Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du ska nog först ta reda på premien för grön skylt, sedan självrisken och så villkoren för att använda den.
Sedan skall du göra troligt för skatteverket att du har verksamhet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Försäkringsbolgen kanske har sett över prissättningarna, och 125cc är betydligt mindre populärt än det var då (typ 95-05) så förmodligen har skadorna och stölderna gått ner.

Även körkortsutbildningen har ju blivit bättre.

Men kommer jag ihåg rätt så var 125'an något billigare än moppen redan då, om än svindyr i jämförelse med den han köpte.

Kanske ligger något i det fortfarande.
Min 125:a, scooter, kostar 1121kr /hel/hel.
Mopeden kostar 2327kr hel/hel.
Och den nya Teneren kostar 2016kr hel/hel :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har funderat på om man kan starta enskild firma som bilhandlare och få en grönskylt med försäkring via TS? MÅSTE man sälja ett visat antal fordon eller redovisa vinst eller kostar det orimligt mycket för att få en grönskylt? Hur är bilar som står avställda i en bilhall försäkrade medans dom ”står” så att säga? Mot Brand, stöld etc? Via nån företagsförsäkring? Jag tycker absolut man skulle kunna få ha en personlig försäkring OCH då kanske fått betala för det dyraste fordonet man har, en R1a tex även om man pendlar med en Fiesta 80% av årsmilen man lägger. Det är ju då om man har en 12-15 fordon vill säga.

Jag tror att England har haft något sånt system för hobbyfordon, man betalar premien på det fordon som är dyrast att försäkra, sen får man ju inte låna ut fordon som har en sån försäkring såklart, utan det är bara en person (eller kanske personer i hushållet) som får köra dom.

Jag har inget behov av ett sånt system, men folk med fler fordon skulle säkert ha nytta av det, som sonen som ständigt har 4-5 bilar påställda, senast kom han i en gammal opelkombi, men han har (minst) 3 Saabar och en Lexus påställda också, dom är 2 st i det hushållet som kör bil...

Nu är väl Lexusen och en av Saabarna mest att anse som sommarbilar, då han inte vill köra dom i saltslask (han har gjort det tidigare, men behöver inte göra det), men dom övriga 3 är definitivt bruksbilar med lite olika användningsområde, opeln är definitivt en förbrukningsbil, lite som en offeranod på en båt...
Ingen komfort och ingen finess, men inget man gråter över en rostbubbla eller buckla på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
32% mer trafiksäker men också 32% extra per fordon så med 3 fordon är man 96% mer trafiksäker! :va
Nu har jag fler och betalar således en högerbliven skatt som gör att jag därmed är enormt trafiksäker. :huvet

Trafikförsäkringen borde vara personlig, inte som nu per fordon. Det kommer aldrig att ske... :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skatt på kk-innehav! Lysande idé, skicka direkt till Maggan. Degen måste in!

Rätt, degen ska in och nu betalar jag 32% extra högerbliven skatt på varje fordon istället...:7peta

Men det är väl frivilligt att försäkra fler fordon säger då vän av ordning.

Rätt, men jag blir inte 32% trafiksäkrare för varje fordon jag försäkrar... :(

Och eftersom jag normalt inte låter andra än besiktningen köra mina SportHojar skulle det kunna gå att trafikförsäkra alla till priset av en plus samtligas garageförsäkring. :fakta

Det försäkringsbolaget skulle jag bli kund hos. ;)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har lite svårt att släppa det här...

Du som samlar, vad är målet med hojarna? Är det att samla maskiner av samma modell, samma sort? Plockar du ihop hojar lite här och där, utan någon uttalad strategi? När är samlingen komplett?
Upp med önskelistor - helst rimliga. ?


Just det, för egen del har jag snöat in på Yamahas offroad-hojar, främst från 80-talet. DT, IT, XT eller TT spelar ingen roll, hos mig står de lika högt allihop!
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har lite svårt att släppa det här...

Du som samlar, vad är målet med hojarna? Är det att samla maskiner av samma modell, samma sort? Plockar du ihop hojar lite här och där, utan någon uttalad strategi? När är samlingen komplett?
Upp med önskelistor - helst rimliga. ?


Just det, för egen del har jag snöat in på Yamahas offroad-hojar, främst från 80-talet. DT, IT, XT eller TT spelar ingen roll, hos mig står de lika högt allihop!
Jag vet inte riktigt hur det blev så här....
Men just nu gillar jag det minimalistiska, och känner även att jag behöver ett överkomligt projekt per år.
Så en hoj, eller som det har blivit senaste åren, en moped, märket är givet :)
Den ska inte vara i toppskick, men inte heller hopplöst bortom räddning.
Kollar oftast först om det finns delar att få tag på, och sedan så nappar jag.
Känslan att få förbättra och återställa är skön tycker jag, och lugnet i garaget, med bra musik, en liten "rykare" ibland, och även sällskap vid vissa tillfällen.
Och sedan få njuta av resultatet till våren när garageprten öppnas.
Nu börjar dock bli trångt i vardagsrummet vintertid, så jag måste hitta en löning för att kunna ge mig på ett nytt projekt till vintern.
Så målet är nog att ha något att pillra med för själen, och konsekvensen av det blir en samlig, speciellt eftersom att jag är en usel affärman, så sälja saker ska jag inte hålla på med.

