Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hur det började. Sommarlovsjobbade, fick i hop så det räckte till en gammal Harley, renoverade den och körde den ett par år. Sålde den, köpte en Norton för pengarna. Körde den några år. Bytte den mot en JAWA speedwaycykel. Kom på att jag ville ha en gatcykel, blev en Gold Star. Gillade inte vägegenskaperna på den, sålde den. Några andra hojar, sen andra intressen som gjorde att jag slutade med hojar. När barnen blev tillräckligt gamla för att klara sig själva, kom jag på att gubben behövde en rollator. Blev en Ninja. Tyckte att det var trist att inte ha nåt att skruva på på vintrarna. Så det blev lite gamla hojar att fixa. Har lite lätt för impulsköp. I dag råkade det bli en RD-LC. Hinner nog inte se över den innan helgens banträff, så det får räcka med två andra racehojar.
 
Last edited:

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Äsch då, varför jag samlar beror på att jag är en trevlig salig blandning av olika typer av mc-förare. Nu har jag minskat ner beståndet från 5 till 3 hojar, båda Trajorna (Scrambler + Street Triple R) är kvar liksom Husqvarnan med sina skidor och dubbade hjul. BMW:n jag köpte förra året sålde jag för ett tag sen, likaså gammelhojen från -44.

:)

Scramblern_20180908.jpg Aelvdalen_Hva256.jpg Str3R_juli2018.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
När räknas man som samlare? Jag har ju bara tre hojar, hade en fjärde på gång men det sket sig. Dock har jag samlat på mig en hel del grejer genom åren inom de intressen jag har, har helt enkelt svårt att sälja saker för dom kan ju vara kul och bra att ha så jag misstänker att det kan bli nån hoj till.

Min lilla samling, om man nu kan kalla detta för en samling.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en förkärlek för lågserieproduktioner för tävlingsbruk. När man kan sitta bredvid hojen och bara detaljgranska alla fina lösningar som blivit till helt utan hänsyn till produktionskostnad och vinst utan 100% fokus på att göra produkten bättre. Sandgjutna vevhus, excentermonterade gaffelkronor, justerbar svinginfästning, kolfiber titan och magnesium i skön symfoni.....

Men en riktig samlare är jag inte för jag kör allt jag äger. Skulle aldrig köpa en hoj med intentionen att inte använda den.:fyllisar
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej! Tony Toyman. Hojsamlare...
Min historia....... Hur började det, 50-talet, farsan körde hoj och Vespa ibland. Åkte ofta med morsan och farsan på söndagsturer... Bil fanns det inga pengar till!
Bor I Afrika som tonåring, 1962 till 1966. I regnskogen! Hade några kamrater som fick Zundapp moppar importerade ifrån Holland. Gick som skållade troll tyckte jag då. Jag fick ingen, mossan å fassan sade att när vi flyttar hem till Sverige skulle jag få en motorcyckel. 1966... Det blev en begagnad Silverpil, jag tog körkortet (Höstkurs 1966) på Kvibergs Regemente, FMCK...........

IMG_8897 sh justerad.jpg
Hojar i mitt första hojliv... 1966 och varade till 1974.
lättviktare Silverpil, första tunga hoj BMW R60... så vart det en Ny Honda CB450DOHC, efter det kom en ny CB750SOHC å så Kawasaki tvåtakt 3 pip 750H2...

MC gammelmix mina.jpg
"inte mina gamla hojar på bild" hade inte råd med Agfa film då......

Mixat motorliv.... 1975 till 1997, 22 år på racerbanor med dragracing och då 4 hjul ............
Här vart det väl ett litet blandat motorliv, dessa 22 år inkluderade 3 år med rallybil... och däremellan 3 motorcycklar.... Japansk Custom 1100 Yamaha Midnight special, till HD ombyggd SuperGlide och så en lite tvåtaktare till RD350....

CB T.D 11.jpg


1998, var garaget helt tomt, dragracing var avslutad........... dock inte motorintresset. Och garaget var ju tomt. 100m2........
Så började mitt tredje MC-återfall hösten 1998 med min CB1100R.......

2019, garaget är kvar och nu knökfullt med sporthojar och några klassiker.....

Köra alla? Tanken är ju god! Dock inte möjlig, ska ju leva ett hyffsat normalt liv också, familj å så....
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När räknas man som samlare? Jag har ju bara tre hojar, hade en fjärde på gång men det sket sig. Dock har jag samlat på mig en hel del grejer genom åren inom de intressen jag har, har helt enkelt svårt att sälja saker för dom kan ju vara kul och bra att ha så jag misstänker att det kan bli nån hoj till.

