Koppla in Ignitech på en RD 350 YPVS

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Jag har renoverat en Yamaha RD 350 LC/YPVS från -84. Det har visat sig att boxen som styr YPVS-ventilerna är trasig (vanligt problem) och jag fick rådet av en vän att investera i en programmerbar box från Ignitech som ersätter både CDI-boxen och YPVS-boxen.

Jag har kopplat in den enligt instruktionerna men det vill inte fungera. Känner att jag har nått "vägs ände" för vad min kompetens fixar så jag behöver hjälp att komma vidare. Kanske dumt att ge sig på detta själv, så den amatör jag är men du vet själv när entusiasmen och vetgirigheten tar överhanden.

Finns det någon här som har erfarenhet av Ignitech och kanske just på RD 350 som kan tänka sig att hjälpa mig på något sätt?
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Går den inte alls eller är det YPVS ventilerna som inte arbetar? Elmotorn och vajrarna har en tendens att korrodera fast.

Kan inte vännen som rekommenderade Ignitech hjälpa dig?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har pillat lite grann med Ignitech men på en RG500 men jag är inte någon expert.

Vad är problemet? Har du provat att koppla in en dator och se om boxen lever?

Mvh,
Ingvar
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Hej Ingvar, tror att jag hade kontakt med dig för något år sedan angående detta men vi tappade kontakten på något sätt. Jag har provat att koppla in boxen i datorn och det verkar som att den lever men jag är inte säker på att jag får till inkopplingen rätt. Enligt vad jag kan läsa mig till i instruktionerna och via kopplingsscheman så är allt utom en kabel rätt. Det står att det ska finnas en kabel till varvräknaren som ska ge en signal som boxen ska ta upp, på min RD är det en vajer och ingen kabel. Varvräknaren är mekanisk. Det måste vara signalen från pick-upen eller så som ska ge signal om vad varvet är kan jag tycka. Men...jag är amatör utan djupare kunskaper i el. Det stör mig lite just nu...
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
YPVS ventilerna funkar utan problem, de är nya och servon är det inget fel på. Det är jag som är rudis på el bara.

Nej, vännen kan inte hjälpa mig.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
TS: Lägg upp elscheman så kan fler hjälpa dig. (utan varvtalssignal kommer det inte att funka)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ignitech borde veta och kunna ge info om hur du ska lösa det för att få triggsignal till boxen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Intressant ämne.
Har själv funderat på denna box, så jag följer denna tråd med stort intresse :tummenupp
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Hej Ingvar, tror att jag hade kontakt med dig för något år sedan angående detta men vi tappade kontakten på något sätt. Jag har provat att koppla in boxen i datorn och det verkar som att den lever men jag är inte säker på att jag får till inkopplingen rätt. Enligt vad jag kan läsa mig till i instruktionerna och via kopplingsscheman så är allt utom en kabel rätt. Det står att det ska finnas en kabel till varvräknaren som ska ge en signal som boxen ska ta upp, på min RD är det en vajer och ingen kabel. Varvräknaren är mekanisk. Det måste vara signalen från pick-upen eller så som ska ge signal om vad varvet är kan jag tycka. Men...jag är amatör utan djupare kunskaper i el. Det stör mig lite just nu...

OK, så kan det vara mitt minne är inte så bra. Ledsen för att det tagit några dagar att svara, jag hade helt enkelt inte sett att du skrivit i tråden.

På RGn så är det elektronisk varvräknare så då används kabeln men om det är mekanisk varvräknare på RDn så kan kabeln förstås inte användas på den. Den kabeln ger en puls per tändning som varvräknaren sedan visar som varvtal.

Om jag minns rätt ska det gå att ladda ut den mapp som finns i boxen. Har du provat det? Det är ju möjligt att mappen i boxen har blivit korrupt och då funkar det förstås inte.

Funkar något alls? Har du kollat om du har någon gnista t ex? Den kan kanske tända men på fel ställe eller något sånt.

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag kollade just och RD350 har en 180 graders vevaxel, dvs när en kolv är i topp så är en i botten.

Har den en eller två tändspolar? Om den har två så kan det tänkas att de har blivit förväxlade. Prova i så fall att koppla om lågspänningarna från boxen till tändspolarna så kanske gnistan hamnar rätt på varvet.

Om den har en dubbel tändspole så är det något annat så då får vi tänka vidare.

Mvh,
Ingvar
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
I dag fick jag igång min Aprilia RS/RD 421 efter mycket huvudbry. Ignitec har en usel support och vägrar att svara på tekniska frågor om deras produkter. Tyvärr så har jag ett annat svänghjul och 2st tändspolar så jag kan ej dela med mig av min programmering. Skicka PM så kan jag maila vad jag har för att programmera en RD 350 med original svänghjul och 1st tändspole. Har en Zeeltronic på min Yamaha RD 421 och den kan jag verkligen rekommendera.
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Jag ska kolla gnistan nästa gång jag kommer till garaget (har det på landet). Det är i alla fall en tändspole och som jag förstår det så skickar den en "waste"-gnista till kolven som är i nedre läge samtidigt som den tänder på den som är i övre läge. Två gnistor per varv alltså. Boxen är programmerbar och jag ska se om jag via datorn kan få ut mer information. Återkommer här på forumet...
 

