Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Jag förstår inte en tillverkare som bifogar liknande anvisningar...
    Rent tekniskt skulle man slippa dra ut remmen om de gjorde den längre och hade en större plupp i ändan så remen inte kan dras ur ringarna.
    Men nu är den oftast för kort och den går att dra ur så dumt är nog årets underdrift..

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    He rik skriver:
    "Detta är beviset på att vi betalar lön till en stor javla hög onödigt folk!"

Med nu aktuella Brexit om hörnet så var ett av argumenten i Brexit lägret:
    Det finns bara en kontinent med sämre ekonomisk utveckling än Europa, ..........
    Ja ni får ta reda på vilken kontinent det är själva.
    Ska väl inte vara någon konst så ärligt som svensk press och SVT redovisar Brexit valkampanjen. Eller hur ?
    He rik, vilket hjälmfabrikat och modell har fått den här instruktionen att aldrig dra remmen ur D-ringarna ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    He rik, vilket hjälmfabrikat och modell har fått den här instruktionen att aldrig dra remmen ur D-ringarna ?
    Airoh, men de skriver att det är ett krav i ece-godkännandet och inte deras egen idé, de kan ju feltolkat kravspecen eller bara en översättningsmiss men så står det på de språk jag kan läsa.

Ska jag lägga in någon egen tolkning av texten så är den att airoh beklagar att de måste skriva såhär men att det är ett krav för att bli godkänd och hoppas på förståelse men det är inte vår idé.

Roade mig att kolla hur de gör i depån när det var GP nu i helgen, såg ingen som tog av utan att lossa remmen först..
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Slutsatsen i EU-parlamentet är alltså att mitträckesvägar, tveksamt vägunderhåll och halvblinda bilister är inget som helst problem för motorcyklismen, men att jättemånga motorcyklister dör då de tappar sin hjälm för att de inte lyckades få tillbaka remmen genom D-ringarna...?

Man hade nog rätt i Strömsund, med sina 95% nej till EU eller vad det nu var.
    The Build Quality Police

Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    MuZ Skorpion
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Airoh, men de skriver att det är ett krav i ece-godkännandet och inte deras egen idé, de kan ju feltolkat kravspecen eller bara en översättningsmiss men så står det på de språk jag kan läsa.

Ska jag lägga in någon egen tolkning av texten så är den att airoh beklagar att de måste skriva såhär men att det är ett krav för att bli godkänd och hoppas på förståelse men det är inte vår idé.

Roade mig att kolla hur de gör i depån när det var GP nu i helgen, såg ingen som tog av utan att lossa remmen först..
    Visserligen så kan jag ha missat något men...

Jag har läst alla ställen i ECE22.05 där chin-strap, strap eller wearer och/eller double-d nämns och det finns ingenting i den som säger att hjälmen måste kunna tas av eller på för den delen heller, med remmen trädd genom d-ringarna.

Det enda som är i närheten av att beröra detta är denna passus:

6.11.5. If the retention system includes either a double-D ring or sliding bar fastening device then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone and also to retain the free end of the strap when the retention system is adjusted.

Det kan möjligen förklara den "nit" eller liknade som finns i änden på remmen. Sannolikt då för att förhindra att remmen alltför lätt och enkelt åka ut genom ringarna.

Så vad det nu är för lag/regler/förordning/standard som Airoh hänvisar till så är det sannolikt inte ECE22.05. Någon amerikansk eller japansk motsvarighet kanske.

För den som vill läsa själv så finns det mer här hos FEMA, inklusive en länk till standarden.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2019-10-11 klockan 08:07.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    Vi ne povas havi tro da motorcikloj

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Snyggt att leta upp texten
    Verkar som byråkraterna lyckats göra en text som inte är helt begriplig annat än för en jurist. Det förklarar i alla fall varför Airoh skriver som dom gör.
    Tydligen ska man inte lossa remmen helt på andra hjälmar som har annat än D-ringar oxå.
    Förr i tiden skyllde vi allt dumt på byråkraterna i Stockholm.
    Numera är det EU eller möjligen Borlänge som gäller.
    Racing is the process of turning money into noise.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Jo det låter ju logiskt:

Eftersom någon som inte förstår hur saker och ting fungerar, men har kraft att bestämma över oss andra, så har denna någon - troligen med både sensoriska- och motoriska problem bestämt att remmen skall sitta kvar vid av- och påtagning.

...och då blir remmen så överdrivet lång att den flaxar och smätter oss på halsen när vi kör - så då måste det lagstiftas om en tryckknapp för att fästa upp slacket med.

Logisch!

Om sedan den praktiska konsekvensen blir att tryckknappsfästet av restremmen förvillar en bilist så han inte får av hjälmen i tid för att ge andningshjälp så berörs ju inte byråkraten som skrev in regeln.Det dödsfallet går på ett annat konto - lämpligen räddningstjänsten, och då får någon se till att skriva om deras manual istället.
    IBA #40701

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    Skär inte räddningstjänsten helt enkelt av remmen?

