra genom att byta till ett helsystem på en Gixxer. Men 15 bakhjulshästar extra bara av att smörja kedjan ymnigt!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag smörjer inte ett skit utan bytar hela rasket inför varje säsong. Orkar inte klabba och orkar inte bry mig under säsongen. Blir totalt ca 1000-1400 mil fördelat på tre hojar reggade för vägbruk. Har lite mer koll på crossbågarna.

Vissa av oss kanske inte riktigt är villiga att vaska kedjor på riktigt samma sätt, utan kör med dem till de verkligen behöver bytas och försöker få dem att hålla så länge de går... :näsblod

Jag tycker det är jobbigt att byta kedja ofta så jag smörjer den. Senaste höll 6 400 mil och det hade gått att få ut fler mil men det var höst. Jag gör jobben på vintern och kör på sommaren! :)
Att kolla kedjan varje gång jag kommer hem, och smörja den när den börjar bli torr, är inte jobbigt för mig. :)
Tvätta kedjan? Såå mycket ska man inte smörja! :D

Är för mig att Mcxpress eller om det var Bike fick ut max ett par hästar extra genom att byta till ett helsystem på en Gixxer. Men 15 bakhjulshästar extra bara av att smörja kedjan ymnigt!

Skippa O-ringskedjan men fortsätt smörja så får du ännu fler hästar! :tungan
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
"... att det enda som egentligen behöver smörjas är innanför o/x/whatewer-ringarna ..."
-

Jag har skrivit det i de flesta "smörja-kedjan?-trådarna" jag har läst, och gör det härmed igen:
Vet inte hur du tänker nu, men det ENDA som egentligen behöver smörjas är ju faktiskt innanför kedjerullen som går i drivkransarnas dalar.
Ingenstans smiter det ut fett eller kommer in smuts, om o/x/z-ringarna är intakta.

Mina erfarenheter av kedjesmörjning på 4 landsvägshojar (Suzuki Rf600r -97, Triumph Sprint ST 955 cc -03, Suzuki Dl1000 -07 och KTM 990 SMt -10) är att för de 3- och 4-cylindriga motorerna är det inte särskilt stor skillnad vare sig körmässigt eller servicemässigt hur och när man smörjer kedjan. Faktiskt.

Och, för de "stora" V-twinmotorerna hos Suzuki och KTM är det en ENORM skillnad på att smörja kedjan eller inte. Min upplevelse är att motorn går betydligt "lugnare" och smidigare med en rengjord och välsmord kedja, jämfört med en kedja som inte fått smörjning.

Jag började omkring 2011 (Triumph Sprint ST) med att rengöra kedjan med lampolja och smörja med Castrol O-ring
Skärmavbild 2019-10-08 kl. 17.53.42.png. För den hojen kunde jag inte med bara "känslan" avgöra om kedjan var rengjort och smord eller inte.
Däremot när jag köpte V-Strom'en så var det som natt och dag med rengjord/smord jämfört smutsig/osmord kedja. Samma sak med KTM'en.

På långturer försökte jag att smörja var 30:e mil, men när man kör i t.ex. Norge så gick det väl kanske 50-60 mil mellan smörjningarna och det märktes väldigt tydligt.
Undantaget när det inte märktes något är när det regnade - vatten har också en "smörjande" effekt, så länge det är blött.

Mina 2 cent, som det ibland skrivs.
/H
-
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hojkul skriver citat: På långturer försökte jag att smörja var 30:e mil, men när man kör i t.ex. Norge så gick det väl kanske 50-60 mil mellan smörjningarna och det märktes väldigt tydligt.
Undantaget när det inte märktes något är när det regnade - vatten har också en "smörjande" effekt, så länge det är blött.

Scottoiler finns, vem blir först med automatisk Vattensmörjare till MC-kedjor ?
Greta ?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hojkul skriver citat: På långturer försökte jag att smörja var 30:e mil, men när man kör i t.ex. Norge så gick det väl kanske 50-60 mil mellan smörjningarna och det märktes väldigt tydligt.
Undantaget när det inte märktes något är när det regnade - vatten har också en "smörjande" effekt, så länge det är blött.

Scottoiler finns, vem blir först med automatisk Vattensmörjare till MC-kedjor ?
Greta ?
-

Underbart! :banana

/H
-
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag smörjer och trivs.
Har aldrig tvättat en kedja. Däremot kör jag i alla väder, och regn är verkligen döden för kedjor. Speciellt dem som redan befinner sig på skuggsidan.
Man vet att här finns det 1000 mil kvar att ta ut om jag smörjer bra.

Well, 1000 mil krymper snabbt till 100, om de första 50 av dem går i regn.

Visst, i början försökte man pressa ut varje tänkbar kilometer ur sina kedjor, kapade länkar när man skruvat allt i bott, men nu ser man tecknen på ett annat vis.