Rudde123

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2015
Ort
mariehamn
Hoj
kawa a1, a1r, s2, zx6r, zx10r, suzuki rgv250, rg500, yama rd125ypvs, sachs 50/2
Har du fått ordning på RD:n?
Installerade en dccdip1 race på en 1984 rd350 i våras, och det funkade utan problem. Lila kabeln till varvräknare kan du lämna hängande, den är till de senare modellerna som har elektronisk varvräknare. I ignitech-programvaran kan du testa alla funktioner på fliken som heter "test" (klurigt..). Klicka på "ignition cylinder 1" så tänder stiftet. Servo +, servo - kör YPVS:en. Borde vara dubbel spole på den där så bägge stiften bör tända på cyl 1. Har du en rd350 specifik box från ignitech borde den vara en en-kanals box, så koppla alla in- och utgående kablar till kanal 1. Har du tappat filerna har jag dem sparade.

mera tvåtakt på vägarna!
mvh R
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Hej igen!

Nu har hojen stått i ett år till och jag bara måste komma vidare nu. Nästa år ska den ut på vägarna!
Fortfarande är problemet att jag inte lyckas koppla in CDI-boxen från Ignitech och få den att fungera. Ignitechs support är sämsta tänkbara så jag hoppas att någon här har erfarenhet och kan tänka sig att dela med sig.

Jag fattar fortfarande inte vart dn ska ta "trigger output" ifrån när det inte finns någon kabel från varvräknaren (mekanisk varvräknare på min) Som Rudde123 skrev så ska man kunna låta den hänga på sidan eftersom det inte finns någon kabel att hämta. Hur kan den då känna av när den ska vrida på YPVS-ventilerna?

Jag gör ett nytt försök att väcka iv i tråden och hoppas att någon kan hjälpa mig vidare. :huvet

Gott slut och Gott Nytt År!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej igen!

Nu har hojen stått i ett år till och jag bara måste komma vidare nu. Nästa år ska den ut på vägarna!
Fortfarande är problemet att jag inte lyckas koppla in CDI-boxen från Ignitech och få den att fungera. Ignitechs support är sämsta tänkbara så jag hoppas att någon här har erfarenhet och kan tänka sig att dela med sig.

Jag fattar fortfarande inte vart dn ska ta "trigger output" ifrån när det inte finns någon kabel från varvräknaren (mekanisk varvräknare på min) Som Rudde123 skrev så ska man kunna låta den hänga på sidan eftersom det inte finns någon kabel att hämta. Hur kan den då känna av när den ska vrida på YPVS-ventilerna?

Jag gör ett nytt försök att väcka iv i tråden och hoppas att någon kan hjälpa mig vidare. :huvet

Gott slut och Gott Nytt År!

Trigger output är till en elektronisk varvräknare. Du har ingen sådan och behöver inte koppla in den. Jag försökte googla fram ett kopplimgsschema men är inte säker på att jag hittade rätt.

Kan du länka till elschema på hojen och instruktion för ignitechen så kan jag dig bättre svar.
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Kopplingsschema RD350

Hej,

Här kommer lite dokumentation. Min modell på kopplingsschemat är RD350, -84 års modell. Har en Word-fil också som jag skickar som PM då den inte gick att lägga upp här.

'View attachment 457904View attachment 457904IMG_6215_lll.jpgIMG_6211[1672].jpg
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om jag läser allt rätt så ska de två kablarna från "Pickup coil", komponent 37 på Yamahaschemat, anslutas till 26 och 27 på Ignitecen.

Vilken kabel som ska till vilken anslutning vet jag inte, det kan tänkas att det inte spelar någon roll så du måste nog prova.

Mvh,
Ingvar
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Intressant tråd det här.
Har precis köpt ett DCCDIP1Race-2 sytem till min RD350.
Fick med ett Word dokument på hur mitt system skall kopplas in mot cykelns kabelstam.

bild.jpg

Edit:
Jag har alltid fått bra support på de systemen jag köpt från Ignitech.
Deras system är ganska enkla att få igång och kikar man på word dokumentet är det inte många kablar som behöver användas.
Är det fortfarande oklart så fråga gärna, skall försöka svara så gott jag kan ;)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
TS, har du kopplat allt enligt worddokumentet? Exakt vad är det som inte fungerar?
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Hej igen!

Nu har hojen stått i ett år till och jag bara måste komma vidare nu. Nästa år ska den ut på vägarna!
Fortfarande är problemet att jag inte lyckas koppla in CDI-boxen från Ignitech och få den att fungera. Ignitechs support är sämsta tänkbara så jag hoppas att någon här har erfarenhet och kan tänka sig att dela med sig.

Jag fattar fortfarande inte vart dn ska ta "trigger output" ifrån när det inte finns någon kabel från varvräknaren (mekanisk varvräknare på min) Som Rudde123 skrev så ska man kunna låta den hänga på sidan eftersom det inte finns någon kabel att hämta. Hur kan den då känna av när den ska vrida på YPVS-ventilerna?

Jag gör ett nytt försök att väcka iv i tråden och hoppas att någon kan hjälpa mig vidare. :huvet

Gott slut och Gott Nytt År!

Du skall inte bry dig om den lila kabeln (trigger output).
Den är för att styrenheten för YPVS skall veta vad det är för varvtal och kunna reagera på rätt sätt.
Kan även användas för en elektronisk varvräknare om du vill byta ut din mekaniska.
Eftersom du skall styra dina YPVS direkt från Ignitech burken så behövs den inte.

Saknar du dokument kan jag maila över de jag har om du skickar din mail i ett PM.

Lycka till ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top