----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Visserligen så kan jag ha missat något men...

Jag har läst alla ställen i ECE22.05 där chin-strap, strap eller wearer och/eller double-d nämns och det finns ingenting i den som säger att hjälmen måste kunna tas av eller på för den delen heller, med remmen trädd genom d-ringarna.

Det enda som är i närheten av att beröra detta är denna passus:

6.11.5. If the retention system includes either a double-D ring or sliding bar fastening device then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone and also to retain the free end of the strap when the retention system is adjusted.

Det kan möjligen förklara den "nit" eller liknade som finns i änden på remmen. Sannolikt då för att förhindra att remmen alltför lätt och enkelt åka ut genom ringarna.

Så vad det nu är för lag/regler/förordning/standard som Airoh hänvisar till så är det sannolikt inte ECE22.05. Någon amerikansk eller japansk motsvarighet kanske.

För den som vill läsa själv så finns det mer här hos FEMA, inklusive en länk till standarden.
    Sedär!
    Har inte läst men litar på ditt omdöme.

Då kommer ju en ny fråga, kan man lita på en tillverkare av säkerhetsutrustning som inte klarar av att läsa och förstå en kravspec?
    Vilka andra specar har dom missförstått, några när det kommer till materialval och hållfasthet kanske..

Nå, är ju tredje jag köper på mindre än 2 år och de första gjorde ju sitt jobb så, tror innehållet är intakt..
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat: "then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone"
    Tolkar detta utan problem som att bandet inte får dras ur D-ringarna........
    Men andra kan givetvis tolka det så att det inte ska vara möjligt demontera bandet och D-ringarna från hjälmen.....
    för att snabba upp av och på.
    Kan tänka mig att enstaka MC-bud / Mopedbud har gjort just detta.
    Löst skiten med bandet med ett Alexanderhugg !

Tror det finns nått liknande för budbilar.
    Nån som vet:
    Om man kör mindre än 200m till nästa stopp behöver inte säkerhetsbälte användas ? Rätt eller fel ?

11. 2019-10-11, 12:03
    Anledning
    Dubbel

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!

Nån som vet:
    Om man kör mindre än 200m till nästa stopp behöver inte säkerhetsbälte användas ? Rätt eller fel ?

Japp, det finns en sådan gummiparagraf:

Vägverkets föreskrifter om användning av bilbälten och av särskilda skyddsanordningar för barn, VVFS 2006:135, medger undantag från bilbälteskravet i tre olika fall.

Det undantag sophämtarna hänvisade till lyder:
    ”Bilbälte behöver inte användas av den som i lokalt distributions- eller servicearbete färdas ett flertal kortare sträckor i följd och som mellan varje sådan kortare sträcka måste stiga ur fordonet för att fullgöra arbetsuppgiften. Undantaget gäller inte vid färd till eller från ett område där sådant arbete utförs eller om arbetsgivaren bestämt att bilbältet skall användas”
    ...som man likförbanat kan bli dömd enligt:

Åklagaren tyckte annorlunda och överklagade. Och nu ändrar Hovrätten över Skåne och Blekinge domen.
    ”Undantagsbestämmelsen syftar på körningar, exempelvis sophämtning, som sker i områden där det är mycket korta sträckor mellan varje stopp och där ett användande av bilbältet skulle påverka arbetsuppgifterna negativt”.

De båda åtalades körning har skett på morgonen en vardag i centrala Trelleborg, där de färdats cirka 500 meter på en tungt trafikerad huvudled konstaterar hovrätten. ”Den nu aktuella sträckan kan inte anses utgöra en sådan kortare sträcka som anges i undantagsregeln, inte heller kan ett krav på att använda bilbältet i förevarande fall anses försvåra deras arbetsuppgifter”.
    Därför döms de för att i vart fall av oaktsamhet ha brutit mot bälteslagen i enlighet med åtalet.
    https://www.tidningenproffs.se/nyhet...t-balteslagen/
    Senast redigerat av notrightrider den 2019-10-11 klockan 12:09.
    IBA #40701

Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    MuZ Skorpion
    Citat: "then means shall be provided to prevent the retention system being completely undone"
    Tolkar detta utan problem som att bandet inte får dras ur D-ringarna........
    Men andra kan givetvis tolka det så att det inte ska vara möjligt demontera bandet och D-ringarna från hjälmen.....
    för att snabba upp av och på.
    Kan tänka mig att enstaka MC-bud / Mopedbud har gjort just detta.
    Löst skiten med bandet med ett Alexanderhugg !

