Erfarenheter av att ha backspegeln på undersidan av styret?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har erfarenhet av att ha backspegeln hängandes på undersidan av styret innanför handtagen? Funderade på om man skulle montera speglarna så på KLR:en så är dom lite mindre ivägen om man ger sig ut på skogskörning men ser man nåt om man har dom monterade så som på denna bild https://www.hojstyling.se/produkt/phoenix-styrandsbackspegel/

Verkar som att vissa monterar vissa styrändsspeglar på detta sätt på motard, i detta fall kan jag kompromissa lite med att inte ha super bra sikt bakåt i backspeglarna men vill i alla fall se om man har nån bakom sig då denna hoj inte kommer att köras många meter på allmänväg utan skogsvägar som är lågt trafikerade.

Fundrade på om Biltemas variant https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/backspeglar/backspeglar-styrande-2000021563 kunde funka att montera på detta sätt, det ser ju ut som att den också kan passa att montera runt styret.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bosse, get a grip!

Du slirar in på de mest bisarra stickspår.

01-040-0770-0-i-03.jpg

Det finns riktiga offroadspeglar man viker in på ett jiffy.

Hängspeglar är för hipsters och ryker direCkt när du vurpat eller klipper en gren.
Bar-ends så mycket mer...


Just det: "get a grip" var det: hur går det med däcken? Har vi sett någon grepprapport ännu?





Edit: ...och skaderisken! Grejer som hänger ner under styret är riktiga lårmuskelrivare när man kör omkull.

+ att du behöver det utrymmet nu när du skall börja träna berm shots!

berm.jpg
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Speglar på RAM mount borde ju vara nåt att kolla på? Sett att det finns iaf, kan vara värt en googling?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Trodde att spegel på undersidan skulle vara hyfsad skyddad av styret:va Jag har också funderat på vikbara speglarna vilka är att rekommendera? Har kollat lite på nån spegel från Acerbis https://www.ebay.com/itm/Acerbis-Mi...&_trksid=p2055119.m1438.l2649&redirect=mobile som finns på eBay som monteras direkt på styret.

Är nog betydligt bättre grepp nu med de nya däcken men jag har inte testat så mycket utan mest puttrat men man känner att man har betydligt mer grepp då man gasar efter min skogsväg. En nackdel som kanske egentligen är en fördel är att dom förstör garageuppfarten, har en ganska brant backe med kurva gruset med 0-30 som infart till mitt and garage och dom river sönder ganska bra där och gasar jag inte vill ju som hojen bara rakt fram:D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Speglar på RAM mount borde ju vara nåt att kolla på? Sett att det finns iaf, kan vara värt en googling?

Tycker det verkar svårt att hitta nåt vettigt på ram mount verkar komma så mycket grejer och det verkar ju finnas en massa innerspeglar till bil som man får träff på.

Nån som vet om man kan hitta dessa speglar i Sverige eller Europa? Dessa ser ju ut intressanta https://www.doubletakemirror.com
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tycker att kvaliteten på Biltemas styrändsspegel är så där. Vill gärna åka ner. Annars ger den bra sikt på Vincenten som är en bekväm touringhoj med ganska brett styre och upprätt körställning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sverige:

MC-depån

http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=960

View attachment 450834


OBS! Eget styrfäste på dessa så man slipper riskera krascha dyra fästen som är kopplade till annat man behöver för att komma hem igen.

Det är väl samma spegel som på eBay, eget fäste är väl att föredra för då jag kraschade hade jag tur då lite av gängan gick åt skogen men turligt nog spack bara ca 2 mm av överkanten av gängan och spegel snurrade sig så den gick att fixa till med med fil. Med lite mer otur hade man ju fått byta hela huset för ljus, blinkersomkopplare, mm

Är ju förbannat synd att mc-depån har så dålig hemsida man orkar ju inte söka efter grejer hos dom, får kolla upp vad frakten kostar hos dom.