YSR_1.jpg

YSR_2.jpg

YSR_3.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är väl inte så mycket samlande som oförmåga att sälja de gamla hojarna.
Nu har jag ju ingen "samling" men har börjat en påverkansaktion för utbyggnad av garaget för att få plats med ev fynd.
Jag tänker mig en Pierre Terblanche line-up.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Att ha en hoj som passar dagens övningar. Är man inte tvungen att sälja något samlar man på sig,
- Sån är min samling o min ursäkt.
En snabb hoj för landsvägen, en busig hoj för lek, en löjlig hoj för...eh..ja säg det o en SBK-klassiker för att den är så läcker o låter som en brunstig bisonoxe.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag vet inte riktigt hur det blev så här....
Men just nu gillar jag det minimalistiska, och känner även att jag behöver ett överkomligt projekt per år.
Så en hoj, eller som det har blivit senaste åren, en moped, märket är givet :)
Den ska inte vara i toppskick, men inte heller hopplöst bortom räddning.
Kollar oftast först om det finns delar att få tag på, och sedan så nappar jag.
Känslan att få förbättra och återställa är skön tycker jag
, och lugnet i garaget, med bra musik, en liten "rykare" ibland, och även sällskap vid vissa tillfällen.
Och sedan få njuta av resultatet till våren när garageprten öppnas.
Nu börjar dock bli trångt i vardagsrummet vintertid, så jag måste hitta en löning för att kunna ge mig på ett nytt projekt till vintern.
Så målet är nog att ha något att pillra med för själen, och konsekvensen av det blir en samlig, speciellt eftersom att jag är en usel affärman, så sälja saker ska jag inte hålla på med.

View attachment 460690

View attachment 460691

View attachment 460692

Håller med! Det sköna tycker jag är att med ganska små medel lyfta en hoj från småsunkigt bruksskick till något som verkligen står ut från mängden, dock fortfarande i trivsamt orginalskick.
Snygg YSR! För mig som okunnig; är det en 50 eller 80cc? Bild på dina andra hojar?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
- Sån är min samling o min ursäkt.
En snabb hoj för landsvägen, en busig hoj för lek, en löjlig hoj för...eh..ja säg det o en SBK-klassiker för att den är så läcker o låter som en brunstig bisonoxe.
:rofl :rofl :rofl
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Även för mig som KTM-analfabet ser samlingen mycket korrekt ut. :tummenupp Berätta och förklara!
De är som någon redan skrivit att man har olika hojar för olika kör sätt. .

Frågan ställs väldigt ofta här att någon frågar va man ska ha för hoj... Då vill dom köra lite av varje som landsväg asfalt, även lite grus å även skogsstigar som mynnar ut i enduro å cross.. Va ska man ha för däck som funkar på allt... Sånna däck å hoj finns inte... Så de har blivit olika hojar för olika kör sätt. .
Även enduro som jag kör en hel del så har jag haft samtidigt olika cubik å även 2-taktare å 4-taktare som att välja mellan för man inte har kunnat välja..
Enduro hoj har jag olika hjul me olika däck att använda beroende va de är för underlag å om de är torrt eller blött..

Summan av allt är inte att jag samlar utan de har blivit flera hojar man växlar mellan å några har bara blivit liggande utan att man sålt dom..
Rent slarv på den fronten..
Ser inte att man är samlare direkt...Finns ju dom som värkligen var fina samlingar å de är en hel annan klass då..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
De är som någon redan skrivit att man har olika hojar för olika kör sätt. .

Frågan ställs väldigt ofta här att någon frågar va man ska ha för hoj... Då vill dom köra lite av varje som landsväg asfalt, även lite grus å även skogsstigar som mynnar ut i enduro å cross.. Va ska man ha för däck som funkar på allt... Sånna däck å hoj finns inte... Så de har blivit olika hojar för olika kör sätt. .
Även enduro som jag kör en hel del så har jag haft samtidigt olika cubik å även 2-taktare å 4-taktare som att välja mellan för man inte har kunnat välja..
Enduro hoj har jag olika hjul me olika däck att använda beroende va de är för underlag å om de är torrt eller blött..

Summan av allt är inte att jag samlar utan de har blivit flera hojar man växlar mellan å några har bara blivit liggande utan att man sålt dom..
Rent slarv på den fronten..
Ser inte att man är samlare direkt...Finns ju dom som värkligen var fina samlingar å de är en hel annan klass då..
Du har fixat det för dig, en hoj för varje körstil! :tummenupp Och så gör du det som fler har svarat; att "det blir hojar kvar vartefter..."
Och nej, det är nog inte många som ser sig som samlare - innan samlingen börjar svälla över flera garage och problem att hinna hålla alla hojar rullande! Men, det är delikata problem. :)

Vilka är hojarna på bilden?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Du har fixat det för dig, en hoj för varje körstil! :tummenupp Och så gör du det som fler har svarat; att "det blir hojar kvar vartefter..."
Och nej, det är nog inte många som ser sig som samlare - innan samlingen börjar svälla över flera garage och problem att hinna hålla alla hojar rullande! Men, det är delikata problem. :)

Vilka är hojarna på bilden?
Från vänster 1290 Adventure R -18, exc 500 6-days -17, exc 350 -20, exc 300 Tpi -20, 640 motard -01, 620 super comp -98, exc 450 -03, exc 530 -08, 640 enduro -02..
Ej på bild 660 -05, 620 enduro -94, exc 125 -03, 640 adventure -04..
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Från vänster 1290 Adventure R -18, exc 500 6-days -17, exc 350 -20, exc 300 Tpi -20, 640 motard -01, 620 super comp -98, exc 450 -03, exc 530 -08, 640 enduro -02..
Ej på bild 660 -05, 620 enduro -94, exc 125 -03, 640 adventure -04..
...och vad har du emot KTM....?
:7peta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top