Hjälmfråga, användning D-ring!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fråga.

Hur många av Er med D-ringhjälm har remmen i ringarna när Ni tar på/av den?
Enligt instruktionerna till min nya(likadan som den förra)så står det "ta aldrig ur remmen ur ringarna" och om man så råkar göra vid tvätt eller rengörning så "sätt tillbaka remmen innan Ni tar på den igen"

Nu verkar detta vara en krav för att få godkänt, att kunna ta på och av hjälmen utan att ta ur remmen ur ringarna och anledningen lär vara att förhindra att den blir fel ditsatt igen.

Givetvis var jag tvungen att försöka , på gick ok men av, helvete vad ringarna skavde!
Förstår att snabbfästen säljer om folk använder hjälmen så, skulle tröttna rätt fort..

Anledningen man inte ska läsa instruktionsböcker förrän efter användandet.:jisses

Men ärligt, ska folk som inte klarar hantera en hjälm verkligen få ge sig ut i trafiken?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har aldrig ens funderat på att inte dra ur remmen helt, det verkar ju helt idiotiskt.

Kombinationen av att köra så man kraschar och inte klara av att lista ut hur man använder hjälm=win for Darwin.:banana
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Numera har jag en korvätarhjälm med snabbspänne så jag har inte det numera.
Men tidigare har jag hhaft hjälmar med D-ringsspänne. Jag har alltid tagit av och satt på mig hjälmen med remmen i spännet och jag har personligen aldrig upplevt att det varit ett problem. Inte större än att man mosar öronen lite i vart fall.
Jag har brukat klämma remmen framåt mot integralbågen på hjälmen och då är den nästan helt ur vägen.
Aldrig upplevt att det skavt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Förklara sakta för mig igen varför man inte ska ta ur remmen!
Så länge jag sätter dit remmen innan jag tar på mig handskarna funkar det bra.

Senaste hjälmen har snäppe.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Egendomligt nog har jag läst instruktionerna till båda mina hjälmar, HJC & Shoei. Aldrig läst eller hört att man inte ska dra ut remmen ur ringarna. Så jag provade. Klarade inte av det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tar alltid ur remmen helt, jag har inte ens reflekterat över att man skulle kunna ha den istoppad, det blir ju lite som att aldrig ta loss bältet i bilen, bara tråckla sig i och ur det :huvet Det tar ju dessutom antagligen betydligt längre tid att ta av och på hjälmen med remmen ivägen än att stoppa i den i D-ringarna när man ska dra åt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Pissa innan sänggående - CHECK!
Låsa upp skivbromslåset innan avfärd - CHECK!
Frigöra remmen från D-ringarna innan man tar av hjälmen - CHECK!


Jag har aldrig ens kommit på tanken att försöka ta av mig hjälmen med hakbandet som fånglina för näsan.

Vem säger detta? Är Trygghetsrådet inblandat? Är det för min eeegeeen skuuuuull?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hade en HJC med D-ring tidigare
Funkade jättebra att låta remmen sitta kvar i D-ringarna när jag tog på/av hjälmen.
Orka pilla remmen genom D-ringarna varje gång liksom...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag låter min rem sitta kvar i ringarna för att den är lång nog så den inte fastnar i näsan (jag är inte skapt som zlatan heller :brynad ) och det sitter en tryckknapp längst ut som är ett litet h-e att tråckla in genom ringarna.
På andra hjälmar med ringar så drar jag ur remmen när det är möjligt.
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Menar ni ringarna som man använder för att hänga hjälmen på hojen? När jag har den på mig använder jag tryckknappen.:näsblod
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Är nog minst lika skrockfull som Rossi i mina ritualer vid påklädning av hjälm, skinnställ, stövlar och handskar. Allt i en viss ordning, o att fippla i remmen i ringarna, knäppa fast flärpen ingår i ritualen. Övertygad om att jag skulle crasha i första svängen om jag inte gjorde det. När jag var på Mantorp för ett par veckor sedan hade jag glömt mina underställströjor som jag ALLTID har under stället:gnissla, var övertygad om att det skulle gå åt helvete men det gjorde det konstigt nog inte :va
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Man behöver inte vara skrockfull för att göra allt i en viss ordning. Själv brukar jag alltid börja med understället och sluta med handskarna. Aldrig tvärtom.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Omöjligt för mig att få på hjälmen med hakremmen på.
Skönt att man kan knäppa upp remmen, -annars hade man fått sluta köra hoj :va
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Måste testa ta av hjälmen med remmen i ringarna, har alltid dragit ur remmen utan att ens fundera på annat...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Aldrig haft remmen i ringarna när krukan ska av/på , liknelsen med bältet ovanför var rätt träffande ??
Varför ska msn inte få ta isär ? Dummaste jag hört sålänge som man kan få ihop vilket aldrig varit svårt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är begåvad med en haka som är millimeter ifrån att ta i hakpartiet i alla hjälmar jag provat, så att ha kvar remmen i D-ringarna är inte alls bekvämt nånstans.
Jag kan peta igenom remmen genom ringarna med fodrade handskar, det tar längre tid än utan handskar men eh...
Ser inte riktigt problemet med att dra ur remmen ärligt talat. Hjälmen är sunkig som fan långt innan remmen blir utnött av att man pillar den genom ringarna. :hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har testat samtliga mina hjälmar och mitt nylle är på tok för kuperat för att det ska vara bekvämt att ta av och på med remmen kvar i D-ringarna :rodnar

Har dock aldrig känt det som ett problem :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
He rik kanske kan(?) du göra en poll.

Jag tar alltid ur hakbandet ur ringarna innan jag tar av hjälmen.
Och efter jag satt hjämen på mitt huvud för jag in hakbandet i ringarna.
Och drar sedan åt remmen så det känns remmen trycker under hakan.
(Har glömt detta, föra in bandet i ringarna en gång, kändes inte bra hjälmen ville dra iväg uppåt när farten steg.)
Så numera ingår alltid hård åtdragning. Jag skall känna bandet under hakan.....)

Och likadant med livremmen. Knäpper upp livremmen innan jag drar ner byxorna.
Och drar åt livremmen efter jag dragit upp byxorna.

På skorna låter jag däremot snörena sitta kvar i hålen, lättar bara på åtdragningen.
Ingen konsekvens....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det här ytterligare en PK / Greta / Sosse / Fi / Trafikverket / Aftonbladet / valfritt skällsord grej där någon har kommit på att utsläppen blir lägre eller rent av att motorcyklisten begår självmord innan han ens kommer ut i trafiken...?

Jag har kört olika varianter av Arai med D-ringar så länge jag kan komma ihåg, både på mc och snöskoter. Jag har alltid tagit ur remmen när jag tar av hjälmen. Jag har alltid lyckats få tillbaka remmen när jag tar på hjälmen. Varje gång. Utan handskar. Med handskar. I dagsljus. I mörker. I ökenhetta. I trettiofyra graders kyla. Spik nykter. Efter några bärs, på den tiden det var lagligt det vill säga. Och jag känner ingen annan som gör på något annat sätt, oavsett om de är lokala snöskoteråkare eller världsstjärnor inom roadracing.

Vad i h-vete är detta för svammel...? Liknelser med att inte ta av sig bilbältet innan man stiger ur bilen, att inte knäppa upp bältet innan man tar av sig byxorna och att inte ta av sig byxorna innan man bajsar känns inte långt borta.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top