EK skruvnit

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hittade denna lite större bild (klicka på den)
Kopparnitning eller koppareloxerat, är det gängor längst in?

Muttern är kanske en "Magic rivet maker" :va (Hasse å Tage)


s-l1000.jpg

EK bör ju ha en video om den.

Men det skulle vara skönt att slippa nitverktyget för det ligger ju alltid på fel plats när man ska ha det. :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittade denna lite större bild (klicka på den)
Kopparnitning eller koppareloxerat, är det gängor längst in?
Muttern är kanske en "Magic rivet maker" :va (Hasse å Tage)
View attachment 450870
EK bör ju ha en video om den.
Men det skulle vara skönt att slippa nitverktyget för det ligger ju alltid på fel plats när man ska ha det. :tummenupp

Bra bild. Det verkar för mig som muttern (gängorna på muttern) svarar för nitningen.
Dvs längst ut/först på muttern ett hål som går över pinnen.
Sedan kommer gängorna på mutter som skruvar sig fram på pinnens gängor och trycker den lösa brickan på plats.
Och till slut deformerar gängorna på muttern pinnen / nitar pinnen.
Genom att trycka upp "gängor?) mot niten , "gängor"? efter brottanvisningen
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Här är min gissning av hur det går till:

Om man tittar på den kopparfärgade delen av sprinten bild 1 så så finns en gängad del, ett mellanrum och sedan en ogängad del.

Den ogängade delen ser ut att vara samma diameter som ytterdiametern av den gängade. Hålet i muttern har samma diameter som gängans innerdiameter vilket kanske "trycker ut" den ogängade delen mot sidoplattan i kedjelänken.

Om man tittar på bild 6 så ser det ut som om det bildats en "krage" där.

Om det är så det går till vet jag inte men kanske?

Mvh,
Ingvar
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Här är min gissning av hur det går till:

Om man tittar på den kopparfärgade delen av sprinten bild 1 så så finns en gängad del, ett mellanrum och sedan en ogängad del.

Den ogängade delen ser ut att vara samma diameter som ytterdiametern av den gängade. Hålet i muttern har samma diameter som gängans innerdiameter vilket kanske "trycker ut" den ogängade delen mot sidoplattan i kedjelänken.

Om man tittar på bild 6 så ser det ut som om det bildats en "krage" där.

Om det är så det går till vet jag inte men kanske?

Mvh,
Ingvar
Det är nog bästa gissningen hittills.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skruvniten är ju gjord till kedjorna SRX2, MVX2 samt ZVX3. Till dom kedjorna följer det med ett vanligt nitlås. Clipslås till dessa finns inte att köpa.(finns normalt inte till nån annan likvärdig kedja av kraftigare sort heller)

Gissningsvis så har väl 70% av hojåkarna inte tillgång till nitverktyg i form av eget verktyg, likväl som nån kompis som fixar nitningen. Många är då hänvisade till en verkstad där dom måste få hela drivpaketet monterat till en arbetskostnad av dryga en timmes debitering.

Skruvniten kostar 120-150kr. Man kan alltså enkelt montera skruvniten hemma och sen köra på bara. Eller.....om man nu är lite nojjig så använder man den som en tillfällig nitning för att ta sig till verkstan( blir billigare arbetskostnad) eller till kompisen som har nitverktyg, men bor lite längre borta.

Här är min gissning av hur det går till:

Om det är så det går till vet jag inte men kanske?

Mvh,
Ingvar

Jag brukar stuka en vanlig nit mellan 0,4-0,5mm, det är ju ingen slitkraft åt sidorna så det räcker alldeles gott. Antar att du menar att "den korta gängan" blir nitningen? Kikat på lite andra större bilder och....ja, så är det.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Håller med dig !