Tycker att kvaliteten på Biltemas styrändsspegel är så där. Vill gärna åka ner. Annars ger den bra sikt på Vincenten som är en bekväm touringhoj med ganska brett styre och upprätt körställning.

Satt Snell styrändsspeglar på Thruxtonen då jag köpte den och det är väl samma speglar som Biltema hade tidigare, de dom har nu verkar se ut lite annorlunda. Snell speglarna åkte av då jag kom hem för de är inga bra speglar som jag vill ha om jag kör i trafik då det kändes ut som att det är nog så mycket vidvinkel i dom om jag minns rätt så bilden blir väldigt liten men på denna hoj skulle dom duga då den inte kommer att gå "i trafik". Undra om den nya modellen av Biltemas speglar har samma spegel bild?

Hade ju inte tänkt montera speglarna på änden av styret om nu nån trodde det utan montera dom innanför handtaget på undersidan vilket verkar gå med Biltemas spegel. Måste kolla om jag har kvar Snell speglarna men jag tror jag gav dom till en kompis till en "rat moped"
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Fick med Biltemas till 690 SMC och de funkade bra men man får dra åt dem försiktigt för fästet går att spräcka. Man behöver inte använda styrändpluggarna. Någon hade "husvagnsspeglar" direkt på styret med buntband, sådana där små vidvinkelspeglar man sätter på sina befintliga backspeglar. Man lär inte se mycket i dem men man ser väl om man har någon bakom sig eller inte. Mekonomen har några modeller men fäste får man komma på själv.

Dessa verkar lite längre och vinklingsbara om man nu vill ha denna minimalistiska lösning men de passar väl inte alla styren och kroppar :-D

https://www.ebay.com/itm/Blind-Spot...508150&hash=item5d929d4ea9:g:5X4AAOSwrNRdX6zK
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mc-depån är ju lite luriga är ju en Acerbis spegel på bilden men den som dom säljer heter Madhead och kostar 18 euro med frakt från Louis, tyvärr måste man ju handla för 225 kr av Mc-depån och deras dåliga sida gör ju att jag inte hittar dom där grejerna som jag inte visste att jag behövde.

Skippar nog tanken med speglar under styret då notrightrider nämner skaderisken, har lärt mig den hårda vägen att allt som kan göras för att minimera riskerna ska göras.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tycker det verkar svårt att hitta nåt vettigt på ram mount verkar komma så mycket grejer och det verkar ju finnas en massa innerspeglar till bil som man får träff på.

Nån som vet om man kan hitta dessa speglar i Sverige eller Europa? Dessa ser ju ut intressanta https://www.doubletakemirror.com

Det var de du länkar till jag tänkte på! Den här verkar finnas i England:

https://www.adventure-spec.com/default/double-take-adventure-mirror-13342.html
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag har kört med Biltemas styrändsspeglar (som länkades tidigare i tråden) monterade under styret i flera år.

För min del har det fungerat jättebra, och sikten bakåt är oväntat bra. Speglarna har inte rört sig ur fläcken vid marksyningar eller kollisioner, förutom när jag själv stött till någon av dem med låret eller liknande. Det är dock bara vrida tillbaka spegeln till rätt position när detta händer.

Bifogar en halvdassig bild av min montering;

IMG_20190907_140425166.jpg
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har kört med Biltemas styrändsspeglar (som länkades tidigare i tråden) monterade under styret i flera år.

För min del har det fungerat jättebra, och sikten bakåt är oväntat bra. Speglarna har inte rört sig ur fläcken vid marksyningar eller kollisioner, förutom när jag själv stött till någon av dem med låret eller liknande. Det är dock bara vrida tillbaka spegeln till rätt position när detta händer.

