Köpa Jeep Wrangler eller motsvarande?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag behöver en tröstpresent nu när småbarnslivet nästan malt ner mig helt. Första tanken är en ny mc, men problemet kvarstår med barnen. Alltså, när ska jag hinna köra med den?
Då är ju nästa tanke en entusiastbil, men fokus på att barn ska tycka det är kul. Då tänker jag cab snarare än bur och r-däck. Men hur kul är en vanlig cab? Nä precis, inte alls. Super seven replica kanske men är då inte en klassisk Jeep roligare? De få gånger vi varit på bilträffar är det i alla fall det grabben gillat bäst.

Så, vi ska alltså ha en öppen "suv" för att åka och fika och kanske åka på en offroadträff. Wrangler har ju funnits så länge att man får svårt att välja. Jag ska inte ha unlimited för den blir för stor tycker jag även om den faktiskt kan användas med hela familjen.

Helst hade jag velat ha en skattefri men med nyare dieselmotor så man kan tanka HVO100. Men förstår om det inte kommer att gå. Så bensin (och ev etanol) får det bli. Budget är väl helst under 100 men om jag nu tycker det är kul kan den kosta 200. Men eftersom man får fina sena 90 tals bilar i bra skick för en bit under 100 så kanske det inte finns någon anledning att köpa en 06a för 150? Och ska jag köpa en som redan är utrustad med diffar, trots att det kanske aldrig blir en offroad träff?

Helt enkelt, när jag nu har så bred budget, vad fan ska jag köpa? Den kommer ju knappt användas utan är en ren leksak. Om jag i framtiden byter vår crossover till en elbil kanske jag kommer dra släp med Jeepen.

En öppen landcruiser kan funka men dom är ju mycket ovanligare och dyrare. Vilka mer finns det? Cheva Blaser blir det inte. Pajero shogun hade varit kul om den var utan tak.

Hjälp en (snart)gubbe i nöd.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Landrover, bläddra lite i Landrovertidningar, finns i Readly t ex så kommer suget direkt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är i lite samma sits, småbarnsfarsa som också börjar inse att livet tar paus till ungarna flyttar hemifrån :gnissla Men jag letar TGB 13 istället, eller liknande iaf. Det finns ju valpar som har cabbats, eller varför inte en pvpjgb 9031 :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jeep och ännu hellre Land Rover (eller de tidiga Range Rover!) är bilar som får det att vattnas i munnen hos en bilentusiast. Ikoner, dessutom med bruksvärde!

...tills man läser in sig ordentligt. Vill du använda bilen till nåt vettigt och uppskattar du att den faktiskt fungerar så är det japanskt och då Toyota Landcruiser som gäller. Din budget köper en snorfin 60 med 4,2-liters dieselsexan. Alternativt en HDJ80 men de börjar betydligt högre fortfarande och lär inte sjunka mer. Ikoner även dessa, och är du designintresserad letar du en riktig Busch-Taxi HDJ75. Undvik "skakfyran" och leta stordiesel. Diffspärrar runtom, plats för hela fotbollslaget och två hojar därtill.

Wrangler cab är frän men då kan man ju lika gärna åka Suzuki 413...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Köp en UAZ!
Buhanka är coolare enligt mig men ska det vara cab blir det en 469.
Jag köpte en Buhanka när familjelivet inte tillät en massa bankörning och familjen hatar den. Min familj gillar dock hästar så din har säkert bättre smak.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en UAZ!
Buhanka är coolare enligt mig men ska det vara cab blir det en 469.
Jag köpte en Buhanka när familjelivet inte tillät en massa bankörning och familjen hatar den. Min familj gillar dock hästar så din har säkert bättre smak.

Vafan, HAR du en UAZ? :Bugar
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har en djup förälskelse i troopien och andra lc. Men eftersom cab är ett krav så faller ju utbudet kraftigt. Den äldsta är 4 så ska man få med honom så kan man inte ha tak över honom.