Min lilla samling, om man nu kan kalla detta för en samling.

Det gäller att komma över gränsen när hustrun börjat tala om mina motorcyklar som "-alla dina mc" just nu fuskar jag och har ett antal inhysta hojar också, då ser det värre ut än det är och jag kan fylla på så sakta.
Närmast på tur står väl att hitta något äldre offroadigt typ Yamaha XT / Honda XR 500, eller vad man nu snubblar på. Eller en SR500, eller en XS750/850/1100 Eller fler Ducati :)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Det skall väl bo en samlare av rang i Kungsbacka. Är han medlem här? Han skall ha en bra mängd fina rejs-hojar, såg jag i en tidningsartikel. Då snackar vi samlare av rang.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det skall väl bo en samlare av rang i Kungsbacka. Är han medlem här? Han skall ha en bra mängd fina rejs-hojar, såg jag i en tidningsartikel. Då snackar vi samlare av rang.

Jepp, livs levande två inlägg upp - Toyman varde hans namn! :Bugar
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag är ingen samlare, de hojar jag äger har av väldigt olika anledningar hamnat i mitt garage. En del billiga och ramlade över mig, en del för att jag ville ha en sån. De som just nu ägs av mig har iaf nån form av själ, enligt mig. Sån är jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det gäller att komma över gränsen när hustrun börjat tala om mina motorcyklar som "-alla dina mc" just nu fuskar jag och har ett antal inhysta hojar också, då ser det värre ut än det är och jag kan fylla på så sakta.
Närmast på tur står väl att hitta något äldre offroadigt typ Yamaha XT / Honda XR 500, eller vad man nu snubblar på. Eller en SR500, eller en XS750/850/1100 Eller fler Ducati :)

Då är jag ingen samlare enligt frun, men samlare av både motorcyklar, bilar, gitarrer och allsköns musikinstrument enligt morsan:D Kan säga att alla mina föremål i mina samlingar används, om än inte alltid så frekvent;)
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Hej! Tony Toyman. Hojsamlare...
Min historia....... Hur började det, 50-talet, farsan körde hoj och Vespa ibland. Åkte ofta med morsan och farsan på söndagsturer... Bil fanns det inga pengar till!
Bor I Afrika som tonåring, 1962 till 1966. I regnskogen! Hade några kamrater som fick Zundapp moppar importerade ifrån Holland. Gick som skållade troll tyckte jag då. Jag fick ingen, mossan å fassan sade att när vi flyttar hem till Sverige skulle jag få en motorcyckel. 1966... Det blev en begagnad Silverpil, jag tog körkortet (Höstkurs 1966) på Kvibergs Regemente, FMCK...........

View attachment 450848
Hojar i mitt första hojliv... 1966 och varade till 1974.
lättviktare Silverpil, första tunga hoj BMW R60... så vart det en Ny Honda CB450DOHC, efter det kom en ny CB750SOHC å så Kawasaki tvåtakt 3 pip 750H2...

View attachment 450849
"inte mina gamla hojar på bild" hade inte råd med Agfa film då......

Mixat motorliv.... 1975 till 1997, 22 år på racerbanor med dragracing och då 4 hjul ............
Här vart det väl ett litet blandat motorliv, dessa 22 år inkluderade 3 år med rallybil... och däremellan 3 motorcycklar.... Japansk Custom 1100 Yamaha Midnight special, till HD ombyggd SuperGlide och så en lite tvåtaktare till RD350....

View attachment 450850


1998, var garaget helt tomt, dragracing var avslutad........... dock inte motorintresset. Och garaget var ju tomt. 100m2........
Så började mitt tredje MC-återfall hösten 1998 med min CB1100R.......

2019, garaget är kvar och nu knökfullt med sporthojar och några klassiker.....

Köra alla? Tanken är ju god! Dock inte möjlig, ska ju leva ett hyffsat normalt liv också, familj å så....







Jag bor själv i dina trakter, vore kul att se din samling någon gång!

Själv har jag ingen samling, endast två enduromaskiner, men är väldigt sugen på att ha åtminstone en 2-t räser i garaget, som man kan plocka fram när alla kör elfordon.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, hade budget och garageutrymmet varit lite större så hade jag helt klart haft en liten samling också :fakta Kanske inte bara hojar dock, men en GSXR750 -85 och en -99, en CB750 81-82 någonting, RF900 och några bilar, tex en Golf GTI MkII med KR-motorn, en P1800 och en SAAB Sonett MkI eller II :kär Kanske skulle det stå någon TGB 11 och 13/1313 i något hörn också :hihi

CB 750, är det "samma" som CB 900, eller menar du snygga CB 750K med stora baklyset? Och RF 900 är kanske inte SamlarHojen, eller? Hursom, det var lite oväntat - berätta! :)
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag bor själv i dina trakter, vore kul att se din samling någon gång!

