Kymco 300cc vill inte starta

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Förlåt! Inte så sport, men allt jag har just nu ok! :D

Köpte ju en Kymco Downtown 300 i somras som rekreation. Kör mest kortare vändor så den knappt hunnit bli varm. Den startade och gick jättebra i en månad. Efter första fulltankningen började den krångla lite med att ibland inte starta på första försök.

- Soppapumpen går när tändningen slås på.
- Startmotorn går när man trycker för att starta.
- Men den tänder inte.

Fick oftast igång den genom att slå av on/off switchen på styret en gång och låta soppapumpen gå en gång extra.

Efter andra tankningen så krånglade den lite mer... men startade till slut.

Och nu när det blev kallt ute och den stått oanvänd, startar den verkligen inte alls längre.

Det luktar en aning soppa när jag står och maler på startmotorn och batteriet börjar tröttna. Vill inte nöta mer, utan lösa problemet.

Tidigare ägare gjorde självservice... bytte olja, filter stift osv. Den är lagd en gång.

Innan jag plockar isär allt, vad kan jag göra för att liksom "veta" vad det är?

Har jag tur, endast tändstift. Vad gör ni för att veta om ett tändstift är kaputt?
Lossa tändstift från motorn och trycka på start och se på gnistan?
Otur, tändspole. Hur veta om det är den?
Mer otur,... vad?

Var länge sen jag grävde ner mig i att mecka men det är kul! Så vill ju försöka lösa detta på egen hand.

Den går förresten bra när den väl startade. Men som sagt, nu vill den inte starta alls längre.

Klagar ni för mycket på att detta inte är en sporthoj tar jag bort tråden :gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Testa med startgas. Då vet du om du ska fokusera på bränsle eller tändning sedan.

Jag hade definitift servat den med olja, luft/oljefilter och stift oavsett vad tidigare ägare säger sig ha gjort. Olja är ändå bra att byta ofta om den inte får gå ordentligt varm när du kör.

Och det är helt ok att starta en tråd om en scooter. Det är däremot högst tveksamt att du äger en.:7peta
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men lixom vaf*n! ;-) Nya tändstift eller värm elektrod och dess isolator körsbärsröd med gasol. Taskig polspänning på batteriet? ECU'n är lika kitsliga för låg startspänning som vilka andra "moderna" hojar som helst. Skit bakom styret! :7peta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men lixom vaf*n! ;-) Nya tändstift eller värm elektrod och dess isolator körsbärsröd med gasol. Taskig polspänning på batteriet? ECU'n är lika kitsliga för låg startspänning som vilka andra "moderna" hojar som helst. Skit bakom styret! :7peta

Jag fixade ett tändstift till röjsågen med Brakeclean (Berners förvisso) , startade lätt efter den manövern.
(om man nu inte har tillgång till gasol eller gas-svets)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Förlåt! Inte så sport, men allt jag har just nu ok! :D

Köpte ju en Kymco Downtown 300 i somras som rekreation. Kör mest kortare vändor så den knappt hunnit bli varm. Den startade och gick jättebra i en månad. Efter första fulltankningen började den krångla lite med att ibland inte starta på första försök.

- Soppapumpen går när tändningen slås på.
- Startmotorn går när man trycker för att starta.
- Men den tänder inte.

Fick oftast igång den genom att slå av on/off switchen på styret en gång och låta soppapumpen gå en gång extra.

Efter andra tankningen så krånglade den lite mer... men startade till slut.

Och nu när det blev kallt ute och den stått oanvänd, startar den verkligen inte alls längre.

Det luktar en aning soppa när jag står och maler på startmotorn och batteriet börjar tröttna. Vill inte nöta mer, utan lösa problemet.

Tidigare ägare gjorde självservice... bytte olja, filter stift osv. Den är lagd en gång.

Innan jag plockar isär allt, vad kan jag göra för att liksom "veta" vad det är?

Har jag tur, endast tändstift. Vad gör ni för att veta om ett tändstift är kaputt?
Lossa tändstift från motorn och trycka på start och se på gnistan?
Otur, tändspole. Hur veta om det är den?
Mer otur,... vad?

