Köpa Jeep Wrangler eller motsvarande?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jösses vad positiva vi var nu då.
Men jag hör vad du säger, och misstänker att det blir just så. Finns ju en anledning till varför vi köpte ny bil. Finns inte tid till något skruva.
Så offroad körning är inte aktuellt. Utan är mest ute efter en cab att ha till utflykter. Och då är det roligare med en wrangler än en z3 även om en z3 kommer hålla ihop bättre.

Barnen åker bra i våran vanliga bil men det är inte ett "äventyr" för dom. Men kanske är inte cab äventyr nog ändå.

Men kanske kommer man runt problemen med högre budget och skippandet av off road körning.

Geländewagen W460 finns även de utan tak i militärversionen.

En gammal 4x4 kommer kosta dig en god del tid och pengar oavsett vilket märke du köper. Särskilt om du ska köra den på saltade vägar eller offroad. Så det är bra att ha mycket pengar som bränner i fickan samt en god del överskottsenergi (som de flesta småbarnsföräldrar inte har?). För barnens del är det troligen viktigare att pappa har mer tid till de än vilken bil de åker i.

Jag köpte en Geländewagen W460 för att ha en kul äventyrsbil som barnen/far skulle tycka om. Med facit i hand skulle jag inte ha gjort det igen. Barnen och föräldrar föredrar att åka våran elbil eller modernare dieselbil(om man inte kan köra MC). Istället för två har vi istället tre bilar som ska besiktigas/rostskyddas/servas/förvaras. Bromsskivor rostar gärna om de står oanvända en stund. De flesta barnvänliga platserna tar man sig till med en vanlig bil. Orkar inte ta med barnen ut på oplogade vägar eller riktig offroad heller då jag inte orkar köra fast med småtrollen i bilen.

Ibland är drömmen bättre än verkligheten (gäller aldrig för motorcyklar). Så var det i alla fall för mig under mina förutsättningar :tungan
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Så vad du säger är att du har en Geländewagen med lite rostiga bromsar som du vill sälja för fyndpris eftersom den ändå bara står och kostar pengar? :tummenupp

Det var en bra tolkning :D Sanningen är nog närmare att jag har en fin Geländewagen som jag har lagt allt för många riksdaler i (betalat andra för jobb å diverse delar). Tanken är att den ska säljas dyrt när jag får ork och tid att slutföra det lilla småfixet som är kvar :krama
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jösses vad positiva vi var nu då.
Men jag hör vad du säger, och misstänker att det blir just så. Finns ju en anledning till varför vi köpte ny bil. Finns inte tid till något skruva.

Kan ju inte vara positiv hela tiden va:va:va :7peta Jag är själv expert på att lura mig själv att köpa allt mellan himmel och jord. Särskilt efter några timmar med youtubande. Ville bara ge ett annat perspektiv på saken från en småbarnsförälder. Men nu har jag också slitit en del med sjukdom de sista åren, så det gör väl inte att man har mer överskott till att skruva bil direkt :crash

Det är nog smartare att göra som du tänker och köpa en bil som är i fint skick samt undvika salt och hård offroad. Är ju häftigt med 4x4 utan tak (min bil har tak). En god vän har en Wrangler och de är sjukt härliga att glida runt i på de varmaste dagarna.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant att läsa åsikterna.

Slutför just nu en Europa resa med en äldre Boxster. Grym bil för ändamålet, men det hade även en Defender, Wrangler, äldre Landcruiser, äldre G-dagen varit. Man kör sällan särskilt fort på de där slingriga sydeuropeiska vägarna. För mycket trafik, dolda kurvor. Man får njuta på annat sätt och det kan man göra med en primitivare bil.

Har funderat på ovan nämnda bilar till och från genom åren. Det är väl transportsträckorna som de har akilleshälen. Men det skulle man kunna komma runt om man lägger upp resan därefter.

Även hemma hade en sådan bil kunnat vara lite småkul på sommaren. Men som nämnts vill man ha en bil som är i bra skick som är tillförlitlig. Bättre att köpa ett fint exemplar från en entusiast och betala därefter. Sedan om den ser bruksmässigt använd ut är ju bara ett plus. De får inte se för fina ut för då lär man inte vilja använda dem av det skälet.

Kan lägga upp en skön bild sen från Sardinen där en drar upp ribbåtar på löpande band med en gammal Defender. Sjukt praktiskt.

Sedan alla Defenders man sett med campingtält på taket. Som sagt man hade kunnat göra roliga saker i den typen av bil även med familj. Det beror på hur äventyrslysten man är.

