Köpråd ca 40k nakensporthoj

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Kikar på några olika hojar, just sålt en sporttouring då jag saknar mer upprätt körställning och tänkte ev köpa mig en hoj nu innan säsongen är över, lite köparens marknad ju.

Kikar på GSR750, Z750 och Street Triple framförallt. Är street triple överlägsen i skoj-värde? Hur viktig är R-modellen för mig som inte kör jättemycket eller jätteaggressivt, men dock väger 100 pannor? Blir fjädringen alltför svampig utan R som stiffas upp?

Vilken är roligast, bekvämast, mest allround av Z750 och GSR750.

Några andra modeller som måste övervägas?

Tacksam för input!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
För 40-45 får du en fin välhållen FZ1 S eller N. Det är en riktigt fin hoj som funkar för det mesta. Ffa den kåpade versionen. Tycker verkligen du bör kolla på den och ev. prova innan köp! :)
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
För 40-45 får du en fin välhållen FZ1 S eller N. Det är en riktigt fin hoj som funkar för det mesta. Ffa den kåpade versionen. Tycker verkligen du bör kolla på den och ev. prova innan köp! :)

Hur är motorerna i driftsäkerhet? När de börjar komma upp emot 5000 mil, inget att bry sig om? Vet du nåt om servicekostnader? Körde en vfr vtec innan och en ventiljustering tex kostade som halva hojen. Är körställningen densamma för S och N-versionen?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Min har gått 4400 mil ca. Är en 2007 Inga problem med motorn under den tiden. Servat som schemat säger på firma och den har rullat utan några konstigheter. Storservice med ventiler tror jag gick på 7-8000 på yamaha. Servar på annat ställe idag där det är lägre kostnad. Tror han tar 5-6000 för en stor.

Nej det skiljer sig i ställningen mellan cyklarna. S har annat styre om jag inte minns fel.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vägde 100 kg förr, och körde då en Street Triple R. På min då helt nya hoj var det svårt att få till rätt inställningar, fjäder ffa bak var för klen. På en begagnad hoj är den tröttare om inte bytt.

Tror många hojar körs i landet med för klena fjädrar för vikten.

Så oavsett vilken hoj du köper, budgetera för fjäderbyte. Speciellt på mellanklassare, skulle gissa på att många av dem har en förarvikt på runt 70-80 kg beräknat som ideal, vilket gör att man hamnar i slutet på förspänningen.

Jag gick ner till 70 kg själv istället, billigare än fjädringskomponenter. :) Har inga problem att hitta bra inställningar och sag med standardkomponenter.

Street Triple är en fin hoj, men är du 100 kg och mer än 185 lång så hade jag provat ordentligt först. Jag hade lite problem med komforten när jag vägde 100 kg, men inte nu, nu sitter jag utmärkt.

En R bör du hitta för pengen, och det ger dig mer inställningar = bra. Ras på Triumph läser jag mycket sällan om, och jag hänger på de flesta Triumph-forum.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Street Triplen är en kanon hoj. Men jag som är 185 /75kg tyckte alltid att den kändes nästan liten. 990 SuperDuke var perfekt med min längd.
Tounon är givetvis fin med, men har mera sporthojssittställning på benen enligt mig (långt bak och högt).
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Street Triplen är en kanon hoj. Men jag som är 185 /75kg tyckte alltid att den kändes nästan liten. 990 SuperDuke var perfekt med min längd.
Tounon är givetvis fin med, men har mera sporthojssittställning på benen enligt mig (långt bak och högt).

Ja en SuperDuke 990 borde väl passa som handsken, eller varför inte en 990 SM? Jag hade en 990 SMR som var bland de roligaste hojar jag kört. Den är nog lite svårt att hitta inom budget, men en SM borde funka.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har inte testat gsr'en, men mellan z750 och street triplen så är triumphen helt klart busigare/roligare. Har kanske en street triple r -09 till salu, kanske.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har inte testat gsr'en, men mellan z750 och street triplen så är triumphen helt klart busigare/roligare. Har kanske en street triple r -09 till salu, kanske.

Håller med. Jag hade Z1000 som jag bytte mot Street Triple R just för att jag tyckte Triumphen var roligare att köra. Mycket roligare tom. Mindre - ja, men värt det ändå.
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Har inte testat gsr'en, men mellan z750 och street triplen så är triumphen helt klart busigare/roligare. Har kanske en street triple r -09 till salu, kanske.

Okej! Blir nyfiken! När vet du om du har en str till salu då?! :) kan du inte dra ett pm till mig och berätta lite mer??
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Ja en SuperDuke 990 borde väl passa som handsken, eller varför inte en 990 SM? Jag hade en 990 SMR som var bland de roligaste hojar jag kört. Den är nog lite svårt att hitta inom budget, men en SM borde funka.

Hur hög är 990 sm? Jag är bara 176 cm och tycker de ser så jäkla höga ut?
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Slår ett slag för Yamaha FZ1, skoj, billig och i princip skottsäker.

Ja, är lite sugen på en sån måste jag säga. Känns ju rejäl liksom, när man väger lite mer osv. 40000:- för en -08 med 3100 mil, pc5 och slipon, rimligt pris??
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hur hög är 990 sm? Jag är bara 176 cm och tycker de ser så jäkla höga ut?

Jo, de är kanske lite högre än vanliga gathojar. Man sitter ju lite mer ovanpå hojen.

Här är en rätt kul sida som du kan kika på och jämföra olika hojar. Den säger såklart inte hela sanningen men den ger en liten fingervisning åtminstone.
http://cycle-ergo.com/

Jag står fortfarande fast vid mitt tips om Tuono. Med 176 cm kommer du passa som handen i den hojen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja, är lite sugen på en sån måste jag säga. Känns ju rejäl liksom, när man väger lite mer osv. 40000:- för en -08 med 3100 mil, pc5 och slipon, rimligt pris??

Det är enligt mig ett bra pris för det du får. Är den servad och allt ser ok ut så hade jag utan större tvekan köpt den.
Den är rejäl. Bred tank så man har en del att greppa tag i. Vet att när jag provkörde tuonon så kändes den liten för att tanken på fzan är bra mycket bredare. :lol
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Det är enligt mig ett bra pris för det du får. Är den servad och allt ser ok ut så hade jag utan större tvekan köpt den.
Den är rejäl. Bred tank så man har en del att greppa tag i. Vet att när jag provkörde tuonon så kändes den liten för att tanken på fzan är bra mycket bredare. :lol

Gött! Ja, det känns som att det just nu står mellan Street Triple R eller FZ1 där det nog lutar åt STR. Två ganska olika hojar, str ganska renodlat bus uppfattar jag och FZ1 kanske lite mer allsidig liksom. Str:ens låga vikt lockar. Skulle jag satsa på en FZ1 så är jag splittrad kring kåpa eller naket. En S-modell känns ju ytterligare mer allsidig, går att busa med men går också att köra lite längre med tänker jag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top