Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det jag först kommer att tänka på är såklart Toymans samling superbikes, men SH har ju fler samlare, eller hur Mloren, cidair och NisseHT?
Så du som har några finhojar - glassätarhojar - vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)



Just det:
4072w.jpg
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det jag först kommer att tänka på är såklart Toymans samling superbikes, men SH har ju fler samlare, eller hur Mloren, cidair och NisseHT?
Så du som har några finhojar - glassätarhojar - vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)
Ja precis, vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)

Bilden finns ju men resten...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hojsamling? Varför skulle någon komma på den märkliga idén att samla på hojar? Det är väl en uppgift för museer eller möjligen excentriska miljardärer?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hojsamling? Varför skulle någon komma på den märkliga idén att samla på hojar? Det är väl en uppgift för museer eller möjligen excentriska miljardärer?

För att det är kul och inte behöver vara skitdyrt.
Allt man gör i livet måste inte ha högre syfte än så.

Meningen med livet är att njuta av det!
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Den röda tråden i min samling är Yamaha, äldre klassiker och ovanliga modeller.
Dock så slinker det ju ibland in nåt annat märke i garaget också, som BMW eller Honda
Det finns ju så många fina hojar, svårt att hålla sig till en


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hojsamling? Varför skulle någon komma på den märkliga idén att samla på hojar? Det är väl en uppgift för museer eller möjligen excentriska miljardärer?

Om jag hade råd skulle jag också samla på hojar.. Bättre än frimärken lixom..:3freak
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har alltid älskat Yamaha. Hade ett uppehåll i hojåkandet, men det blev Yamaha åter igen när jag fick återfall.
Började leta gamla Yamaha 2-takt för att få uppleva känslan från tonåren igen.
Så då blev det TZR125, RD350 ( identisk med den jag hade när jag var 18 ), RD500 ( drömhojen som man inte hafe råd med då ), R1 ( ännu mer drömhoj ), samt numera också en MT-09SP ihop med sonen.
Längtar efter en XS1100, XS750, RD400 samt också några icke-Yamaha ( Kawa 750 H2, Suzuki T500, Suzuki GT750 ). Och så en CB750K6 förstås. En sån som jag köpte när jag fyllde 20!
Nästan bara nostalgi. :kär
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Imorgon skall jag hälsa på hos Toyman. Där kan man snacka om hojsamling! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, hade budget och garageutrymmet varit lite större så hade jag helt klart haft en liten samling också :fakta Kanske inte bara hojar dock, men en GSXR750 -85 och en -99, en CB750 81-82 någonting, RF900 och några bilar, tex en Golf GTI MkII med KR-motorn, en P1800 och en SAAB Sonett MkI eller II :kär Kanske skulle det stå någon TGB 11 och 13/1313 i något hörn också :hihi
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Jag skulle väl egentligen inte kalla mig för samlare, det handlar mer om att jag älskar att köra motorcykel och har svårt att välja, dessutom kör jag alla mina cyklar så dom står inte bara och samlar damm.

En riktigt häftig grej med att ha drygt 20 sportcyklar med start från -85 och framåt är att man kan göra en skön utvecklingresa på kort tid.

Att en stilla lördagsmorgon öppna garaget och rulla ut en GSX-R750 -85, CBR900RR -92, R1 -98 och en RSV4 Factory -09 och sedan köra dessa i nämnd ordning på samma 12-15 mils favoritvägar direkt efter varann är verkligen en ynnest:)

Då får man en bra känsla för den utveckling som skedde under dessa år.

En fråga man ofta får är vilken cykel man gillar mest, och faktum är cyklarna har så olika karaktär och man njuter oavsett om man kör en Gixxer -85, Ducati 888, Yamaha R1 eller en Guzzi 1200 Sport.

Sen måste jag nog lik förbaskat erkänna att om jag pressas hårt så klappar nog hjärtat lite extra för mina Italienska hojar vilka representeras av MV Agusta(1), Aprilia(2), Ducati(3) och MotoGuzzi(1)

Mvh
Micke
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja precis, vilka har du och varför du just de? Av vilken orsak du har dem, ”glömde” du bara sälja innan ni köpte nytt? Upp med bilder och en förklaring till hur det började. :)

Bilden finns ju men resten...

Okej, här är min bortförklaring till varför. Hade inga planer alls på att skaffa en massa hojar, utan fick plötsligt se en DT 125 till salu i ett strålande skick. Det var ju första hojen irl, och även första hojen nu. Senare dök en fin XT 550 upp, också en modell jag ägt "på riktigt."
När även en R6 -00 med bara 1000 mil på mätaren var säkrad började jag se en tråd, tänk om jag skulle försöka köpa ett ex av alla hojar jag ägt?

Nu blev det inte riktigt så utan kanske ännu bättre, eftersom särskilt offroadhojarna (DT-IT-TT-XT) var de jag drömde om som 12-15-åring. Och R6:eek:rna är de jag hade så kul med som vuxen (nåja). Tja, det är väl min historia.


5.jpg4124w.jpg
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har aldrig haft flera hojar, men däremot flera bilar. Och på något sätt så blir det en av dessa man gillar bäst och som man använder hela tiden. Jag insåg med tiden att de andra bilarna bara stod och risade ihop, och sålde av dem efterhand. Antar att det skulle bli samma med flera hojar. Men vi är alla olika.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Jag skulle väl egentligen inte kalla mig för samlare, det handlar mer om att jag älskar att köra motorcykel och har svårt att välja, dessutom kör jag alla mina cyklar så dom står inte bara och samlar damm.

En riktigt häftig grej med att ha drygt 20 sportcyklar med start från -85 och framåt är att man kan göra en skön utvecklingresa på kort tid.

Att en stilla lördagsmorgon öppna garaget och rulla ut en GSX-R750 -85, CBR900RR -92, R1 -98 och en RSV4 Factory -09 och sedan köra dessa i nämnd ordning på samma 12-15 mils favoritvägar direkt efter varann är verkligen en ynnest:)

Då får man en bra känsla för den utveckling som skedde under dessa år.

Haha nej, samlare är ju såna som bara har massa gamla hojar! Våra är ju inte alls... fullt så gamla. Väl? :glömdet


Det med att se utvecklingen gillar jag. När man har hojarna jämte varann och kan överblicka en hel rad utvecklingssteg är njutning!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hej!

Jag skulle väl egentligen inte kalla mig för samlare, det handlar mer om att jag älskar att köra motorcykel och har svårt att välja, dessutom kör jag alla mina cyklar så dom står inte bara och samlar damm.

En riktigt häftig grej med att ha drygt 20 sportcyklar med start från -85 och framåt är att man kan göra en skön utvecklingresa på kort tid.

Att en stilla lördagsmorgon öppna garaget och rulla ut en GSX-R750 -85, CBR900RR -92, R1 -98 och en RSV4 Factory -09 och sedan köra dessa i nämnd ordning på samma 12-15 mils favoritvägar direkt efter varann är verkligen en ynnest:)

Då får man en bra känsla för den utveckling som skedde under dessa år.

En fråga man ofta får är vilken cykel man gillar mest, och faktum är cyklarna har så olika karaktär och man njuter oavsett om man kör en Gixxer -85, Ducati 888, Yamaha R1 eller en Guzzi 1200 Sport.

Sen måste jag nog lik förbaskat erkänna att om jag pressas hårt så klappar nog hjärtat lite extra för mina Italienska hojar vilka representeras av MV Agusta(1), Aprilia(2), Ducati(3) och MotoGuzzi(1)

Mvh
Micke

Coolt, men hur fan hinner du? :va Är dygnet längre där nere? :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top