Denna går ju att cabba men ett jäkla mek och den måste stå inne sen. https://www.blocket.se/vi/87516553.htm

Och med tanke på hur lite den kommer gå så måste väl jeep funka. Jag förstår att kvaliteten är bristande. Men det finns ju t.ex denna som inte lär falla sönder i morgon. https://www.blocket.se/vi/86392927.htm
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ha ja fan kult.men hur är den o växla? Enligt denna karta?

Ny från fabrik var den säkert så distinkt. Nu är den ju 40år så den är lite sladdrig. :tummenupp
Ändå modernt med synkning på både 3:an och 4:an. Det sparar ju en del dubbeltramp.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ford Bronco är ju öppen, likaså har ju Suzuki några stycken olika, tex Vitara...

Vet inte hur aktuell sidan är, men "limpan" plockades väl in till Sverige för några år sen, hade faktiskt länken kvar:
https://www.jaktfordon.se/1_6_bukhanka/

Wrangler men framför allt LandCruiser är kraftigt överprisade enligt mig men marknaden avgör ju.
Defendern är ju också en kultbil av samma genre, huruvida de finns öppna vet jag dock inte.
Överprisade är de dock de med.

Volvos gamla Valp finns ju som cabbe likt de gamla Willysjeeparna... googla "pansarvärnspjästerrängbil 9031"
Här snackar vi dock bilar från 60-talet så det får ju klassas som entusiastgrejer, kärlek lär alltså troligen behövas.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Geländewagen W460 finns även de utan tak i militärversionen.

En gammal 4x4 kommer kosta dig en god del tid och pengar oavsett vilket märke du köper. Särskilt om du ska köra den på saltade vägar eller offroad. Så det är bra att ha mycket pengar som bränner i fickan samt en god del överskottsenergi (som de flesta småbarnsföräldrar inte har?). För barnens del är det troligen viktigare att pappa har mer tid till de än vilken bil de åker i.

Jag köpte en Geländewagen W460 för att ha en kul äventyrsbil som barnen/far skulle tycka om. Med facit i hand skulle jag inte ha gjort det igen. Barnen och föräldrar föredrar att åka våran elbil eller modernare dieselbil(om man inte kan köra MC). Istället för två har vi istället tre bilar som ska besiktigas/rostskyddas/servas/förvaras. Bromsskivor rostar gärna om de står oanvända en stund. De flesta barnvänliga platserna tar man sig till med en vanlig bil. Orkar inte ta med barnen ut på oplogade vägar eller riktig offroad heller då jag inte orkar köra fast med småtrollen i bilen.

Ibland är drömmen bättre än verkligheten (gäller aldrig för motorcyklar). Så var det i alla fall för mig under mina förutsättningar :tungan
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
UAZ har ändå en exakt spak i jämförelse med Simca 1100...:fakta

EDIT: Det slog mig att jag troligen är rätt ensam om denna referens på SH.
Halva 90talet genomleds i farsan jävla simca. Hatade den bilen. Men då var jag ju en bortskämd unge som åkt chevrolet van g20 med röd plyshinredning. Farsan köpte den ny 1989. Det var bättre förr...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Med facit i hand skulle jag inte ha gjort det igen. Barnen och föräldrar föredrar att åka våran elbil eller modernare dieselbil(om man inte kan köra MC). Istället för två har vi istället tre bilar som ska besiktigas/rostskyddas/servas/förvaras. Bromsskivor rostar gärna om de står oanvända en stund. De flesta barnvänliga platserna tar man sig till med en vanlig bil. Orkar inte ta med barnen ut på oplogade vägar eller riktig offroad heller då jag inte orkar köra fast med småtrollen i bilen.

Ibland är drömmen bättre än verkligheten (gäller aldrig för motorcyklar). Så var det i alla fall för mig under mina förutsättningar :tungan
Så vad du säger är att du har en Geländewagen med lite rostiga bromsar som du vill sälja för fyndpris eftersom den ändå bara står och kostar pengar? :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top