Bifogar en halvdassig bild av min montering;

View attachment 450838

Det var så där jag i sånt fall hade tänkt montera speglarna, men som sagt nu känns det lite osäkert just för risken om man skulle göras sig illa på spegeln vid en marksyning.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Det var så där jag i sånt fall hade tänkt montera speglarna, men som sagt nu känns det lite osäkert just för risken om man skulle göras sig illa på spegeln vid en marksyning.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet efter att ha kört med speglar monterade på samma sätt under tre-fyra år på ett par olika maskiner. Personskador pga speglarna är obefintliga. Inte heller har de någonsin varit i vägen, ens vid riktigt brötig körning. Det som har hänt hittills vid marksyningar och/eller kollisioner är att speglarna roteras något i sina fästen, men det tar en sekund att vrida dem tillrätta igen.

Som jag ser det skulle ett worst case scenario vara att en av speglarna slås ur sitt plastfäste, krossas mot t ex en sten, och delas upp i vassa skärvor som du sedan skär dig på i fallet. Alternativt att du själv mosar spegeln mot styret med ditt lår, men i det fallet ser jag snarare att hela spegeln och/eller fästet vrider sig ur vägen snarare än att krossas (jag har provat själv flera gånger).

Med det sagt så sitter speglarna relativt skyddade under styret, och jag har gjort avvägningen att de får sitta kvar. Fördelarna med spegelmodellen och placeringen av densamma överväger risken för skada i mitt fall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vill man kosta på massor av sina surt fördärvade slantar finns ju rottweiler.

http://www.rottweilerperformance.com/quick-flip-mirror-mounts-arrow-kit/

Dom där lär man ju krascha om man går omkull eller kör in i nåt då dom sitter ovanför handskydden, är ju snygga men dyra och borde vara lätta att krascha.

Frågan är om det allas funkar med att hänga speglarna under styret, chokereglaget sitter ganska lågt ner under ljusomkopplaren. Är inne på att köpa en vänster spegel men frågan är om man köper en Acerbis den kostar runt 300 kr ink frakt, eller den billigare Madhead som kostar 150-180 kr ink frakt beroende på var man köper den. Acerbis ser ut att ha smalare fäste då man koppar på bilderna vilket väl ger lättare montering om det blir trångt mellan ljusomkopplaren och kopplingshandtaget, vilket det är på min hoj.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Dom där lär man ju krascha om man går omkull eller kör in i nåt då dom sitter ovanför handskydden, är ju snygga men dyra och borde vara lätta att krascha.

Frågan är om det allas funkar med att hänga speglarna under styret, chokereglaget sitter ganska lågt ner under ljusomkopplaren. Är inne på att köpa en vänster spegel men frågan är om man köper en Acerbis den kostar runt 300 kr ink frakt, eller den billigare Madhead som kostar 150-180 kr ink frakt beroende på var man köper den. Acerbis ser ut att ha smalare fäste då man koppar på bilderna vilket väl ger lättare montering om det blir trångt mellan ljusomkopplaren och kopplingshandtaget, vilket det är på min hoj.

Tänkte mest på att man kan vika in dem framför/ovanför knogarna, innanför yttre kant på handskyddsbågarna.

Jag är inte ute i bräsket och brötar runt, å andra sidan. Så jag har mer åsikter än kunskap. :)

I övrigt verkar de fräsiga.

Jag har likt Eidolon haft biltemas på min 701. De funkar ok men inte jättebra. Efter ett par-tre marksyningar (på asfalt) är de hela.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Klistra på en vidvinkelspegel från biltema på bromsvätskebehållaren. Du ser tillräckligt bakåt, och du lär aldrig krossa den vid en marksyning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Klistra på en vidvinkelspegel från biltema på bromsvätskebehållaren. Du ser tillräckligt bakåt, och du lär aldrig krossa den vid en marksyning.

Sett dom som gjort sånt, en del har väl gjort egna fästen och klistrat spegeln på. Double Take verkar ju ha en variant som bara sitter direkt på styret med typ en kattstrypare. Men hur mycket ser man i en sån spegel, blir det inte väldigt litet?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top