Argument för skruvniten, man behöver inte demontera svingen för att byta kedja !
Citat: So you can save yourself the time-consuming job of removing the rear wheel swing arm and riveting the chain with a special tool, which would hit you in the pocket if you take your bike to a workshop. slut Citat från
https://www.louis.eu/artikel/enuma-mvxz2-screw-type-master-link-in-520-525-530-pitch/60903950
Från samma artikel citat: Before installing, you should thoroughly grease all the parts with the chain grease supplied. slut citat

Så det är väl bara att konstatera att "youtubarna" inte läst instruktionerna eftersom de inte fettade in vare sig pinhållen eller pinnarna innan de tryckte den lösa länken på plats i kedjan.

Tur att jag aldrig läst man måste montera loss svingen för att byta kedja !

http://www.ekchain.jp/feature/

Original drivpaket brukar(brukade förr i alla fall) vara slutna kedjor, därav var man tvungen att lossa svingen. Dessutom har jag uppfattat att i tyskland får man inte montera tex clipslås. (loise är ju tyskt)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Original drivpaket brukar(brukade förr i alla fall) vara slutna kedjor, därav var man tvungen att lossa svingen. Dessutom har jag uppfattat att i tyskland får man inte montera tex clipslås. (loise är ju tyskt)

På fabriken sätts ju som en följd av detta (färdig kedja) kedjan på plats innan svingen.
Men att ta av svingen vid kedjebyte är det väl inget MC-företag som gör idag ?
Eller vet du namnen på något, några ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Original drivpaket brukar(brukade förr i alla fall) vara slutna kedjor, därav var man tvungen att lossa svingen. Dessutom har jag uppfattat att i tyskland får man inte montera tex clipslås. (loise är ju tyskt)

Tur jag haft förstånd att aldrig köpa ett Original drivpaket med sluten färdignitad kedja.
Jag är nyfiken på hur stor marknadsandel
Original drivpaket med sluten färdignitad kedja har ?

Men det finns faktiskt en fördel, med Original drivpaket med sluten färdignitad kedja
då blir i bästa fall lager och länkar till sving och bakfjädring också översedda/smorda/bytta vid behov.

Men jag misstänker många väljer kapa originalkedjan och montera ett nitlås hellre än
börja med riva sving och bakfjädring. Men vad vet jag ?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har ett sånt kedjelås med i ryggan (tillsammans med fast nyckel och tång) när jag åker längre vändor med endurohojen.

Det är lätt hänt att kedjan går och då är det guld värt att kunna sätta ihop den igen och dessa lås känns säkrare än ett clipslås.

Ett riktigt kedjeverktyg väger litet för mycket för att släpa med i skogen...

Mvh,
Ingvar
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Tur jag haft förstånd att aldrig köpa ett Original drivpaket med sluten färdignitad kedja.
Jag är nyfiken på hur stor marknadsandel
Original drivpaket med sluten färdignitad kedja har ?

Men det finns faktiskt en fördel, med Original drivpaket med sluten färdignitad kedja
då blir i bästa fall lager och länkar till sving och bakfjädring också översedda/smorda/bytta vid behov.

Men jag misstänker många väljer kapa originalkedjan och montera ett nitlås hellre än
börja med riva sving och bakfjädring. Men vad vet jag ?

Finns väl egentligen ingen anledning att köpa original. Alla japshojar har från fabrik JT drev och nån av kedjorna DID, RK eller EK. Triumph har Sunstar drev och kedja. Italienarna har väl Regina. BMW vet jag inte mer än att S1000RR har i alla fall Regina, Drivpaket eftermarknad jämfört med original blir ju halva priset så.....

Finns ju också några hojar(väldigt få, känner bara till två Hondor)) som man kan montera en sluten kedja på utan att demontera svingen. Jag gjorde en gång en tubenrulle om det(på min egen), så nu har jag fått nita färdigt såna kedjor, säkert tjugio stycken till andra. Har väl dessutom nån konstig läggning......tycker det är vackert med en perfekt nitad kedja :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har ett sånt kedjelås med i ryggan (tillsammans med fast nyckel och tång) när jag åker längre vändor med endurohojen.

Det är lätt hänt att kedjan går och då är det guld värt att kunna sätta ihop den igen och dessa lås känns säkrare än ett clipslås.