Har man småbarn och bara tänker åka och äta glass och så med den så lär det nog inte bli mycket användning. Man lär ta en modern bil alla dagar i veckan för att det är enklare och bekvämare.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Innan jag spårar ur totalt och går för djupt in på det som är offtopic: Cheva Blazer cab/halvcab?


Det var en bra tolkning :D Sanningen är nog närmare att jag har en fin Geländewagen som jag har lagt allt för många riksdaler i (betalat andra för jobb å diverse delar). Tanken är att den ska säljas dyrt när jag får ork och tid att slutföra det lilla småfixet som är kvar :krama
Tyvärr så är det väl lite så med de flesta entusiastbilarna av det slag som den här tråden handlar om. Antingen så är det fina uppfixade pärlor som kostar en hel del. Eller så är det 30år gamla lik med 40000mil på mätaren och rost både här och där, och är trots det ändå lite halvdyra.

Jag har tittat en hel del efter någon terrängbil eller 4X4-pickup som man skulle kunna lasta in kamerautrustningen i och ge sig ut på äventyr med, eller köra till jobbet i nödfall om det är så snöigt och jävligt att det känns mindre lockande att cykla. Men oavsett var jag tittar på så tycker jag prislapparna skenar iväg lite väl okontrollerat.

Okej att gamla Geländewagen, Land Cruiser eller Defender blir lite dyra. De är ju trots allt ikoner när det gäller biltypen. Men Suzuki Jimny som är över decenniet gamla kan man ju tycka borde kosta skit och ingenting. Neherå, tydligen så ska de konverteras till A-traktorer och blir då värda sin vikt i guld.

Så ännu jagar jag det perfekta objektet. Senaste veckan har det snöat två gånger medan jag cyklat till jobbet...

Och varje gång jag ser en något som när seriös terrängbil där den estetiskt handikappade ägaren har utrustat den med lågprofil däck så fäller jag en liten tår. :huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har haft en Land Rover, jag har en Wrangler (ren skogsbil) Jag har en Blazer S10, jag har åkt UAZ eftersom en kompis importerar/säljer/håller reservdelar.

Kör Mazda 4X¤ pickis till vardags.

Kort Wrangler med diffar runt om, eller Kort Geländewagen skulle jag rekomendera, eller nya Jimnyn.

Kort Wrangler med diffar/ Gelände (har diffar) är utmärkta i terrängen, Jimny är snorbillig så då kan man köpa till diffspärrar senare, Kina kopian på ARB funkar bra till så små bilar.

Jag brukade skjutsa mina ungar till dagis i Land Rovern, dom pratar fortfarande 20 år senare om när jag körde uppför pulkbacken, eller när vi vadade så djupt att vi var tvungen att ha en spotter sittandes på huven.

Som entusiastfordon är UAZ bra, men kanske inget du vill åka längre i.
Fördelen med UAZ är att Mathias på Umeå Offroad Import kan ta hem allt du behöver, inklusive portalaxlar till den, och delarna är oftast snorbilliga. Han köpte ny topp till sin istället för att plana och slipa ventiler då det blev samma pris.

Jeep och Gelände är tyvärr dyra för vad man får, Dom äldre Jeeparna med bladfjädring är betydligt billigare då få vill ha dom.

Min nästa vardagsbil blir nog en Jimny, jag har inte behov av större bil, och den funkar riktigt bra i terrängen helt i orginal.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Slår ett slag för Suzuki Jimny. Killen (och tjejen) på den YouTube-kanalen vet verkligen hur man får tittarna kåta på 4x4, frihet och att sätta sprätt på pengarna under täckmanteln "men det är ju relativt billigt" :D
Nya Jimnyn är mumma :drool

Men det är gränspuck på att den är i dyraste laget. 210000kr för billigaste grundmodellen med manuell låda. Så det lär väl enkelt springa iväg till en bit över 250000kr innan man utrustat den med motorvärmare, vinterdäck, dragkrok och takräcke. Över en kvarts miljon för en liten Jimny... :gnissla

Det lär väl sluta med att man skaffar någon gammal risig Audi istället.
https://www.youtube.com/watch?v=h803IlAkRLM
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja, nya Jimny verkar vara trevlig. Men för mycket värdeminsking för leksak för mig.

Ska flytta i vår, så kanske blir det bilbyte på familjebilen också. Då kanske det blir en liten elbil och då "behövs" en större dieselsuv för långresor. Då blir det svårt med en gammal kort geländewagen utöver. Men om vi klarar oss på en bil så kanske det finns utrymme för klassiker. Fortfarande mest sugen på landcruiser eller geländevagen. Men det är det där med cab/soft top som lockar lite.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top