EK skruvnit

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Underbart!
Ser att EK skruvnitar är tillbaka igen. Nån som hunnit prova än på EK´s senaste kedjeserie(den med en siffra i slutet, dvs SRX2, ZVX3 osv)

 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Blir lite skrämd videon. Bättre val av verktyg vore lednyckel eller hylsa. Om nu åtdragningsmomentet är viktigt så borde momentnyckel användas även om en van mekare känner när niten satt sig. Sedan känns det lite fel att använda vinkelslip nära en kedja utan att skydda den. Man borde väl åtminstone lagt över en trasa?
Lite moppemek över det hela tycker jag. Man får väl hoppas att kedjelåset är utvecklat av någon annan än den i videon.
Ett vanligt nitvektyg känns tryggare.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Blir lite skrämd videon. Bättre val av verktyg vore lednyckel eller hylsa. Om nu åtdragningsmomentet är viktigt så borde momentnyckel användas även om en van mekare känner när niten satt sig. Sedan känns det lite fel att använda vinkelslip nära en kedja utan att skydda den. Man borde väl åtminstone lagt över en trasa?
Lite moppemek över det hela tycker jag. Man får väl hoppas att kedjelåset är utvecklat av någon annan än den i videon.
Ett vanligt nitvektyg känns tryggare.

Nja, du har nog missförstått niten och varför man använder vissa verktyg.

Det är EK själv som utvecklat den. Första generationen(till förra generationens EK kedjor, SRX, ZVX osv), så försvann skruvniten ca 5 år sedan. Nu har det ju kommit en ny.

Finns en anledning till att använder just den nyckeln och en anledning till att han skiftar på det sätt han gör. Sista med rondellen vet jag inte. Han kapar ju inte kedjan(varm gnista), han slipar bara bort det vassa.(bränner inte). Sen kan man ju använda annat om man tycker det, tex en fil
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vad jag reagerade på var att man använde fasta nycklar som kräver täta omtag i detta fall.
Jag har inte sett niten, men jag antar att man stukar kanten genom att dra åt 'muttern' som sannolikt har en ringformad egg.
Antar att fördelen med designen är att man inte behöver nitvektyg.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vad jag reagerade på var att man använde fasta nycklar som kräver täta omtag i detta fall.
Jag har inte sett niten, men jag antar att man stukar kanten genom att dra åt 'muttern' som sannolikt har en ringformad egg.
Antar att fördelen med designen är att man inte behöver nitvektyg.

Ja, att man skiftar mellan muttrarna är för att plattan ska gå in rakt. Ringnyckeln blir då smidigast
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ahaa en helt ny variant.
Köpte kedja i serie med 2a på slutet i somras någon gång och köpte med ett skruvlås. Blev att jag sket i den dock och nitade med vanlig hålnit ist.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förvånad över att han
inte tryckte in fett i pinhålen på de två länkarna och på pinnarna på den lösa länken innan han tryckte in länken i de två hålen.
För fettar in pinnar och pinhål, det gör jag.
Och använda fast nyckel var kanske för man ska inte dra mer på varje mutter än han gjorde innan byte av mutter.
För att undvika att den lösa brickan dras för mycket snett gång på gång (och börjar glappa om pinnen).
För min reaktion var också som Blomsterhondans ovan, använd hylsa.

Men det blir ju ingen nit som jag ser det. Pinnen utvidgas ju inte längst ut.
Den lösa brickan sitter enbart på presspassning mellan bricka och pinne.

Undra över varför den gamla skruvniten försvann och varför skruvniten är tillbaka igen.
Företag har en stor förmåga glömma sina misstag.

Exempel: Kontaktar en (numera försvunnen/konkad? datafirma) om retur av ett inte fungerande grafikkort till dator. Får svaret att firman aldrig hört talas om fel på grafikkortet. Men det var det andra grafikkortet jag ville returnera.
Det grafikkortet som jag fått från firman som ersättning för det 1a grafikkortet av samma typ och fabrikat som jag redan returnerat för det inte fungerade med Windows. Klarade inte omstart av datorn efter tex en uppdatering av Windows.
Utan efter omstarten blev det typ myrornas krig på skärmen.

