Erfarenheter av att ha backspegeln på undersidan av styret?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Klart man måste ha speglarna under styret, hur skall man annars kunna se i dom?????
1990_HARLEY_CUSTOM.jpg
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kört med Double Take i flera år på min offroad-hoj. Den lilla/korta duger bra för det grundläggande. Mycket smidiga att justera. Överlever allt, kraschtestad många gånger. Värda pengarna, något man sparar till nästa hoj.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Sett dom som gjort sånt, en del har väl gjort egna fästen och klistrat spegeln på. Double Take verkar ju ha en variant som bara sitter direkt på styret med typ en kattstrypare. Men hur mycket ser man i en sån spegel, blir det inte väldigt litet?

I min erfarenhet så såg jag tillräckligt bra. Kostar 20 kr att testa om det funkar för dig, eller om det blir för litet.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det var så där jag i sånt fall hade tänkt montera speglarna, men som sagt nu känns det lite osäkert just för risken om man skulle göras sig illa på spegeln vid en marksyning.

Sådär kör jag på min grusmoppe också. Sikten blir faktiskt bättre än att ha spegeln ovanför styret pga att armar och axlar inte är i vägen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var om till Luleå igår och kollade på Biltemas styrändsspeglar som nog skulle ha funkat men passade på dom, beställde en Acerbis spegel på eBay då jag kom hem. Får väl se hur den passar men jag hoppas den blir bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köpte en Acerbis spegel https://www.ebay.com/itm/ACERBIS-UN...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 men den passar inte så bra, problemet är att jag fick flytta in kopplingshandtaget ca 5-7 mm för att fästet till spegeln skulle få plats mellan ljus, blinkersomkopplare och kopplingshandtaget och då tar kopplingsgreppet i ljusomkopplaren så hojen precis kan frikopplas. Monterar jag spegel innanför kopplingshandtaget så ser jag inget i den utan bara min egen arm.

Har dock en idé att göra ett eget fäste av nylon till spegeln som sen skruvas fast i gängan är originalspegeln sitter. Eller är det nån som har nån smart idé hur man ska montera spegeln som ska montera runt styret. Min tanke är att montera nån form av kula i gängan för spegeln och sen ta två nylonbitar och fräsa ut gropar för kulan i "spegelgängan" och kulan i änden på spegel och sen ha en skruv på mitten som klämmer ihop bägge bitarna mot kulorna, blir i sånt fall nån form av eget ram mount. Ska kolla om man kan ha så tur att några ram mount prylar kan passa men risken är väl liten att man ska ha sån tur.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top