Hjälmfråga, användning D-ring!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
D-et enda jag orkar bry mig om är D-portade insug och utblås - och snabbfästen för hjälmar. Spilld tid får vi aldrig igen!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kopierar vad som står i texten.

"De gällande europeiska bestämmelserna om typgodkännande UN/ECE 22 utgår ifrån att hjälmen ska kunna bäras och tas av utan att helt dra ut remmen från ringarna. detta för att hindra en felaktig användning av hjälmen och för att undvika att hjälmen inte är ordentligt fastsatt. Av denna anledning levereras hjälmen med remmen ordentligt införd och redan fastsatt i ringarna.

observera! Remmens ände får aldrig dras ut från ringarna.

Observera! Om remmen dras ut från ringarna under eventuell rengörnings eller underhållsåtgärd, spänn fast den ordentligt igen som visas i fig.1 . När remmen förts in, sätt på dig hjälmen och dra åt den enligt anvisningarna."

Och en massa mer skit, som att tryckknappen endast är till för att hindra remmen att fladdra när du kör och inte till för att hålla hjälmen på plats..skulle kanske slippa montera den där knappen folk tydligen misstar för låsning om remjäveln inte var så onödigt lång så folk misstar den för ett lås..

När jag först läste detta började jag leta efter något fäste i hjälmen där man kunde lossa remmen, inte fan trodde jag att det naturliga sättet att ta av sig hjälmen var felaktigt.. :D
Och jag kan inte få av den utan att ringarna skaver ner min hud till kindbenen även fast det gick skulle jag nog fortsätta som man ska och lossa remmen innan avtagning ändå då det är mycket enklare än att behöva hålla fram rem och ringar samtidigt som man ska av med den trånga hjälmen.

Alltså, jag tycker inte någon är konstig som gör så, om det känns bekvämt så kör på, det jag finner högst oroande är att folk tydligen är så inkompetenta att de inte kan hantera ett hjälmlås enligt en bunt byråkrater samtidigt som de inte finner något oroande i att samma personer hoppar på ett tvåhjuligt fordon och kastar sig ut i trafiken..

Detta är beviset på att vi betalar lön till en stor javla hög onödigt folk! :smasha
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Detta är beviset på att vi betalar lön till en stor javla hög onödigt folk! :smasha

Låter som klassisk friskrivning efter att någon insett att det GÅR att göra fel och att tillverkaren vill ha en textblaffa ingen läst ifall diskussionen någonsin skulle uppstå.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det finns alltså folk, byråkrater som anser att
double D:s skulle vara ett problem att hantera..? :va

Jag ser en enklare lösning som praktiskt funktionsnedsatta personer kan använda om de har problem med D-ringar.
900352


:rock
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Känns som det är en anvisning för att friskriva sig från ansvar vid felanvändande.
Alltid haft dubbel D (nu pratar vi inte manboobs) och inget slår det i smidighet och komfort.
Drar alltid ut remmen helt, i min hjälmpåtagarprocedur ingår det att dra i respektive del på hakbandet separat innan det fastgörs. Annars går det inte att köra :D
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Jag tar av och på mig hjälmen med remmen kvar i D-ringarna.
Provade för skojs skull en gång och insåg hur sjukt smidigt och snabbt det gick att både ta av sig hjälmen och få på den igen.
Numera svär jag till varje gång jag råkar lossa remmen helt. :(
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan ingen av er gamla rävar leta rätt på RoLLers (Reservation för stavning.) film där han tar på sig sin hjälm? Från första halvan 00-talet tror jag filmen är. När kamera på hojen inte var allmän egendom och första frågan var "Liggah" eller "Testat att borra?"
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bör man inte kräva varningstext på motorcyklar ?
De är ju direkt livsfarliga.:yoparty
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Fått av och på mig alla ringar med D ring utan problem med remmen i ringen.
Beror såklart på hur man är skapt.

Om det går alldeles lysande med remmen i ringen varför ska jag då ta ur den?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
?
Alla nya jag köpt har haft det. Jag förstår för övrigt inte klagomålen, det är inte byråkrater som vill ha dit texten.
Den står där för att kundidioter (vi) alltid ska hitta en syndabock när vi är dumma i huvudet.
 

Bifogat

  • varningmc.PNG
    varningmc.PNG
    115.6 KB · Visningar: 85

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
?
Alla nya jag köpt har haft det. Jag förstår för övrigt inte klagomålen, det är inte byråkrater som vill ha dit texten.
Den står där för att kundidioter (vi) alltid ska hitta en syndabock när vi är dumma i huvudet.

Nu har du nog missat att läsa det jag citerade, det är ingen friskrivning.

Som jag ser det så friskriver däremot hjälmtillverkaren sig från dumhet skapad av byråkrater för att få hjälmen godkänd.
Annars skulle man ju kunnat tro att denna dumhet härrörde från just tillverkaren och ge fan i att handla deras produkter om de tror köparna är så dumma att de behöver denna "hjälp".

Nä, detta är en ren byråkrat-produkt, ingen tillverkarfriskrivning, iaf. enligt tillverkaren själv.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
?
Alla nya jag köpt har haft det. Jag förstår för övrigt inte klagomålen, det är inte byråkrater som vill ha dit texten.
Den står där för att kundidioter (vi) alltid ska hitta en syndabock när vi är dumma i huvudet.

Triumphs manualer är nedlusade med dylika varningar. Jag skrattade sist åt varningen om att aldrig köra över 130 km/h timmen med ett eftermonterat originaltillbehör. Stod i detta fallet i montageanvisningen till en liten ruta på typ 10 cm som jag satte på hojen för att slippa få min telefon insektspepprad.. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Testade ta på mig X-lite 803 utan dra bandet ur D-ringarna. VISST GICK DET !
Men
bandet skymmer sikten där det sitter i visiröppningen (inte tryckt upp bandet tillräckligt ?)
och
hur få bandet under hakan ? (behövs inte? viktigast är att bandet går genom D-ringarna ?)
:va
:D
Gissar orsaken till detta är en krasch i USA där användaren tappade hjälmen och skyllde olyckan/skadorna på bristen på instruktioner i att fästa bandet i D-ringarna.

Något liknande drabbade Yvon Chouinard, hans företag gick i konkurs 1989 sedan en klättare som inte på rätt sätt fäst midjebandet i klätterselen, fallit ur klätterselen och skadat sig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yvon_Chouinard
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Albert Einstein
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Kan ingen av er gamla rävar leta rätt på RoLLers (Reservation för stavning.) film där han tar på sig sin hjälm? Från första halvan 00-talet tror jag filmen är. När kamera på hojen inte var allmän egendom och första frågan var "Liggah" eller "Testat att borra?"

Det ser ut som om han inte gör rätt när han knäpper den, men...
https://m.youtube.com/watch?v=KSBPomueEb8
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om en person inte kan knäppa hjälmen med d-ringar, hur kan man lita på att vederbörande kan trä bandet rätt när det åkt ut?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om en person inte kan knäppa hjälmen med d-ringar, hur kan man lita på att vederbörande kan trä bandet rätt när det åkt ut?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Samma typ som inte kontrollrycker i remmen efter att tryckt in snabblåset. :D
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Hjälmens remmar ska dras isär när man ska ta av och på hjälmen! Klarar man inte av att trä ett par d-ringar bör man nog inte köra hoj heller!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top