Till ämnet, kommer själv fortsätta nita kedjor med EK verktyget jag köpt från Addemoto.
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Förvånad över att han
inte tryckte in fett i pinhålen på de två länkarna och på pinnarna på den lösa länken innan han tryckte in länken i de två hålen.
För fettar in pinnar och pinhål, det gör jag.
Och använda fast nyckel var kanske för man ska inte dra mer på varje mutter än han gjorde innan byte av mutter.
För att undvika att den lösa brickan dras för mycket snett (börjar glappa) gång på gång.
För min reaktion var också som Blomsterhondans ovan, använd hylsa.

Men det blir ju ingen nit som jag ser det. Pinnen utvidgas ju inte längst ut.
Den lösa brickan sitter enbart på presspassning mellan bricka och pinne.

Undra över varför den gamla skruvniten försvann och varför skruvniten är tillbaka igen.
Företag har en stor förmåga glömma sina misstag.

Exempel: Kontaktar en (numera försvunnet/konkad? datafirma) om retur av ett inte fungerande grafikkort till dator. Får svaret att firman aldrig hört talas om fel på grafikkortet. Men det var det andra grafikkortet jag ville returnera.
Det grafikkortet som jag fått från firman som ersättning för det 1a grafikkortet av samma typ och fabrikat som jag redan returnerat för det inte fungerade med Windows. Klarade inte omstart av datorn efter tex en uppdatering av Windows.
Utan efter omstarten blev det typ myrornas krig på skärmen.

Till ämnet, kommer själv fortsätta nita kedjor med EK verktyget jag köpt från Addemoto.

Vad jag menade med märkligt val av verktyg var att han inte kunde dra in brickan parallellt då det inte gick att dra med samma vinkel varje gång.
Han fick ju tom vända den fasta nyckeln emellanåt för att överhuvud taget komma åt.
Vad jag förstår är detta en demovideo från en tillverkare och då kräver man lite mer, tex inte hoppa över infettningen som du nämner.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag skulle vara lite intresserad av att se själva funktionen, alltså vad det är som händer när muttrarna dras åt. Uppenbarligen så måste nitänden expanderas på något vis, men jag vill gärna se och förstå hur detta görs.

Jag har hittat bilder på skruvnitade kedjelås där man ser konstruktionen lite bättre, men jag är osäker på om det är den gamla eller nya versionen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad jag förstår är detta en demovideo från en tillverkare och då kräver man lite mer, tex inte hoppa över infettningen som du nämner.
Vad får dig att tro att det här är någon slags officiell instruktionsvideo från tillverkaren?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Vad jag menade med märkligt val av verktyg var att han inte kunde dra in brickan parallellt då det inte gick att dra med samma vinkel varje gång.
Han fick ju tom vända den fasta nyckeln emellanåt för att överhuvud taget komma åt.
Vad jag förstår är detta en demovideo från en tillverkare och då kräver man lite mer, tex inte hoppa över infettningen som du nämner.

Jag har svårt att tro att EKs officiella Youtube-kanal heter "soulseeka1". :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad jag menade med märkligt val av verktyg var att han inte kunde dra in brickan parallellt då det inte gick att dra med samma vinkel varje gång.
Han fick ju tom vända den fasta nyckeln emellanåt för att överhuvud taget komma åt.
Vad jag förstår är detta en demovideo från en tillverkare och då kräver man lite mer, tex inte hoppa över infettningen som du nämner.

Jag missförstod dig. För du har rätt. Det blir ju inte samma vinkel varje gång med fast nyckel.

Som jämfört med att man drar tex 180 grader varje gång med en hylsa.

Jag tror inte det var en demo från EK. Uppfattade några andra namn på filmen, inte EK.

Vad det gäller funktionen så grundar den sig på presspassning
mellan pinnarna och hålen för pinnarna i den lösa brickan.
till motsatsen bevisats

Har själv jobbat i produktion och sett både materialfel och verktygsfel som gett måttfel.

Fungera det här (presspassning) borde man ju kunna skippa nitningen av kedjor från EK med hålnitar.
Jag (feg/konservativ/erfaren ?) tänker fortsätta nita hålnitarna.

Magnus Nilsson:
Gott omdöme får man av erfarenhet.
Erfarenhet får man av dåligt omdöme.