Nån som vet:
    Det betyder snarare att medans du håller på och justerar så ska inte remmen rätt så där lite hejsan hoppsan ha åkt ut ur ringarna. Det skall alltså krävas medveten/avsiktlig handling för att få ut en iträdd rem ur ringarna. Skulle jag nog vilja påstå.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2019-10-11 klockan 13:04.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    Vi ne povas havi tro da motorcikloj

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
    Tar loss och tråcklar i varje gång hjälmen ska av och på. Inte så jobbigt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Hoj
    2001, Triumph
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Snyggt att leta upp texten
    Verkar som byråkraterna lyckats göra en text som inte är helt begriplig annat än för en jurist. Det förklarar i alla fall varför Airoh skriver som dom gör.
    Tydligen ska man inte lossa remmen helt på andra hjälmar som har annat än D-ringar oxå.
    Förr i tiden skyllde vi allt dumt på byråkraterna i Stockholm.
    Numera är det EU eller möjligen Borlänge som gäller.
    Jag skulle snarare säga att det är Airohs jurister som inte förstår engelska. Texten från eu-byråkraterna betyder inget annat än att hjälmtillverkaren måste säkerställa att en haklåsning med d-ringar eller "gliding bar" inte kan lossa av sig själv (vid en olycka) tex genom att förse remmen med en låsbar klämknapp i änden.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Min X Lite 803 från 2019 har på hakbandet märkningen E3 2871/P - 0012225

Hos Fema
    Underbart ? /
    Avsiktligt ? gjort är fotot av en Jethjälm kombinerat med i nedre vänstra hörnet
    märktexten E3 0501245/P - 123456

Citat från FEMA: The letter in the middle between the two numbers shows the type approval:
    ‘J’ if the helmet does not have a lower face cover (‘jet-style helmet’)
    ‘P’ if the helmet has a protective lower face cover (‘full-face helmet’)
    ‘NP’ if the helmet has a non-protective lower face cover slut Citat
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	FEMA-20191012-helmet_social-768x642.jpg
Visningar:	7
Storlek:	59,1 KB
Id:	451001  
    Senast redigerat av Comeback den 2019-10-12 klockan 07:53.

Medlem Harmon Rabbs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Hoj
    Ducati 748R -02, Ducati Monster S4RS -07
    Har aldrig läst några hjälm instruktioner, men lät remmarna sitta i redan tidigt 2000- tal. Smidigt och enkel att få av och på hjälmen snabbt utan krångel. I synnerhet på bandagarna inför passen. Sedan har det fortsatt på den vägen ända sedan dess helt ovetande om dessa instruktioner.

Håll i hatten! morecores avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    RSV Factory -04 och Z750 -04
    Blogginlägg
    45
    Jag har läst igenom tråden och kommit fram till att jag fortsätter att ta av och på mina hjälmar med D-ring på samma sätt som jag alltid gjort de senaste 20 åren

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    He rik skriver Citat: Då kommer ju en ny fråga, kan man lita på en tillverkare av säkerhetsutrustning som inte klarar av att läsa och förstå en kravspec? slut citat

Det kan du göra. Du kan lita på tillverkaren.
    Problemet är att det räcker inte läsa en av EUs texter på ett språk för att vara säker på vad som avses.
    Standard är att i tveksamma fall läsa texten på flera av EUs språk.
    Eftersom det tillverkas hjälmar i Italien så hade den Italienska texten varit intressant (om jag kunde italienska).

Kravspecar tas normalt fram genom att intresserade (=tillverkarna) samlas i en kommite under ledning av i Sverige SIS
    https://www.sis.se/
    Och i kommiten ser man på de förslag som finns till standard, accepterar eller ger förslag till ändringar. Dessa ändringar ska sedan granskas i EUs övriga länder. Sedan blir det omröstning och blir det tillräckligt många JA går förslaget igenom. Som EU standard.

Standarder är till för att uppfyller tillverkaren en standard så ska det vara en garanti för att man uppfyller de lagar (direktiv) som gäller för produkten i EU.
    Men givetvis varje EU land haft egna regler och dom vill tillverkarna i landet behålla.
    Oavsett vad det står i de nya EU direktiven.
    Och har hjälmstandarden utformats bland tillverkarna i Italien och sedan översatts till Engelska där man haft kravet att remmen alltid ska vara låst på hjälmen sedan 1940-talets "potthjälmar" så blir det som det blir.....

Azzazzin Linools avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Hoj
    675R 2013
    Vintern har kommit tidigt till sporthoj i år...

Ni som bestämt hävdar att ha remmen kvar i dd är ekvivalent med att inte släppa på remmen innan ni går på muggen, drar ni igenom livremmen i öglorna för varje gång ni ska ta av eller på byxorna.

Om detta är en föraning för vinterns trådar så passar det sannerligen med GoT citat: "winter is coming" och med samma farhåga

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    Det (enda) fina med vintern är att dom där som kör hoj från tidig vår till sen höst får lite tid över att skriva inlägg.
    Så vi får höra nåt av dom som verkligen kör.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här