Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
EsportsCarreraCup_Scandinavia_rgb-300x122.png


https://www.carreracup.se/esports/

Porsche i Sverige satsar på virtuell bilsport: Racingsäsongen förlängs med nytt mästerskap i simracing! Jakten på nästa racingstjärna startar 3:e oktober med prispott på 100 000 kr.

Det handlar om simracing, en populär gren inom e-sport. Precis som i Porsche Carrera Cup Scandinavia körs den virtuella upplagan uteslutande med Porsche 911 GT3 Cup, dessutom på några av Sveriges mest kända tävlingsbanor. Ring Knutstorp, Scandinavian Raceway, Gelleråsen Arena och Mantorp Park.

Mästerskapet kommer att bära med sig så mycket av känslan från Skandinaviens ledande racingserie, Porsche Carrera Cup Scandinavia, som möjligt. Bland annat kan deltagarna köra alla specialdesignade gästbilar, ”tribute cars” som funnits med i den verkliga serien de senaste åren.

3:e oktober inleds Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia online genom kvalificering i så kallad time-attack, med ett eget leaderboard för vart och ett av höstens multiplayer-race. Under dessa tidskval gäller obegränsat antal varv.

Den 17 oktober startar mästerskapet på allvar. Då har de snabbaste förarna från time-attacken bjudits in till fyra multiplayer-race online. Deltävlingar genomförs med träning, tidskval och två race under torsdagskvällar i oktober och november.

De 12 bästa förarna i mästerskapet går vidare till en Grande Finale den 23:e november som genomförs vid ett live-event på Porsche Center Danderyd utanför Stockholm. Där tävlar förarna på plats om en prispott på totalt 100 000 kronor (1:a pris 60 000 SEK. 2:a pris 25 000 SEK. 3:e pris 15 000 SEK. Ev. skatt betalas av vinnaren).

Samtliga deltävlingar streamas live på internet och kommenteras av Robin Nilsson och racerföraren Björn Wirdheim. Vid finalen den 23:e november blir dessutom den välkände motorsportkommentatorn Janne Blomqvist programledare för eventet.

Anmälan och deltagande i Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia är gratis och öppen för alla över 13 år som har tillgång till PC och internet med bredband. Man får köra så mycket man vill. Utmana vänner, familj och den skandinaviska simracing-eliten.


1600x615.png
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag var på Mantorp Park igår och såg TCR, V8 Thunder Cars, Porche Carrera Cup Scandinavia m.fl.

Noterade att PCCS körde omkring 1:17:XX - 1:20:XX tider.
Kollar i RaceRoom, där kör de bästa på 1:16:XX tider, alltså riktigt likt verkligheten. Kul att se :)


Själv har jag bara hunnit lägga 40-50 min på RaceRoom än, med 1:23:033 som bästa tid på Mantorp.
För mycket som är ovant än så länge då jag spenderat XX antal timmar med F1 2019 senare tiden.

Min fritid under vinterhalvåret är fixat iochmed RaceRoom och F1 :D

Hoppas Kinnerulle Ring kommer in i spelet någon gång, enligt mig Sveriges roligaste bana, men tror samtidigt att ingen riktig tävling sker på den banan(?). Anderstorp kan jag helt vara utan, så tråkigt med platt bana och "bara" 90-graders och 180-graders kurvor :/
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag var på Mantorp Park igår och såg TCR, V8 Thunder Cars, Porche Carrera Cup Scandinavia m.fl.

Noterade att PCCS körde omkring 1:17:XX - 1:20:XX tider.
Kollar i RaceRoom, där kör de bästa på 1:16:XX tider, alltså riktigt likt verkligheten. Kul att se :)


Själv har jag bara hunnit lägga 40-50 min på RaceRoom än, med 1:23:033 som bästa tid på Mantorp.
För mycket som är ovant än så länge då jag spenderat XX antal timmar med F1 2019 senare tiden.

Min fritid under vinterhalvåret är fixat iochmed RaceRoom och F1 :D

Hoppas Kinnerulle Ring kommer in i spelet någon gång, enligt mig Sveriges roligaste bana, men tror samtidigt att ingen riktig tävling sker på den banan(?). Anderstorp kan jag helt vara utan, så tråkigt med platt bana och "bara" 90-graders och 180-graders kurvor :/

Nu när hojsäsongen är över så är det simracing som gäller.
Har kört mkt Project cars 2 på PS4 men har nyligen införskaffat PC modell värre. Är det raceroom som gäller eller ska man köpa Assetto Corsa eller någon annan sim?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är ganska ny inom simracing, men RaceRoom definitivt!
Är gratis, med en massa DLC att köpa efter tycke och smak. Just nu pågår det tråden hänvisar till och ca sex veckor framåt, gratis och gott. Perfekt kombo, Porsche och svenska banor.

Project Cars 2 har jag bara lagt någon få timma på än så länge, kommer _nog_ inte bli så många fler.
F1 2019 har jag kanske 30-40 timmar i, kommer nog bli en hel del under vintern.
Men framförallt är det nog fasen RaceRoom som jag kommer mumsa på.

Eventuellt kan iRacing vara av intresse också förutom Assetto Corsa som du tog upp :)

*EDIT* rFactor 2 kanske är något att ta en kik på!?
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nu har jag lagt x antal timmar på raceroom, jävlars vilken trevlig körkänsla det är och LJUDET! Project Cars kommer jag inte starta igen.

Är dock besviken på multiplayer, finns ju knappt några servrar alls...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top