Var länge sen jag grävde ner mig i att mecka men det är kul! Så vill ju försöka lösa detta på egen hand.

Den går förresten bra när den väl startade. Men som sagt, nu vill den inte starta alls längre.

Klagar ni för mycket på att detta inte är en sporthoj tar jag bort tråden :gnissla

Kan du kicka igång den? För den har väl kick om jag inte minns fel (det gör jag säkert). Går den igång då så kan ju batteriet vara problemet som Andersbrink sa.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Finns ingen kick. Ska ta och skruva isär lite i helgen. Kanske livesänd meck

Så här ser den ut. Rätt modernt åk. Insprut osv.
9b21e8140eae0dd2800d911bf3399a9e.jpg
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Herregud swedie.

Trots att kymko är ett lätt själslös fordon så är den inte dummare an att den känner på sig att det sitter en gammal sporthojs räv på sadeln.

Bara den känslan gör att kymkon börjar känna sig lite underlägsen o med detta börjar den kissa på sig, det ar bensin doften.

Be din oskyldgaste och sorgligaste granne försöka starta den så hoppar den säkert igång.:tummenupp

Kymko är bra kvalité men som på många asiater så är cdi boxen känslig.. vi har haft kymko 4hjulingar till barnen och så djävulsk plågade dessa blev utan att paja rent mekaniskt hade fått KTM,s utvecklingsavdelning att bli gröna av avund.

Men cdierna var inte felfria. Cdiboxarna kostade dock bara några 100 lappar. Kanske värt att kolla på.
Mvh
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har du kollat med märkesverkstaden ifall det finns något (icke genomförd) återkallelse?

Jag har ju en Kawasaki J300 som till allra största delen är samma komponenter. Om cdi och sådant är exakt samma, vet jag inte. Det sägs att Kawasaki bytte ut en del från Kymco som de inte gillade - bromsslangar mm.

Kawasaki har haft problem med nånting elektroniskt (som du märker på ordvalet så kan jag inte detta så bra...) och gjorde en återkallelse, efter mycket tjat från missnöjda ägare.

Problemen yttrade sig i att motorn kunde stanna vid gasavdrag. Den var ryckig kring dragläget på automatkopplingen. Och kunde vara svår att starta - främst när motorn var "halvvarm". Kawasaki låtsades länge som att det inte var några fel alls, och ville inte ta på sig något ansvar. Tills det en dag dök upp en återkallelse. Det vara väl någon som tyckte att detta var för pinsamt, kanske?

Kan det vara samma med din Kymco? Att det finns en återkallelse någonstans som väntar på dig?

Jag hade två av symptomen - ryckighet och svårstartad när den är halvvarm. Den var lättstartad varm, lättstartad kall. Men om jag hade kört en kilometer eller två så kunde det vara svårt att få igång den igen. Någonting blev fel i värdena den mäter av så att den skickade fel input till "systemet".

Jag fick förr-förra året en "Recall uppdatering ECU" som det står på verkstadsnotan, och nu är det betydligt bättre. Inte 100 % fri från ryck, men det skyller jag delvis på att jag har ett annat avgas (Arrow) så jag tror att den går lite för snålt. Jag tycker också att den går bättre (mindre ryck) på 98 oktan än på 95. Inbillning? Vet ej, tror inte det.

Sista tipset, som jag läste på ett forum. Det låter som trollkonst, men fungerar faktiskt. För att lura systemet och chokefunktionen kan man göra följande om den inte startar halvvarm:

* Slå av tändningen, efter att du misslyckats starta den.
* Dra gasen i botten två gånger (=torrgasa).
* Slå på tändningen igen och låt den surra färdigt.
* Starta.

Det låter hur fånigt som helst, rena barnsagan. Men det funkar. Fattar inte varför, men summan av de instruktionerna maskinen får från de åtgärderna får hela rasket att starta igen. Det nollställer kanske något? Inte vet jag. Men, det funkar!

Vet inte om detta hjälper dig? Men man får ju bidra med det lilla man kan! :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De kan även va de mycket vanliga felet på insprutarhojar batteriet! De orkar dra startmotorn men de blir för lite ström till tändning och insprut. Testa med startkablar från bilbatteri eller prova annat bra batteri.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag gissar på ventilspel. Det är det första en hemmamek skiter i. Det kan också förklara att den blir svårare att starta ju kallare det blir ute.

