Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95

Hjälmfråga, användning D-ring!

Fråga.

Hur många av Er med D-ringhjälm har remmen i ringarna när Ni tar på/av den?
    Enligt instruktionerna till min nya(likadan som den förra)så står det "ta aldrig ur remmen ur ringarna" och om man så råkar göra vid tvätt eller rengörning så "sätt tillbaka remmen innan Ni tar på den igen"

Nu verkar detta vara en krav för att få godkänt, att kunna ta på och av hjälmen utan att ta ur remmen ur ringarna och anledningen lär vara att förhindra att den blir fel ditsatt igen.

Givetvis var jag tvungen att försöka , på gick ok men av, helvete vad ringarna skavde!
    Förstår att snabbfästen säljer om folk använder hjälmen så, skulle tröttna rätt fort..

Anledningen man inte ska läsa instruktionsböcker förrän efter användandet.

Men ärligt, ska folk som inte klarar hantera en hjälm verkligen få ge sig ut i trafiken?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Jag har aldrig ens funderat på att inte dra ur remmen helt, det verkar ju helt idiotiskt.

Kombinationen av att köra så man kraschar och inte klara av att lista ut hur man använder hjälm=win for Darwin.

Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Numera har jag en korvätarhjälm med snabbspänne så jag har inte det numera.
    Men tidigare har jag hhaft hjälmar med D-ringsspänne. Jag har alltid tagit av och satt på mig hjälmen med remmen i spännet och jag har personligen aldrig upplevt att det varit ett problem. Inte större än att man mosar öronen lite i vart fall.
    Jag har brukat klämma remmen framåt mot integralbågen på hjälmen och då är den nästan helt ur vägen.
    Aldrig upplevt att det skavt.
    The man, the myth, the concept.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Förklara sakta för mig igen varför man inte ska ta ur remmen!
    Så länge jag sätter dit remmen innan jag tar på mig handskarna funkar det bra.

Senaste hjälmen har snäppe.

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Egendomligt nog har jag läst instruktionerna till båda mina hjälmar, HJC & Shoei. Aldrig läst eller hört att man inte ska dra ut remmen ur ringarna. Så jag provade. Klarade inte av det.
    Racing is the process of turning money into noise.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Jag tar alltid ur remmen helt, jag har inte ens reflekterat över att man skulle kunna ha den istoppad, det blir ju lite som att aldrig ta loss bältet i bilen, bara tråckla sig i och ur det Det tar ju dessutom antagligen betydligt längre tid att ta av och på hjälmen med remmen ivägen än att stoppa i den i D-ringarna när man ska dra åt.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Pissa innan sänggående - CHECK!
    Låsa upp skivbromslåset innan avfärd - CHECK!
    Frigöra remmen från D-ringarna innan man tar av hjälmen - CHECK!

Jag har aldrig ens kommit på tanken att försöka ta av mig hjälmen med hakbandet som fånglina för näsan.

Vem säger detta? Är Trygghetsrådet inblandat? Är det för min eeegeeen skuuuuull?
    IBA #40701

Flyter fram Pebls avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    -06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
    Hade en HJC med D-ring tidigare
    Funkade jättebra att låta remmen sitta kvar i D-ringarna när jag tog på/av hjälmen.
    Orka pilla remmen genom D-ringarna varje gång liksom...

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Jag låter min rem sitta kvar i ringarna för att den är lång nog så den inte fastnar i näsan (jag är inte skapt som zlatan heller ) och det sitter en tryckknapp längst ut som är ett litet h-e att tråckla in genom ringarna.
    På andra hjälmar med ringar så drar jag ur remmen när det är möjligt.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    S1000R-15
    Menar ni ringarna som man använder för att hänga hjälmen på hojen? När jag har den på mig använder jag tryckknappen.

1:a REC 2012 #56 Dracos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Hoj
    R1 racer och PottWrål 50 till Smågrabbarna
    Är nog minst lika skrockfull som Rossi i mina ritualer vid påklädning av hjälm, skinnställ, stövlar och handskar. Allt i en viss ordning, o att fippla i remmen i ringarna, knäppa fast flärpen ingår i ritualen. Övertygad om att jag skulle crasha i första svängen om jag inte gjorde det. När jag var på Mantorp för ett par veckor sedan hade jag glömt mina underställströjor som jag ALLTID har under stället, var övertygad om att det skulle gå åt helvete men det gjorde det konstigt nog inte

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Man behöver inte vara skrockfull för att göra allt i en viss ordning. Själv brukar jag alltid börja med understället och sluta med handskarna. Aldrig tvärtom.
    Racing is the process of turning money into noise.

