Auktion av Duells lager

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Så då var auktionen avslutad.Och nästan ingen av hjälmarna utom i XXXL gick för under priset hos 24mx. Imponerande!:fyllisar

Alltså, jag orkar inte...
Borde inte 24MX va det första stället man kollar gällande om man hittat ett bra pris?! Varenda Cross-åkare är väl mer eller mindre frekventa kunder där.

Är inte marknadspriset det första man kollar INNAN man budar?

Jag förstår inte...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Samma sak med Manfreds Motor för en del år sedan: folk bjöd över DäckOnline-priser för gamla torra däck som legat 5 år eller mer på hyllan.

Bilderna visade hur dammiga dom var, och hur etiketterna krullade sig av ålder. Ändå skulle folk bara HA däcken, fransväskorna och Gud vet allt vad dom grävt fram ur gömmorna.

Om folk handlade hälften så bra när det inte är konkursauktion så behövdes det inga konkurser. :fakta

Va har Manfreds konkat jag köpte min 125a där i forntiden :(
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag budade hem en hjälm igår på auktionen. En HJC som har butikspris på 5000. Jag fick betala 1760 med avgifter/moms/frakt.

Jag vet att storleken passar då jag redan här en och planerade att köpa en ny till nästa säsong. Så känner mig ganska nöjd hade bestämt mig för att betala max 2000 inkl alla avgifter.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jag budade hem en hjälm igår på auktionen. En HJC som har butikspris på 5000. Jag fick betala 1760 med avgifter/moms/frakt.

Jag vet att storleken passar då jag redan här en och planerade att köpa en ny till nästa säsong. Så känner mig ganska nöjd hade bestämt mig för att betala max 2000 inkl alla avgifter.

Grattis till ett bra köp (bland alla de dåliga)!
Men om inte minnet sviker mig så fanns det väl bara Bell-hjälmar i den omgången - eller fanns det fler auktioner än den på psaution.se?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
JC, snart MQ, Alingsås Tidning, Duells.
Det kan inte enbart vara köpladornas och interwebs fel.
Tre grabbar mellan tonår och vuxenålder, de köper knappt någonting mer än games på Steam, headsets, hamburgare och mobiltelefoner.
De åker omkring i standardbilar och är helt ointresserade av mods. Ibland tror jag de fysiska tingens tid är förbi.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Grattis till ett bra köp (bland alla de dåliga)!
Men om inte minnet sviker mig så fanns det väl bara Bell-hjälmar i den omgången - eller fanns det fler auktioner än den på psaution.se?

Tror det var från någon mc firma som hade gått i konkurs det var lite kläder o hjälmar
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
JC, snart MQ, Alingsås Tidning, Duells.
Det kan inte enbart vara köpladornas och interwebs fel.
Tre grabbar mellan tonår och vuxenålder, de köper knappt någonting mer än games på Steam, headsets, hamburgare och mobiltelefoner.
De åker omkring i standardbilar och är helt ointresserade av mods. Ibland tror jag de fysiska tingens tid är förbi.

Däremot är det fullt legalt o OK att pynta 5 papp för ett "skin" för en virtuell kniv i CS....
:dummer
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
JC, snart MQ, Alingsås Tidning, Duells.
Det kan inte enbart vara köpladornas och interwebs fel.
Tre grabbar mellan tonår och vuxenålder, de köper knappt någonting mer än games på Steam, headsets, hamburgare och mobiltelefoner.
De åker omkring i standardbilar och är helt ointresserade av mods. Ibland tror jag de fysiska tingens tid är förbi.
Man måste själv upptäcka storheten i upplevelser för att förstå att den fysiska världen inte är förbi.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
JC, snart MQ, Alingsås Tidning, Duells.
Det kan inte enbart vara köpladornas och interwebs fel.
Tre grabbar mellan tonår och vuxenålder, de köper knappt någonting mer än games på Steam, headsets, hamburgare och mobiltelefoner.
De åker omkring i standardbilar och är helt ointresserade av mods. Ibland tror jag de fysiska tingens tid är förbi.

Fast alla de tre bolagen har också levt kvar i forntiden, med fokus på saker och/eller priser som funkade under återförsäljarnas storhetstid och monopol, men inte gör det i stora vida världen. Saknad av ingen, typ.

Duells - skitdyr återförsäljarbusiness som levde på att ha ensamrätt på vissa märken på en given marknad.
MQ - kläder i ett märkligt "varken exklusivt eller billigt-segment" som inte är så attraktivt längre.
JC - totalt ointressant för de flesta idag, förr var JC hippt och de fyllde ett fint mellanrum mellan HM och de dyrare vuxnare kläderna. Nu finns samma grejer på alla andra ställen också.
Alingsås Tidning - ja, det är en dagstidning. I pappersform. De kommer dö sotdöden i princip allihop tack vare internet och en åsiktskorridor smalare än Kiera Knightley, i profil. Good riddance.

När Sverige klev ur den totala socialdemokratiska demokraturen och klev in i EU (på gott och ont) där hela samhällsstrukturen öppnades upp för frihandel, i kombination med internets fullständiga integration i allt vi gör, ja då är sagan all för ovan nämnda verksamheter. Change or die. Det går inte att sälja saker folk egentligen inte vill ha till ett för högt pris på en fri(are) marknad.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det var fin information jag fick.
Jag sa bara att de kids mellan 16 och 27 år jag har kontakt med inte har samma mönster som jag själv växte upp med.

Det köptes stereo, trimmades bilar, hölls på med musik. Brändes mycket kosing helt enkelt.

