Video Is chain lube a scam? Does your bike really need it?

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja det finns ju en gammal tråd om detta här på sporthoj. Test personen körde vad jag minns 1100 mil utan att smörja kedjan oavsett regn lera smuts osv utan att det direkt påverkade kedja eller drev under denna test period.

Testet avbröts pga en längre europa tour o då ville testpersonen inte utmana ev onödigt stopp eller ev bekymmer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Is chain lube a scam?
Nej som jag ser det och Suzuki rekommenderar att man smörjer kedjan med motorolja.
Does your bike really need it?
Beror på faktiskt.
Det som tjänar på smörjmedel är ju
kedjan på grund av kontakten med kedjedreven, mindre friktion kedja/kedjedrev med smörjning
kedjedreven på grund av kontakten med kedjan, mindre friktion kedjedrev/kedja med smörjning
gummibanorna över och under svingen, gummibanorna som kedjan trycker emot, mindre friktion med smörjning

Resten av hojen behöver ingen kedjesmörjning.
Men i varje fall bakre delen av hojen får det, smörjningen lossnar från kedja och kedjedrev och stänker ner hojen.

Ett alternativ är ju att istället för att smörja kedjan, oftare byta drivpaket och gummibanorna över och under svingen vid svingaxeln.
Jag har sett enstaka parkerade hojar på "stan" med rostiga (och helt torra) kedjor.

Smörjer själv kedjan efter varje tur i garaget med olja och oljekanna, MCn på depåstöd, använder
https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/motorolja/vaxelhusolja-ep-sae-90-2000022017
Och på resor efter ca 30 mil vid tankning med
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-oljor/smorjmedel/kedjespray-racing-2000023682

Jag tvättar också hojen, behövs det ?
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tja det finns ju en gammal tråd om detta här på sporthoj. Test personen körde vad jag minns 1100 mil utan att smörja kedjan oavsett regn lera smuts osv utan att det direkt påverkade kedja eller drev under denna test period.

Testet avbröts pga en längre europa tour o då ville testpersonen inte utmana ev onödigt stopp eller ev bekymmer.


Testpersonen är Saarela, och tråden är här:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje(o)sm%F6rjningstest&highlight=

Jag tolkar utfallet lite annorlunda än du - det gick fort på slutet.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Testpersonen är Saarela, och tråden är här:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje(o)sm%F6rjningstest&highlight=

Jag tolkar utfallet lite annorlunda än du - det gick fort på slutet.

Minnet kan svikta ibland o det kanske det gjorde i detta fallet..

Tunderacen får smörja var 50 mil en liten skvätt bara. O visst jag har inte behövt justera kedjan ännu på dryga 1000 mil året runt körning så något gör det nog trots en hel del grus åka.
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Själv har jag en flaska med vatten/yes och rengör med en tandborste sen applicerar jag en riktigt tjock växellådsolja (75W90) med en annan tandborste.

kan nog ha den oljan i flera år så det blir en helvetes massa pengar sparade och även ett bättre resultat än märkes-rengöring/spray.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Jag smörjer kedjan med lagerfett som appliceras med ett finger på kedjans nedre del. Lagerfettet stänker inte ned bakhjulet och har heller inte märkt att det samlas mer smuts. Kör dock endast asfaltsvägar.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag och en kompis hämtade en cykel med kedja nu i veckan... vi har båda kört kardan i många år så en självklar fråga för honom blev "hur ofta skall kedjan smörjas?"
Säljaren visste inte så han smet inom verkstaden för att fråga chefsmeken och svaret blev "i samband med vanlig service, dvs 1000 mil".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag och en kompis hämtade en cykel med kedja nu i veckan... vi har båda kört kardan i många år så en självklar fråga för honom blev "hur ofta skall kedjan smörjas?"
Säljaren visste inte så han smet inom verkstaden för att fråga chefsmeken och svaret blev "i samband med vanlig service, dvs 1000 mil".

Kolla manualen. Tror jag sett var 100mil.

Men jag har läst om ett MC-bud i London med Suzuki GSX-R1000 (den gick väl sällan över 20% av maxeffekt i Londontrafiken)
Smorde kedjan på kvällen efter varje dag på jobbet med använd motorolja. Han hade kört 60000 miles med originalkedjan, dvs ca 10000 mil.

Jag är glad drivpaketet klarar 3000mil.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om man struntar i hur en kedja är uppbyggd och ger sej fan på att den inte behöver smörjas så varför inte tömma växellådan på olja när man ändå håller på...?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Alla verkar vara inne på slitage, men hallå! Detta är sporthoj!! Ska ge märkbar effekt i bromsbänk att smörja kedjan. En anledning så god som någon.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alla verkar vara inne på slitage, men hallå! Detta är sporthoj!! Ska ge märkbar effekt i bromsbänk att smörja kedjan. En anledning så god som någon.

Testa då omega 636 stor skillnad på en oring kedja efter smörjning den tar sig förbi oringarna.

Omega själva påstår att många toppteam i vm cirkusen använder denna oljesprayen.

Om det är sant kanske boris o atalo kan verifiera det verkar som att dom har en större insyn i den världen än vad dom flesta av oss har eller kommer att ha.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alla verkar vara inne på slitage, men hallå! Detta är sporthoj!! Ska ge märkbar effekt i bromsbänk att smörja kedjan. En anledning så god som någon.
Ja precis, slitage är knappast något man märker av på kort sikt.
Däremot är ju inte gummitätningar, rullar och ytorna kedja/drev självsmörjande och jag tycker iaf jag kan känna när kedjan börjar gå lite tungt.
Är nog lite nojig på det viset t.o.m :crash
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En smörja som tar sig förbi O-ringarna är väl just vad man inte vill ha.
Fettet innanför ska ju vara intakt, allt utanför ska ges lite lägre friktion och ett rostskydd.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
sen applicerar jag en riktigt tjock växellådsolja (75W90) med en annan tandborste.

Så vitt jag vet har 75W90 växellådsolja ungefär samma viskositet som 50 motorolja. Många gamla hojar smorde kedjan från vevhusventilationen. Det var innan O-ringkedjor fanns.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att posta den där videon är som att ge sig in i oljetråden med ny information :D
Själv smörjer jag kedjan med jämna intervaller för att slippa oljud och att bespara drev/glidgummin/whatever.

Men vad tror ni om att fetta in kedjan med valfett?
Det skulle ju både smörja kedjan, smita förbi gummipackningen och försegla densamma mot att skit tränger in där.
Samt alla de där extrabonuseffekterna som mindre förbrukning, högre toppfart, mera effekt i bromsbänken, inge kladd på bakdäcket, osv.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
I längden är det tyvärr inte mycket som stannar kvar på rätt ställen på en kedja som rör sej så snabbt som på en sporthoj.
Det blir skaplig centrifugalkraft förbi främre drevet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
En tänkbar nackdel med att smörja kedjan skulle kunna vara att fettet drar till sig sand och annat som sedan ligger och skaver på drev och kedja. Utan klet på kedjan så är den torr och fin och samlar inte smuts lika lätt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top