Men skulle kunna vara kasst batteri eller vad som helst egentligen... Börja med att göra en stor service.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, ventilerna skall kollas/justeras vid varje service på den motorn. Var 500:e mil, om jag minns rätt (har inte serviceboken hos mig just nu). Inga 2000-milsintervall där minsann...
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de vore ventilerna som satt sig för mycket så blir de i första hand svårstartade ju varmare motorn är. Men kolla ventilerna ändå för någon ventil kan ju va enormt tight typ ligga på kall som varm. Om den är mer svårstartad varm så är de stor chans att de bara är att ställa ventilspelen.
Jag misstänker fortfarande för lite ström i batteri för de är så vanligt fel prova startkablar innan du skruvar ihjäl dig.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om de vore ventilerna som satt sig för mycket så blir de i första hand svårstartade ju varmare motorn är.

Min erfarenhet säger tvärt om. Men då menar jag motor med dubbla kammar. Denna kanske har enkelkam och vippor? Blir det annorlunda då? Hur som helst värt att kolla tycker jag.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Min erfarenhet säger tvärt om. Men då menar jag motor med dubbla kammar. Denna kanske har enkelkam och vippor? Blir det annorlunda då? Hur som helst värt att kolla tycker jag.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det brukar vara lika oavsett om det är vippor eller inte.Skulle spelet öka när motorn blir varm vore det ingen fara att ha nollspel med kall motor och det är rätt ovanligt att man ställer så.
När man kör stålstötstänger på luftkylda VW är ett undantag.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Min helg blev inte som tänkt. Bygger förråd samtidigt som måste bli halvklart innan snön kommer...

Men när jag googlar så har jag oerhört svårt att hitta någon bra info. Hittat sprängskissar över delar iaf, så det är ju en bra start.

https://www.kymco.se/sv/reservdelar/kymco/downtown-300i-abs/motordelar-bransle-vxl-lada

@BMW R90 vatten i bensin har jag klurat på men hur? För faktiskt så är tanken väldigt väl tätad på så sätt att även locket till själva tanken är bakom lock. Men, ... den har ju stått ute i regn. Så fukt av något slag kan mycket väl vara boven. Den står just nu över tak, men det är otroligt fuktigt ute nu på hösten oavsett.
Kan man mäta vattenmängd i bensin och bekräfta? För felet känns som det blivit värre efter just tankningar. Men jag kanske inbillar mig?

@TMax500 om det är som du säger... att var 500 mil så ska det göras ventilkoll så är jag rätt säker på denna bit inte gjorts. Han sa bara han gjorde det själv för det var så dyrt. Han pratade om servicen skulle gå på 6000 kr. Då skulle även jag gjort självservice, men jag skulle ju inte skippa moment...

Så går det få fram exakt vad en 500-milsservice inkluderar?

Så får jag helt enkelt göra om. Jag har inga pengar för att lämna på en dyr service liksom.

Och det här med ECU:er, jag ska ta och ringa återförsäljare. Tror det bara är KöpEnScooter.nu som jag hittat som tar sig an Kymco i Stockholm. Får se om de kan svara över telefon om där finns åtgärder att nyttja utan att det ska kosta multum.

Uppskattar verkligen alla svar :) Så snart jag börjat meka lär jag uppdatera och ta bilder och vi kanske kan fortsätta!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
@BMW R90 vatten i bensin har jag klurat på men hur? För faktiskt så är tanken väldigt väl tätad på så sätt att även locket till själva tanken är bakom lock. Men, ... den har ju stått ute i regn. Så fukt av något slag kan mycket väl vara boven. Den står just nu över tak, men det är otroligt fuktigt ute nu på hösten oavsett.
Kan man mäta vattenmängd i bensin och bekräfta? För felet känns som det blivit värre efter just tankningar. Men jag kanske inbillar mig?



Skrev ett svar i början av tråden, men sket i att posta för att det gränsade till OT. I teknikforumet.
Med King Swedi som TS och allt.

