Hjälmfråga, användning D-ring!

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag förstår inte en tillverkare som bifogar liknande anvisningar...
Rent tekniskt skulle man slippa dra ut remmen om de gjorde den längre och hade en större plupp i ändan så remen inte kan dras ur ringarna.
Men nu är den oftast för kort och den går att dra ur så dumt är nog årets underdrift.. :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
He rik skriver:
"Detta är beviset på att vi betalar lön till en stor javla hög onödigt folk!"

Med nu aktuella Brexit om hörnet så var ett av argumenten i Brexit lägret:
Det finns bara en kontinent med sämre ekonomisk utveckling än Europa, ..........
Ja ni får ta reda på vilken kontinent det är själva.
Ska väl inte vara någon konst så ärligt som svensk press och SVT redovisar Brexit valkampanjen. Eller hur ?
He rik, vilket hjälmfabrikat och modell har fått den här instruktionen att aldrig dra remmen ur D-ringarna ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
He rik, vilket hjälmfabrikat och modell har fått den här instruktionen att aldrig dra remmen ur D-ringarna ?

Airoh, men de skriver att det är ett krav i ece-godkännandet och inte deras egen idé, de kan ju feltolkat kravspecen eller bara en översättningsmiss men så står det på de språk jag kan läsa.

Ska jag lägga in någon egen tolkning av texten så är den att airoh beklagar att de måste skriva såhär men att det är ett krav för att bli godkänd och hoppas på förståelse men det är inte vår idé. :hihi

Roade mig att kolla hur de gör i depån när det var GP nu i helgen, såg ingen som tog av utan att lossa remmen först..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Slutsatsen i EU-parlamentet är alltså att mitträckesvägar, tveksamt vägunderhåll och halvblinda bilister är inget som helst problem för motorcyklismen, men att jättemånga motorcyklister dör då de tappar sin hjälm för att de inte lyckades få tillbaka remmen genom D-ringarna...?

Man hade nog rätt i Strömsund, med sina 95% nej till EU eller vad det nu var.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Airoh, men de skriver att det är ett krav i ece-godkännandet och inte deras egen idé, de kan ju feltolkat kravspecen eller bara en översättningsmiss men så står det på de språk jag kan läsa.

Ska jag lägga in någon egen tolkning av texten så är den att airoh beklagar att de måste skriva såhär men att det är ett krav för att bli godkänd och hoppas på förståelse men det är inte vår idé. :hihi

Roade mig att kolla hur de gör i depån när det var GP nu i helgen, såg ingen som tog av utan att lossa remmen först..

Visserligen så kan jag ha missat något men...

Jag har läst alla ställen i ECE22.05 där chin-strap, strap eller wearer och/eller double-d nämns och det finns ingenting i den som säger att hjälmen måste kunna tas av eller på för den delen heller, med remmen trädd genom d-ringarna.

Det enda som är i närheten av att beröra detta är denna passus:

6.11.5. If the retention system includes either a double-D ring or sliding bar fastening device then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone and also to retain the free end of the strap when the retention system is adjusted.

Det kan möjligen förklara den "nit" eller liknade som finns i änden på remmen. Sannolikt då för att förhindra att remmen alltför lätt och enkelt åka ut genom ringarna.

Så vad det nu är för lag/regler/förordning/standard som Airoh hänvisar till så är det sannolikt inte ECE22.05. Någon amerikansk eller japansk motsvarighet kanske.

För den som vill läsa själv så finns det mer här hos FEMA, inklusive en länk till standarden.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Snyggt att leta upp texten:Bugar
Verkar som byråkraterna lyckats göra en text som inte är helt begriplig annat än för en jurist. Det förklarar i alla fall varför Airoh skriver som dom gör.
Tydligen ska man inte lossa remmen helt på andra hjälmar som har annat än D-ringar oxå.
Förr i tiden skyllde vi allt dumt på byråkraterna i Stockholm.
Numera är det EU eller möjligen Borlänge som gäller.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo det låter ju logiskt:

Eftersom någon som inte förstår hur saker och ting fungerar, men har kraft att bestämma över oss andra, så har denna någon - troligen med både sensoriska- och motoriska problem bestämt att remmen skall sitta kvar vid av- och påtagning.

...och då blir remmen så överdrivet lång att den flaxar och smätter oss på halsen när vi kör - så då måste det lagstiftas om en tryckknapp för att fästa upp slacket med.

Logisch! :fakta


Om sedan den praktiska konsekvensen blir att tryckknappsfästet av restremmen förvillar en bilist så han inte får av hjälmen i tid för att ge andningshjälp så berörs ju inte byråkraten som skrev in regeln.Det dödsfallet går på ett annat konto - lämpligen räddningstjänsten, och då får någon se till att skriva om deras manual istället.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Visserligen så kan jag ha missat något men...