Ett riktigt kedjeverktyg väger litet för mycket för att släpa med i skogen...

Mvh,
Ingvar

Bara en sån sak :)

Är det till en annan kedja än nämnda? Eller, har du den bara för att "komma hem"?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
På rak arm vet jag inte vad jag har för kedja på Husabergen så jag vet inte med säkerhet om det är för den kedjan eller inte men det är i första hand tänkt för att se till att jag inte blir stående i skogen.

Jag brukar kasta ned de lås jag har i ryggan, är de inte användbara för mig så kanske någon av kompisarna kan behöva dem för att inte bli stående.

Mvh,
Ingvar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ett sånt kedjelås med i ryggan (tillsammans med fast nyckel och tång) när jag åker längre vändor med endurohojen.

Det är lätt hänt att kedjan går och då är det guld värt att kunna sätta ihop den igen och dessa lås känns säkrare än ett clipslås.

Ett riktigt kedjeverktyg väger litet för mycket för att släpa med i skogen...

Mvh,
Ingvar

En följdfråga från en totalnovis, om man kör av en kedja i skogen förmodar jag att en länk går av på ett ställe hur gör ni för att få bort resterande bitar?

Min erfarenhet av kedjor i moppar, motorcyklar, skördetröskor, såmaskiner och sånt är att nitarna är jäkligt hårda och ska man någorlunda snabbt få bort niten är det typ vinkelslip som gäller. Är inte detta ett problem om man kört av kedjan och står i skogen och ska skarva den med ett nytt kedjelås oavsett modell på lås?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
En följdfråga från en totalnovis, om man kör av en kedja i skogen förmodar jag att en länk går av på ett ställe hur gör ni för att få bort resterande bitar?

Min erfarenhet av kedjor i moppar, motorcyklar, skördetröskor, såmaskiner och sånt är att nitarna är jäkligt hårda och ska man någorlunda snabbt få bort niten är det typ vinkelslip som gäller. Är inte detta ett problem om man kört av kedjan och står i skogen och ska skarva den med ett nytt kedjelås oavsett modell på lås?

Snabba svaret: Jo.

Längre svaret: Antingen går ju en eller båda sidoplattorna av eller så släpper sidoplattan från niten. Med en bra tång så brukar det gå att bända resterna av sidoplattorna fram och tillbaka så att de till sist släpper från niten. Det brukar gå genom användande av en lagom dos våld.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En följdfråga från en totalnovis, om man kör av en kedja i skogen förmodar jag att en länk går av på ett ställe hur gör ni för att få bort resterande bitar?

Min erfarenhet av kedjor i moppar, motorcyklar, skördetröskor, såmaskiner och sånt är att nitarna är jäkligt hårda och ska man någorlunda snabbt få bort niten är det typ vinkelslip som gäller. Är inte detta ett problem om man kört av kedjan och står i skogen och ska skarva den med ett nytt kedjelås oavsett modell på lås?

Så är det. Många använder clipslås och har då ett clipslås ämnat för just den kedjan med sig. Det är ju alltid låset som går sönder, utan även en länk...….och då har man ju ha problem.

Dessutom så skiljer det sig på låsen. Längd, tjocklek etc kan skilja sig även inom sitt egna märke. Så, det är inte bara att pilla dit vilket kedjelås som helst även om man har en 520 kedja. Tex nämna skruvnitlås så passar inte den gamla varianten av skruvnitlås till den senare modellen av EK kedjan.(vice versa)

Jag använder själv MotionPros patentansökta kedjeverktyg, PBR. Kittet väger endast 940 gram. Tål även att kapa med. Lådans mått är 15x10x3,2cm. Extra till den som man behöver ha med sig är en 14 o 17 ringnyckel. Ringnycklarna kan man dessutom använda sig istället av Emgos små däckverktyg som har "inbyggt diverse verktyg" i sig, bl a 14 o 17.
Finns en del som åker runt i skogen med nitad kedja, nitlås och sen nämnda verktygen med sig.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top