Först kommer streckfesten. Övning ger färdighet.
När man tåar kedjeslacket vid varje tankning och tvingas justera vid vart annat så lär man sig vilka verktyg som skall användas, och handgreppen känns igen även i mörker.

Sedan kommer nojjan. Man tvingas lyssna på en rasslande, protesterade kedjejävel - mot sin vilja.
Det låter hemskt!

Men, det måste göras! Bara 50 mil hem nu.
Gäller att sänka farten regelbundet och spetsa öronen, filtrera bort rasselbruset och lyssna efter det förhatliga knorvandet - missljudet som berättar att länkar skär ihop och att kedjan nu snabbt kortas upp. Det kan bli dyrt!

Måste måste måste komma hem i natt - jag skall jobba imorgon. Eh... ...jobba idag, faktiskt.
Hoppas jag hinner duscha, i vart fall.

Varje verkligt knäckt kedja jag lyckats hanka mig hem med har föregåtts av många timmars körning i regn kombinerat med motorvägsfart. Regn dödar.

...och hur oense vi än är kring smörja eller inte smörja, spray eller kanna, wax eller flytande och alla de vanliga skyttegravsgrejerna, så måste vi kunna enas om en sak:

Det går fort på slutet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja precis, slitage är knappast något man märker av på kort sikt.
Däremot är ju inte gummitätningar, rullar och ytorna kedja/drev självsmörjande och jag tycker iaf jag kan känna när kedjan börjar gå lite tungt.
Är nog lite nojig på det viset t.o.m :crash
Du menar att när du har svårt att köra om lastbilar på motorvägen så är det dags att smörja kedjan? :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoztic skriver:
"Du menar att när du har svårt att köra om lastbilar på motorvägen så är det dags att smörja kedjan? "

När jag sitter på pallen i garaget med oljekannan med SAE90 i ena näven och bakdäcket i den andra tycker jag det är lättare snurra bakhjulet (hojen på depåstöd :rodnar) efter kedjan är smord än innan. Inbillning ?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hoztic skriver:
"Du menar att när du har svårt att köra om lastbilar på motorvägen så är det dags att smörja kedjan? "

När jag sitter på pallen i garaget med oljekannan med SAE90 i ena näven och bakdäcket i den andra tycker jag det är lättare snurra bakhjulet (hojen på depåstöd :rodnar) efter kedjan är smord än innan. Inbillning ?
-

Hmm... Att hjulet snurrar bättre (mindre friktion) efter att kedjan är smord kan jag bekräfta med mina erfarenheter. Beror dock kanske på vilken smörja man använder.

(Ser framför mig att du sitter på en pall iklädd mekoverall, med en BETA oljekanna i ena handen och ett löst bakdäck i den andra handen.
Förstår dock inte hur du lyckas snurra på hjulet som är monterad i svingen på hojen? Sparkar du med fötterna på däcket så att hjulet snurrar?
:tungan )

/H
-
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du menar att när du har svårt att köra om lastbilar på motorvägen så är det dags att smörja kedjan? :hihi
Hahaha, typ så :tummenupp
Comeback: Det är klart det inte är inbillning, Gummi är inte självsmörjamde, kör ner dojorna i backen o kör ett par mil, hehe.

Skämt å sido.
Uppenbarligen är kedjor ett svårt ämne då åsikter och erfarenheter sprider så otroligt från att de inte behöver smörjas alls till att som jag dutta på lite smörja efter varje körning över 10mil.
Lägg till det valet från mängden av väldigt olika smörjmedel som finns på marknaden...

Har nog aldrig lyckats köra mer än 30mil utan att det börjat kännas att det är dags för lite smörja.

Såg en youtube video där en kille sprättade isär en ny och en begagnad kedja för att visa hur det funkar....

Det var rätt kul när han tar upp en yttre länkplatta från den använda kedjan och säger.
-På den här har de t.o.m bearbetat in fördjupningar som styrning för o-ringen......

-Hmm, jag tror nog det är slitspår från o-ringen...

En kedja behöver inga jättemängder med smörja men den bör vara hyfsat kontinuerlig då den dels ska minska friktion men också blockera smuts från att komma in samt transportera bort lösa partiklar...

Folk får såklart göra som de vill med sina kedjor då det förhoppningsvis är de själva som får ta ev negativa konsekvenser vare sej det handlar om lite tappad effekt eller att få torka av bakfälgen då och då :tummenupp
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag byter alltid kedjan när jag köper en hoj. Det går liksom inte att veta på nåt sätt om den som haft hojen innan har skött den eller bytt den. Sen smörjer jag med kedjespray och torkar ren den synliga delen av kedjan med en WD-40:ad trasa. Mest för att det ska se någorlunda snyggt ut.
Men jag tror nog att det inte spelar nån roll VAD man smörjer med, bara man smörjer med nåt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top