Jag har läst alla ställen i ECE22.05 där chin-strap, strap eller wearer och/eller double-d nämns och det finns ingenting i den som säger att hjälmen måste kunna tas av eller på för den delen heller, med remmen trädd genom d-ringarna.

Det enda som är i närheten av att beröra detta är denna passus:

6.11.5. If the retention system includes either a double-D ring or sliding bar fastening device then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone and also to retain the free end of the strap when the retention system is adjusted.

Det kan möjligen förklara den "nit" eller liknade som finns i änden på remmen. Sannolikt då för att förhindra att remmen alltför lätt och enkelt åka ut genom ringarna.

Så vad det nu är för lag/regler/förordning/standard som Airoh hänvisar till så är det sannolikt inte ECE22.05. Någon amerikansk eller japansk motsvarighet kanske.

För den som vill läsa själv så finns det mer här hos FEMA, inklusive en länk till standarden.

Sedär!
Har inte läst men litar på ditt omdöme.

Då kommer ju en ny fråga, kan man lita på en tillverkare av säkerhetsutrustning som inte klarar av att läsa och förstå en kravspec?
Vilka andra specar har dom missförstått, några när det kommer till materialval och hållfasthet kanske..:va

Nå, är ju tredje jag köper på mindre än 2 år och de första gjorde ju sitt jobb så, tror innehållet är intakt.. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: "then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone"
Tolkar detta utan problem som att bandet inte får dras ur D-ringarna........
Men andra kan givetvis tolka det så att det inte ska vara möjligt demontera bandet och D-ringarna från hjälmen.....
för att snabba upp av och på.
Kan tänka mig att enstaka MC-bud / Mopedbud har gjort just detta.
Löst skiten med bandet med ett Alexanderhugg !

Tror det finns nått liknande för budbilar.
Nån som vet:
Om man kör mindre än 200m till nästa stopp behöver inte säkerhetsbälte användas ? Rätt eller fel ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror det finns nått liknande för budbilar.
Nån som vet:
Om man kör mindre än 200m till nästa stopp behöver inte säkerhetsbälte användas ? Rätt eller fel ?


Japp, det finns en sådan gummiparagraf:
Vägverkets föreskrifter om användning av bilbälten och av särskilda skyddsanordningar för barn, VVFS 2006:135, medger undantag från bilbälteskravet i tre olika fall.

Det undantag sophämtarna hänvisade till lyder:
”Bilbälte behöver inte användas av den som i lokalt distributions- eller servicearbete färdas ett flertal kortare sträckor i följd och som mellan varje sådan kortare sträcka måste stiga ur fordonet för att fullgöra arbetsuppgiften. Undantaget gäller inte vid färd till eller från ett område där sådant arbete utförs eller om arbetsgivaren bestämt att bilbältet skall användas”

...som man likförbanat kan bli dömd enligt:

Åklagaren tyckte annorlunda och överklagade. Och nu ändrar Hovrätten över Skåne och Blekinge domen.
”Undantagsbestämmelsen syftar på körningar, exempelvis sophämtning, som sker i områden där det är mycket korta sträckor mellan varje stopp och där ett användande av bilbältet skulle påverka arbetsuppgifterna negativt”.

De båda åtalades körning har skett på morgonen en vardag i centrala Trelleborg, där de färdats cirka 500 meter på en tungt trafikerad huvudled konstaterar hovrätten. ”Den nu aktuella sträckan kan inte anses utgöra en sådan kortare sträcka som anges i undantagsregeln, inte heller kan ett krav på att använda bilbältet i förevarande fall anses försvåra deras arbetsuppgifter”.
Därför döms de för att i vart fall av oaktsamhet ha brutit mot bälteslagen i enlighet med åtalet.

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2013/03/hovratten-domer-sophamtare-for-brott-mot-balteslagen/
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Citat: "then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone"
Tolkar detta utan problem som att bandet inte får dras ur D-ringarna........
Men andra kan givetvis tolka det så att det inte ska vara möjligt demontera bandet och D-ringarna från hjälmen.....
för att snabba upp av och på.
Kan tänka mig att enstaka MC-bud / Mopedbud har gjort just detta.
Löst skiten med bandet med ett Alexanderhugg !