Kidsen roterar runt spel och smartphones. De har väl läst totalt 10 serietidningar i hela sitt liv. Tillsammans.
Ingen har visat intresse av att hänga med till räserbanor.
Fri tillgång till vattenskoter, den yngste har kört 2-3 timmar i sommar.
Mellankillen har provkört och den äldste verkar helt ointresserad.

Deras kompisar verkar likadana.
Jag menade bara att återväxten inom kundbasen för fysiska föremål ser synnerligen dålig ut från mitt perspektiv.
Hur många kids syns på bandagar? Ganska glest där jag tittat. Hur ser i så fall försäljningen hos handlarna eller tredjepartstillverkarna ut de närmsta tio åren framåt?

Bara det. Jag klarar mig fint utan lektioner i kvasipolitik eller -ekonomi.
Det tjatas mycket om eHandel som tar död på fysisk handel eller att köplador dödar småstadscentra men jag tror det är en förenkling.

Att MQ eller Alingsås tidning inte har/är produkter som lockar mig vet jag redan. I fallet MQ hade det inte spelat någon roll ifall det var gratis.
De finns på armlängds avstånd och jag köper kläder men har inte köpt så mycket som en kalsong hos dem.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Att kidsen idag inte förstår sig på riktiga grejer utan bara leker med sina telefoner vet ju alla;) Så har det ju varit i varianter i alla tider...

Just Duells död tror jag som en del föregående talare handlar både om deras egna affärsmodell och yttre påverkan från den stora EU-markanden som vi ju numera har fir tillgång till.

Tyvärr gör nästan varje försök jag faktiskt gör att handla hos lokala mc-butiker mig nästan alltid irriterad på dåligt sortiment, dålig service, höga priser och rätt dålig attityd. Inte alltid men ofta. Priserna kan jag ju hantera om jag får bra sortiment och bra service.

Tur man har bra verkstad i Göteborg med Kenneths MC i alla fall, hjälper ju en del;)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att kidsen idag inte förstår sig på riktiga grejer utan bara leker med sina telefoner vet ju alla;) Så har det ju varit i varianter i alla tider...

Just Duells död tror jag som en del föregående talare handlar både om deras egna affärsmodell och yttre påverkan från den stora EU-markanden som vi ju numera har fir tillgång till.

Tyvärr gör nästan varje försök jag faktiskt gör att handla hos lokala mc-butiker mig nästan alltid irriterad på dåligt sortiment, dålig service, höga priser och rätt dålig attityd. Inte alltid men ofta. Priserna kan jag ju hantera om jag får bra sortiment och bra service.

Tur man har bra verkstad i Göteborg med Kenneths MC i alla fall, hjälper ju en del;)

Jag köper alla Triumphtillbehör via min handlare numera (JE68). De får hem grejerna fort, servicen är på topp och priset är bra, jag får rabatt (som jag inte frågat efter ens, rabatten får jag för jag köpt ny hoj där) på listpriset som gör att det hittills varit lägre än nätet. :tummenupp

Svårare än så är det inte att få mig att köpa från lokala mc-butiken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att kidsen idag inte förstår sig på riktiga grejer utan bara leker med sina telefoner vet ju alla;) Så har det ju varit i varianter i alla tider...

Just Duells död tror jag som en del föregående talare handlar både om deras egna affärsmodell och yttre påverkan från den stora EU-markanden som vi ju numera har fir tillgång till.

Tyvärr gör nästan varje försök jag faktiskt gör att handla hos lokala mc-butiker mig nästan alltid irriterad på dåligt sortiment, dålig service, höga priser och rätt dålig attityd. Inte alltid men ofta. Priserna kan jag ju hantera om jag får bra sortiment och bra service.

Tur man har bra verkstad i Göteborg med Kenneths MC i alla fall, hjälper ju en del;)

Ja, de flesta svenska grossister i MC-branschen prisar ju ut sig själva. Jag beställer ofta delar från usa och andra länder istället för från de svenska grossisterna föpr det är helt enkelt billigare.

Påtalar man det så får man nåt ologiskt svar om antalet mellanhänder. Ologiskt eftersom det blir ytterligare en mellanhand ifall jag handlar av utländsk återförsäljare som ju rimligtvis också handlat av grossist i sitt land.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har fått betala 700 spänn för ett bromsgrepp till en Honda typ innan internethandeln drog igång , man pissar ju på handlarna efter det.

Om dom får leva som burkplockande lodisar nu,plonka banjo i tunnelbanan,plocka fimpar samt få lite småpengar av Säpos blckbudget för att hålla ögonene öppna är inte andras problem

I dagens prisläge skulle bromsgreppet kostat 1500 nått , originalbatterier skulle kosta 2000 då......:1pajas.

Idag får man batterier för en tusing Yuasa...original från UK typ
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag köper alla Triumphtillbehör via min handlare numera (JE68). De får hem grejerna fort, servicen är på topp och priset är bra, jag får rabatt (som jag inte frågat efter ens, rabatten får jag för jag köpt ny hoj där) på listpriset som gör att det hittills varit lägre än nätet. :tummenupp

Svårare än så är det inte att få mig att köpa från lokala mc-butiken.


Hear, hear!
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Så, nu är SH.com med och stöttar vansinnet i form av reklamintäkter:
a.JPG

Skynda att fynda (till överpriser)!
:huvet
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det kan väl omöjligt vara Sporthojs fel om någon köper något dyrare än nödvändigt.
Eget ansvar gäller väl även här?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top