Hjälp med kokande motor

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Hej! Är ny här på forumet och hoppas att jag kan få lite hjälp med mitt problem.

Har köpt min första sporthoj och tänkte byta kylarvätska på den.

Lossade slangen vid vattenpumpen och tömde ur, fick nog inte ur riktigt allt, såg inte ut som ca 3.5l som det ska vara.
Försökte fylla på nytt i expansionskärlet men fick bara i ca 1l (en hel del mindre än vad jag tömde ur dvs) och det blev fullt i kärlet upp till toppen.

Då tänkte jag att jag startar den så att den får pumpa runt det och sen efterfylla. Men då börja den koka genast efter ca 2-3 min på tomgång. Så jag stängde av och gav mig där.

Så mina frågor är:

1. Varför fick jag ej ur allt och hur gör man då isåfall?
2. Varför börja den koka, var det för att det var fullt i kärlet eller någon annan orsak?
3. Kanske jag har fått in luft i systemet men hur blir man av med den? Eller är det självluftande kanske.

Och jag tycker ändå att någon vätska borde ha försvunnit ur kärlet för att jag fick i såpass mycket mindre än jag tömde ut, eller har jag fel?

Hojen i fråga är en Cbr 929 rr från 2000.

Ursäkta för nybörjarfrågan men skulle uppskatta hjälp!

Mvh Anders
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du måste lossa locket till kylaren nr 2 på sprängskissen då rinner all vätska ut om du tar lös en slang längst ner på motorn. Om man inte lättar på kylarlocket kan de bli mycket vätska kvar här o där i kylsystemet!Sedan fyller du kylaren inte bara expantionsburken. Fyll ända upp i kylaren och jag brukar lägga ner hojjar så mycket de går åt vänster och höger några ggr och sedan efterfylla. Därefter startar du och efterfyller om de sjunker. Expantionsburken fyller du till rätt nivå och håller koll på både kylarnivån och expantionsnivå efter/medans motorn går på tomg minst 15 min. För säkerhets skull kollar man nivån en gång till efter en kortare körning minst 10-20 min åkade i lugnt tempo.

https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c414af870023420a33add/radiator-1
 

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Aha okej tack för svaren! Kan jag har hunnit orsaka någon skada på den lilla tiden? Tempen gick upp till ca 130 innan jag märkte att den började trycka ut glykol och stängde av.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat:
1. Varför fick jag ej ur allt och hur gör man då isåfall?
2. Varför börja den koka, var det för att det var fullt i kärlet eller någon annan orsak?
3. Kanske jag har fått in luft i systemet men hur blir man av med den? Eller är det självluftande kanske.

1 Svar: Det är mycket svårt att få ut alla kylarvätska eftersom tex kylaren är uppbyggd med vågräta rör. Bara att acceptera.
2 Svar: Kanske för lite kylarvätska
3 Svar: Du har naturligtvis massor av luft systemet. Eftersom du fyllt på mycket mindre än du tappat ur.
På min Sprint RS måste jag fylla på 40ggr (fyrtio gånger) efter tappat ur kylarvätskan.
Får i ca 1/2 liter direkt. Sedan fullt. Då är det dags börja luta hojen fram och tillbaka några gånger så långt jag orkar, framför allt så att kylarlocket kommer så högt som möjligt. Då går det ut lite luft och så får jag i lite kylarvätska till och så bara börja om igen.
Då är det dags börja luta hojen fram och tillbaka några gånger så långt jag orkar, framför allt så att kylarlocket kommer så högt som möjligt. Då går det ut lite luft och så får jag i lite kylarvätska till och så bara börja om igen.
Och det tar alltså för mig på Sprint RS ca 40ggr lutande fram och tillbaka, fylla på innan jag inte får i lite till.
På GSX1300R lättare, Ca 10ggr lutande fram och tillbaka, fylla på innan jag inte får i lite till.
Så hur jobbigt det är att fylla på kylarvätska varierar mellan hojar.
Sedan kör hojen varm dvs ca 80 grader. Expansionskärlet fyllt till övre gränsen.
När hojen svalnat. Fyll på Expansionskärlet till övre gränsen.
Efter detta bör det vara ganska bra men kolla expoansionkärlet de närmsta ggr du kört ifall mer kylarvätska behövs.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om gasresponsen och ljudet är som innan så troligen inte. Ingen konstig lukt och så väl?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aha okej tack för svaren! Kan jag har hunnit orsaka någon skada på den lilla tiden? Tempen gick upp till ca 130 innan jag märkte att den började trycka ut glykol och stängde av.