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20
    Omöjligt för mig att få på hjälmen med hakremmen på.
    Skönt att man kan knäppa upp remmen, -annars hade man fått sluta köra hoj

Medlem nick burns avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Hoj
    ducati 916,999
    Måste testa ta av hjälmen med remmen i ringarna, har alltid dragit ur remmen utan att ens fundera på annat...

Medlem nick burns avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Hoj
    ducati 916,999
    Citat Ursprungligen postat av nick burn Visa inlägg
    Måste testa ta av hjälmen med remmen i ringarna, har alltid dragit ur remmen utan att ens fundera på annat...
    Gick finemang ???? AGV K-5 o rätt liten snok...

bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Aldrig haft remmen i ringarna när krukan ska av/på , liknelsen med bältet ovanför var rätt träffande ??
    Varför ska msn inte få ta isär ? Dummaste jag hört sålänge som man kan få ihop vilket aldrig varit svårt
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Jag är begåvad med en haka som är millimeter ifrån att ta i hakpartiet i alla hjälmar jag provat, så att ha kvar remmen i D-ringarna är inte alls bekvämt nånstans.
    Jag kan peta igenom remmen genom ringarna med fodrade handskar, det tar längre tid än utan handskar men eh...
    Ser inte riktigt problemet med att dra ur remmen ärligt talat. Hjälmen är sunkig som fan långt innan remmen blir utnött av att man pillar den genom ringarna.

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Har testat samtliga mina hjälmar och mitt nylle är på tok för kuperat för att det ska vara bekvämt att ta av och på med remmen kvar i D-ringarna

Har dock aldrig känt det som ett problem

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    He rik kanske kan(?) du göra en poll.

Jag tar alltid ur hakbandet ur ringarna innan jag tar av hjälmen.
    Och efter jag satt hjämen på mitt huvud för jag in hakbandet i ringarna.
    Och drar sedan åt remmen så det känns remmen trycker under hakan.
    (Har glömt detta, föra in bandet i ringarna en gång, kändes inte bra hjälmen ville dra iväg uppåt när farten steg.)
    Så numera ingår alltid hård åtdragning. Jag skall känna bandet under hakan.....)

Och likadant med livremmen. Knäpper upp livremmen innan jag drar ner byxorna.
    Och drar åt livremmen efter jag dragit upp byxorna.

På skorna låter jag däremot snörena sitta kvar i hålen, lättar bara på åtdragningen.
    Ingen konsekvens....
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Är det här ytterligare en PK / Greta / Sosse / Fi / Trafikverket / Aftonbladet / valfritt skällsord grej där någon har kommit på att utsläppen blir lägre eller rent av att motorcyklisten begår självmord innan han ens kommer ut i trafiken...?

Jag har kört olika varianter av Arai med D-ringar så länge jag kan komma ihåg, både på mc och snöskoter. Jag har alltid tagit ur remmen när jag tar av hjälmen. Jag har alltid lyckats få tillbaka remmen när jag tar på hjälmen. Varje gång. Utan handskar. Med handskar. I dagsljus. I mörker. I ökenhetta. I trettiofyra graders kyla. Spik nykter. Efter några bärs, på den tiden det var lagligt det vill säga. Och jag känner ingen annan som gör på något annat sätt, oavsett om de är lokala snöskoteråkare eller världsstjärnor inom roadracing.

Vad i h-vete är detta för svammel...? Liknelser med att inte ta av sig bilbältet innan man stiger ur bilen, att inte knäppa upp bältet innan man tar av sig byxorna och att inte ta av sig byxorna innan man bajsar känns inte långt borta.
    Senast redigerat av Alatalo den 2019-10-03 klockan 22:22.
    The Build Quality Police

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Men jag vågar varken bekräfta eller dementera...

Kratoz
Vill du annonsera ovan? Klicka här