Tror det finns nått liknande för budbilar.
Nån som vet:
Om man kör mindre än 200m till nästa stopp behöver inte säkerhetsbälte användas ? Rätt eller fel ?
Det betyder snarare att medans du håller på och justerar så ska inte remmen rätt så där lite hejsan hoppsan ha åkt ut ur ringarna. Det skall alltså krävas medveten/avsiktlig handling för att få ut en iträdd rem ur ringarna. Skulle jag nog vilja påstå.
 
Last edited:

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Tar loss och tråcklar i varje gång hjälmen ska av och på. Inte så jobbigt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Snyggt att leta upp texten:Bugar
Verkar som byråkraterna lyckats göra en text som inte är helt begriplig annat än för en jurist. Det förklarar i alla fall varför Airoh skriver som dom gör.
Tydligen ska man inte lossa remmen helt på andra hjälmar som har annat än D-ringar oxå.
Förr i tiden skyllde vi allt dumt på byråkraterna i Stockholm.
Numera är det EU eller möjligen Borlänge som gäller.
Jag skulle snarare säga att det är Airohs jurister som inte förstår engelska. Texten från eu-byråkraterna betyder inget annat än att hjälmtillverkaren måste säkerställa att en haklåsning med d-ringar eller "gliding bar" inte kan lossa av sig själv (vid en olycka) tex genom att förse remmen med en låsbar klämknapp i änden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För den som vill läsa själv så finns det mer här hos FEMA, inklusive en länk till standarden.

Min X Lite 803 från 2019 har på hakbandet märkningen E3 2871/P - 0012225

Hos Fema
Underbart ? /
Avsiktligt ? gjort är fotot av en Jethjälm kombinerat med i nedre vänstra hörnet
märktexten E3 0501245/P - 123456

Citat från FEMA: The letter in the middle between the two numbers shows the type approval:
‘J’ if the helmet does not have a lower face cover (‘jet-style helmet’)
‘P’ if the helmet has a protective lower face cover (‘full-face helmet’)
‘NP’ if the helmet has a non-protective lower face cover slut Citat
 

Bifogat

  • FEMA-20191012-helmet_social-768x642.jpg
    FEMA-20191012-helmet_social-768x642.jpg
    59.1 KB · Visningar: 14
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har aldrig läst några hjälm instruktioner, men lät remmarna sitta i redan tidigt 2000- tal. Smidigt och enkel att få av och på hjälmen snabbt utan krångel. I synnerhet på bandagarna inför passen. Sedan har det fortsatt på den vägen ända sedan dess helt ovetande om dessa instruktioner.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har läst igenom tråden och kommit fram till att jag fortsätter att ta av och på mina hjälmar med D-ring på samma sätt som jag alltid gjort de senaste 20 åren :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
He rik skriver Citat: Då kommer ju en ny fråga, kan man lita på en tillverkare av säkerhetsutrustning som inte klarar av att läsa och förstå en kravspec? slut citat

Det kan du göra. Du kan lita på tillverkaren.
Problemet är att det räcker inte läsa en av EUs texter på ett språk för att vara säker på vad som avses.
Standard är att i tveksamma fall läsa texten på flera av EUs språk.
Eftersom det tillverkas hjälmar i Italien så hade den Italienska texten varit intressant (om jag kunde italienska).

Kravspecar tas normalt fram genom att intresserade (=tillverkarna) samlas i en kommite under ledning av i Sverige SIS
https://www.sis.se/
Och i kommiten ser man på de förslag som finns till standard, accepterar eller ger förslag till ändringar. Dessa ändringar ska sedan granskas i EUs övriga länder. Sedan blir det omröstning och blir det tillräckligt många JA går förslaget igenom. Som EU standard.

Standarder är till för att uppfyller tillverkaren en standard så ska det vara en garanti för att man uppfyller de lagar (direktiv) som gäller för produkten i EU.
Men givetvis varje EU land haft egna regler och dom vill tillverkarna i landet behålla.
Oavsett vad det står i de nya EU direktiven.
Och har hjälmstandarden utformats bland tillverkarna i Italien och sedan översatts till Engelska där man haft kravet att remmen alltid ska vara låst på hjälmen sedan 1940-talets "potthjälmar" så blir det som det blir.....
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Vintern har kommit tidigt till sporthoj i år...

Ni som bestämt hävdar att ha remmen kvar i dd är ekvivalent med att inte släppa på remmen innan ni går på muggen, drar ni igenom livremmen i öglorna för varje gång ni ska ta av eller på byxorna. :huvet

Om detta är en föraning för vinterns trådar så passar det sannerligen med GoT citat: "winter is coming" och med samma farhåga :rofl
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det (enda) fina med vintern är att dom där som kör hoj från tidig vår till sen höst får lite tid över att skriva inlägg.
Så vi får höra nåt av dom som verkligen kör.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top