Själv har jag ingen samling, endast två enduromaskiner, men är väldigt sugen på att ha åtminstone en 2-t räser i garaget, som man kan plocka fram när alla kör elfordon.

Hej, nu inknött i garaget, så trångt så det går inte attse så mycket plus att man får gå på tvären. Får se om jag får tömt utav lite under vintern. Mvh Tony
IMG_20191001_121028 (1280x960).jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej, nu inknött i garaget, så trångt så det går inte attse så mycket plus att man får gå på tvären. Får se om jag får tömt utav lite under vintern. Mvh Tony
View attachment 450882

Har aldrig kommit mig för med att fråga, men var får du tag på alla skinnställ och hjälmar?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Har aldrig kommit mig för med att fråga, men var får du tag på alla skinnställ och hjälmar?

E-bay, Blocket....
Men det är svårt nu, samlare över hela världen dammsuger nätet. så man blir många som budar. Ibland har man tur. Surfar runt varje morgon, tillhör ju gänget som stiger upp mellan 4 och 5 och får då några timmar på mig att surfa runt innan dagen börjar. Är ju pensionär så det är lugnt så, tid tar det ju!
Men det är kul... väldigt kul.
Favoriten är Rossi-replicor. Har 50 stycken.... men det blir inga utav de nyare... är för dyra för mig.
Freddie Spencer. Max Biaggi, Wayne Gardner, Wayne Rainey, Eddie Lawson, Kenny Roberts, John Kocinski och ett gäng gubbar till, Begränsar mig där och försöker få flera hjälmar ifrån dessa gobbar och påbörjar inte några nya direkt....
Samlingen är nu uppe i 170 stycken.... är väldigt nöjd att jag började för många år sedan. Men det är en fin rolig Konstform de representerar.
Mvh Toyman.... Varierar hjälmarna till min beskådning. byter på väggen i garaget 1 ggr om året.
Har även fått utav min fru en vägg i vardagsrummet, lite planscher och 8 hjälmar där.

IMG_20190331_222623 (1280x960).jpg IMG_20190402_061513 (1280x960).jpg IMG_20190404 Hjälm superrmix 2 (1280x827).jpg IMG_3782 sh.jpg
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Inser att jag inte är en riktig samlare. Köper bara såna hojar som jag är fascinerad av. Dom ska sticka ut lite i sin tidsperiod. Gillar jag inte att köra dom, får dom försvinna. Har väl ett par som inte är så kul.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
E-bay, Blocket....
Men det är svårt nu, samlare över hela världen dammsuger nätet. så man blir många som budar. Ibland har man tur. Surfar runt varje morgon, tillhör ju gänget som stiger upp mellan 4 och 5 och får då några timmar på mig att surfa runt innan dagen börjar. Är ju pensionär så det är lugnt så, tid tar det ju!
Men det är kul... väldigt kul.
Favoriten är Rossi-replicor. Har 50 stycken.... men det blir inga utav de nyare... är för dyra för mig.
Freddie Spencer. Max Biaggi, Wayne Gardner, Wayne Rainey, Eddie Lawson, Kenny Roberts, John Kocinski och ett gäng gubbar till, Begränsar mig där och försöker få flera hjälmar ifrån dessa gobbar och påbörjar inte några nya direkt....
Samlingen är nu uppe i 170 stycken.... är väldigt nöjd att jag började för många år sedan. Men det är en fin rolig Konstform de representerar.
Mvh Toyman.... Varierar hjälmarna till min beskådning. byter på väggen i garaget 1 ggr om året.
Har även fått utav min fru en väg i vardagsrummet, lite planscher och 8 hjälmar där.

Haha, man häpnar... Vilken hjälte du är! :tummenupp

Och när du väl hittar en hjälm du inte har, då är det inte frågan om storlek och passform, utan då är det pang på Buy it now-knappen? Likadant med skinnställ, eller är det lättare att hitta rätt då?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det där med ekorrbeteende kan jag känna igen...
Ser mej dock inte som samlare då jag saknar sånt syfte, råkar bara ha kvar nyttosaker jag inte haft hjärta att göra mej av med.. :)

T,ex mitt första skinnställ köpt på Beviks i mitten på 80-talet när butiken fortfarande låg inne i stan vid Drottninggatan.

rps20191003_212734.jpg

20191003_210012.jpg

Mina första, Nolan och AGV Deamon, har försvunnit men resten är kvar :tummenupp

rps20191003_212707.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top