Nå, here we gå:


Funderar just på tankningarna. Är det på samma ställe du tankat?

Det har hänt att stationer fått E85 levererat till sina 95-cisterner.
Dessa är inte helt tomma när tankbilen kommer, så E85 in i cisternen blir typ E65 ut ur pistolventilen.

Du har lite soppa kvar, så hos dig blir det E45.
Första tankningen. Nästa tankning är du på E55 - om inte stationen korrigerat, eller fått påfyllt med riktig soppa.


Vatten går att detektera med vattenpasta på en pejlsticka:

Vecom vattenpasta används för att se om du har vatten i din tank.
INSTRUKTIONER
Stryk ut några cm vattenpasta längst ner på en trästicka, tumstock eller dylikt.
För ner stickan till tankens lägsta punkt där eventuellt vatten kan samlas.
Finns vatten så syns det tydligt genom att pastan blir signalröd.
Vattenpastan kan användas ner till -15 grader Celsius.
Ingen begränsad livslängd. Så länge pastan kan pressas ut ur tuben, fungerar den.

http://dieseldipp.com/vecom-vattenpasta/

...men enklare är att tömma tank och flottörhus, nyfylla med riktig soppa och kolla vad som händer.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och det här med ECU:er, jag ska ta och ringa återförsäljare. Tror det bara är KöpEnScooter.nu som jag hittat som tar sig an Kymco i Stockholm. Får se om de kan svara över telefon om där finns åtgärder att nyttja utan att det ska kosta multum.


Och när du kontaktar kopenscooter så kommer du förstå skillnaden på den gamla skolans mc importör ( som inte heller är/var toppen ) och den nya skolans ansvarslösa kinaimportörer som är helt & hållet ointresserade OCH okunniga i eftermarknadsdelen av sitt säljuppdrag. "lämna in den hos oss om du har problem" så vi kan fortsätta att pungslå er okunniga kinahojsköpare:arsele

Visste ni att det inte ens finns en lag att man ska hålla reserdelar till fordon man säljer, inte ens tillverkaren har det kravet. En vanlig missuppfattning.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Skrev ett svar i början av tråden, men sket i att posta för att det gränsade till OT. I teknikforumet.
Med King Swedi som TS och allt.

Nå, here we gå:


Funderar just på tankningarna. Är det på samma ställe du tankat?

Det har hänt att stationer fått E85 levererat till sina 95-cisterner.
Dessa är inte helt tomma när tankbilen kommer, så E85 in i cisternen blir typ E65 ut ur pistolventilen.

Du har lite soppa kvar, så hos dig blir det E45.
Första tankningen. Nästa tankning är du på E55 - om inte stationen korrigerat, eller fått påfyllt med riktig soppa.


Vatten går att detektera med vattenpasta på en pejlsticka:



http://dieseldipp.com/vecom-vattenpasta/

...men enklare är att tömma tank och flottörhus, nyfylla med riktig soppa och kolla vad som händer.

Det var iofs på samma ställe.... Men ju rätt länge emellan och kan ju hoppas till andra tankningen att det då snarare borde ha blivit bättre. Men ska se om jag kan gräva lite i detta. Ska nog oavsett tömma tanken och skicka det till gränsklipparen istället och se om den beter sig lika...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Och när du kontaktar kopenscooter så kommer du förstå skillnaden på den gamla skolans mc importör ( som inte heller är/var toppen ) och den nya skolans ansvarslösa kinaimportörer som är helt & hållet ointresserade OCH okunniga i eftermarknadsdelen av sitt säljuppdrag. "lämna in den hos oss om du har problem" så vi kan fortsätta att pungslå er okunniga kinahojsköpare:arsele

Visste ni att det inte ens finns en lag att man ska hålla reserdelar till fordon man säljer, inte ens tillverkaren har det kravet. En vanlig missuppfattning.

Jo senast jag ringde MC-handlare var rätt länge sen :näsblod Men just det du sa var att jag inte valde att ringa dom förra gången jag googlade fram dom. De har bara telefontider 3 timmar per dag också, så magkänslan i med så begränsad telefontid är ju också att de just helst inte tar emot telefonsamtal alls.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top