Lär av andras erfarenhet, livet är inte långt för att hinna begå alla misstag själv.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vad det gäller funktionen så grundar den sig på
till motsatsen bevisats
presspassning mellan pinnarna och hålen för pinnarna i den lösa brickan.

Har själv jobbat i produktion och sett både materialfel och verktygsfel som gett måttfel.

Fungera det här (presspassning) borde man ju kunna skippa nitningen av kedjor från EK med hålnitar.
Jag (feg/konservativ/erfaren ?) tänker fortsätta nita hålnitarna.

Kollar man på bilden nedan så ser det ut som om du har rätt gällande presspassningen och jag delar din skepsis.

ek_chain530_zvx3_master_link_750x750.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har också noterat att EK hade en sådan lösning som sedan försvann för några år sedan. Är det samma lösning som har kommit tillbaka eller något nytt...?

Jag ser dock inte riktigt vitsen för oss som redan har riktiga verktyg för hålnit såväl som utvändig nit...?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Låter helt orimligt att det bara skulle vara presspassning och det ser inte ut så heller,vare sig på filmen eller bild 6.
Man behöver inte smida ut niten flera mm för att få ett idiotsäkert förband...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter helt orimligt att det bara skulle vara presspassning och det ser inte ut så heller,vare sig på filmen eller bild 6.
Man behöver inte smida ut niten flera mm för att få ett idiotsäkert förband...

Håller med dig !
Men när smids niten ut ?
Med hjälp av 2 muttrar på gängade ändar på pinnarna trycks den lösa brickan på plats.

Sedan bryts de gängade ändarna av. I förberedda spår utanför pinnen.
En möjlighet genomföra en nitning skulle vara att muttrarna har från den öppna änden
tre dimensioner
1) Stort hål som passar utanpå pinnen, gör att den lösa brickan kan tryckas på plats.

2) Lite mindre hål efter ca 1mm. Hålets diameter mindre än pinnens diameter. Gör att pinnen (niten) deformeras runt kanten samtidigt som brickan trycks in sista 1/10 delarna på pinnen.
Skulle förklara vikten av att kolla att brickan sitter rätt jämfört med bredvidliggande länkar.
Jag har sett liknande på andra ställen för att kolla om den lösa brickan sitter rätt på nitpinnarna men till det används skjutmått , inte ögonmåttet.....

3) Lite mindre gängat hål som passar på "skruven" i änden på pinnen/niten.
Teoretiskt skulle 2 kunna tas bort och 3) svara för nitningen men att använda en gänga på en "mutter" för att nita tror jag inte på. Då ska det vara mycket mjukt material i niten och mycket starkt material i "muttern".

Men 3) går ju lätt att prova. Ta en skruv som inte är gängad hela vägen och dra åt en mutter till gängorna rycker på mutter eller skruv.
Har då den ogängade delen av skruven blivit något tjockare ?
Eller är en förutsättning för att pinnen ska nitas att det är en brottanvisning/inga gängor närmast den del som ska svälla upp ?

Men jag gissar någon på SH kan hitta EKs patent.
Så vi kan läsa om hur ideen med mutternitnings kedja ser ut.
Berätta gärna hur du gjorde för att hitta patentet.

Argument för skruvniten, man behöver inte demontera svingen för att byta kedja !
Citat: So you can save yourself the time-consuming job of removing the rear wheel swing arm and riveting the chain with a special tool, which would hit you in the pocket if you take your bike to a workshop. slut Citat från
https://www.louis.eu/artikel/enuma-mvxz2-screw-type-master-link-in-520-525-530-pitch/60903950
Från samma artikel citat: Before installing, you should thoroughly grease all the parts with the chain grease supplied. slut citat

Så det är väl bara att konstatera att "youtubarna" inte läst instruktionerna eftersom de inte fettade in vare sig pinhållen eller pinnarna innan de tryckte den lösa länken på plats i kedjan.

Tur att jag aldrig läst man måste montera loss svingen för att byta kedja !

Tydligen har något skett sedan förra versionen nu 10mm fast nyckel, då 8mm.
Nu muttrarna går utanpå pinnarna, typ kupolmuttrar, då hål i muttern.
http://www.ekchain.jp/feature/
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top