Om du bara hade den på tomg så lär det gått bra men om du hade legat på full mutter i 270 blås har de nog inte gått bra.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om du bara hade den på tomg så lär det gått bra men om du hade legat på full mutter i 270 blås har de nog inte gått bra.

Precis vad jag också tänkte säga...
Jag körde på full last och full gas en gång utan kylarvätska kan man säga. (läckande topplockspackning) När jag stannade med skuren motor var expansionskärlet tomt, svingen och bakdäcket fullt med glykol :hihi

Anderscbr929, Skicka ur oljan och inspektera om du nojar...
 
Last edited:

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för hjälpen, fick ordning på detta med er hjälp!

Är det någon som vet vart bränslefiltret sitter på den?

En annan fråga, enligt sprängskissen ( https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c4135f870023420a33acd/air-cleaner-00-01 ) så ser luftfiltret ut så som på bilden, men på xlmoto.se så ser det ut såhär : https://www.xlmoto.se/luftfilter-kn-honda/honda-cbr-929-rr-2000#?p .

Hur kommer det sig?

De är ett eftermarknadsfilter på xl moto. Köp inte det för KN släpper igenom för mycket damm som förstör motorn.
Köp org filter du kan köra 1000 mil eller mer utan att byta på en sporthoj.
Köp ett Hiflo filter för de gör bra grejer köp även Hiflo oljefilter alt org Hiflo är lika bra som org.
De är en exempelbild på xl moto men du får såklart rätt filter för bara en hundring!

https://www.xlmoto.se/luftfilter-hiflo/honda-cbr-929-rr-2000#
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för hjälpen, fick ordning på detta med er hjälp!

Är det någon som vet vart bränslefiltret sitter på den?

En annan fråga, enligt sprängskissen ( https://www.hondapartshouse.com/oemparts/a/hon/506c4135f870023420a33acd/air-cleaner-00-01 ) så ser luftfiltret ut så som på bilden, men på xlmoto.se så ser det ut såhär : https://www.xlmoto.se/luftfilter-kn-honda/honda-cbr-929-rr-2000#?p .

Hur kommer det sig?

Kan vara att xlmoto har en standardbild. eller fel bild.
Ta och lätta på tanken och kolla hur det ser ut i luftboxen.
På GSX1300R -08 räcker det med
att ta bort sadeln
lossa skruvarna som håller tanken framtill och lyfta upp tanken framtill (gångjärn baktill) och stötta tanken framtill med en lagom lång planka (ca 0,6m).
skruva loss alla skruvarna som håller plast "byttan" över luftfiltret.
Så det tar inte 30 minuter innan luftfiltret är framme, ingen stor sak jämfört med att byta kylarvätska.....
 

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Låter vettigt! Kör ni cirka 1000mil innan ni byter luftfilter och blåser ur det lite då och då emellan där? Hur är det med bränslefiltret vet någon vårt det sitter? Det är ju en insprut motor men det finns väll ett ändå ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter vettigt! Kör ni cirka 1000mil innan ni byter luftfilter och blåser ur det lite då och då emellan där? Hur är det med bränslefiltret vet någon vårt det sitter? Det är ju en insprut motor men det finns väll ett ändå ?

De beror på hur dyngiga och hur hårt trafikerade vägar du kör. Som ex så bor jag i Kramfors Västernorrland så här är de glest mellan bilar som river upp damm så jag kör lätt 1000mil så länge jag håller mig på asfalt. Men om jag kör med kompisar i karavan på grusvägar blir filtret dyngigt på 30 mil. Ja du fattar och kan säkert avgöra vad som är lämpligt. Ett ex till jag byter filter på bilen var 1500mil och de är inte speciellt dyngigt då men som sagt lite trafik här uppe.
 

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Okej tack! Hur länge brukar man köra på ett bränslefilter på en sporthoj då?
Och var köper man originaldelar till en såpass gammal hoj? Tror inte att vi har någon återförsäljare för Honda i Skellefteå..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Många hojar har inte ens ett bränslefilter. Det säger en del. Men man vill såklart byta innan det blir igensatt. Har ingen koll på vilka intervall som gäller men jag hade nog bytt vartannat eller vart tredje år.

Delar är lätt att få tag på. Finns massa handlare att finna om du googlar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top