Euro 5

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ok?
Och hur hade utvecklingen sett ut i frånvaron av regler? Hade den stått still för att ingen vill utveckla något om man inte tvingas till det?

Jag skrev ju precis ovan att en regel får följder om man förhåller sig till regeln, oavsett hur dum regeln är.

Så utan regler inom racing hade vi inte sett någon prestande(ökning) eller elektronik(utveckling) på bilen sedan typ år 1900?

Klart vi hade haft utveckling utan racingen, men det hade förmodligen inte gått lika fort framåt. Man kan ju fundera en stund på varför Mercedes tävlar i F1 till den nätta summan av $400 miljoner 2019 med 950 anställda plus ett motorteam på 500 pers till. Vinna F1 år efter år är ingen bra business ekonomiskt, de pengarna hade varit klokare att investera på börsen troligtvis. Men de tekniska landvinningarna är guld värda, särskilt just nu när bilbranschen måste anpassa sig för att få ner utsläppen.

En slump att F1-reglementet kräver hybridmotorer? Nej knappast. Skulle tro att det var ett krav för att få med de stora biltillverkarna på tåget. Då gäller det att utveckla för framtiden, och den innebär tyvärr inte välljudande V12:eek:r.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bättre med Duccen som mer eller mindre dra lika mycket oavsett. Det påverkar ju förstås den entusiasm och hastighet med vilken den framförs. Man vill ju liksom ha valuta för de dyra decilitrarna. :fakta

Märkligt nog så var Laverdan ungefär likadan. En skillnad på dryga 2 dl (om jag nu kommer ihåg rätt efter rätt så länge) mellan skyltad hastighet och gasa så mycket man tordes...vilket var rätt så mycket mer än nu i alla fall.

Någon sorts italienskt fenomen?

Laverda:
Teknik:
3 x Dellorto med accpumpar kräver sitt.

Känsla:
Det finns ingen hoj jag hållt på att okynnesväxla som just trippeln från Breganze.
Trots vridmoment som en traktor så var man bara tvungen att gå ner ett par spett - för att få höra det fantastiska snörvlet vid varje uppväxling - och avgrundsvrålet däremellan. Jämt!
En sådan njutningsgenerator!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Precis samma grunder? Elbilarna försvann väl inte av prestanda/minska vikt utan att oljeindustrin inte tjänade pengar på elbilar. Vilka tjänar pengar nu?
Hur hade bilarna sett ut om elbilarna hade fortsatt att utvecklas?

https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_P1

https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche
The Lohner-Porsche's design was studied by Boeing and NASA to create the Apollo program's Lunar Roving Vehicle
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Roving_Vehicle

https://www.youtube.com/watch?v=FG-NnmcIfLE

Jag är starkt tveksam till att det skulle vara så att elbilarna försvann bara för att oljeindustrin inte tjänade pengar på dom. Jag tror inte att dom var tillräckligt starka opinionsbildare för det.

Däremot gav dåtidens batteriteknik och elmotorer fordon som hade dålig räckvidd och dåliga prestanda jämfört med vad man kunde klämma ur en bensinmotor. När man väl klurat ut hur man skulle konstruera en förbränningsmotor som gav bra effekt så hade dom ett rejält försprång.

I praktiken så är det ju först nu på senare år som elbilarna kommit upp i sådana räckvidder att dom någotsånär kan mäta sig med en elbil. Och då pratar vi ändå fortfarande om bilar som är mångdubbelt dyrare än valfri bensinbil med samma räckvidd. Låt gå för att en tesla inte är en direkt jämförbar prestandamässigt med valfri bensinbil men å andra sidan så finns har det faktiskt inte funnits någon elbil som haft en räckvidd på 40 mil mer än Tesla. (Ja. Jag vet att Tesla säger att den klarar 55 mil men det är om solen skiner och du inte behöver använda värme eller AC. Är det vinter och du behöver köra värmen eller om det är varmt och du kör AC så blir det mycket kortare räckvidd.)
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Klart vi hade haft utveckling utan racingen, men det hade förmodligen inte gått lika fort framåt. Man kan ju fundera en stund på varför Mercedes tävlar i F1 till den nätta summan av $400 miljoner 2019 med 950 anställda plus ett motorteam på 500 pers till. Vinna F1 år efter år är ingen bra business ekonomiskt, de pengarna hade varit klokare att investera på börsen troligtvis. Men de tekniska landvinningarna är guld värda, särskilt just nu när bilbranschen måste anpassa sig för att få ner utsläppen.

En slump att F1-reglementet kräver hybridmotorer? Nej knappast. Skulle tro att det var ett krav för att få med de stora biltillverkarna på tåget. Då gäller det att utveckla för framtiden, och den innebär tyvärr inte välljudande V12:eek:r.

Dom tävlar i F1 för att det ger bra PR inget annat.
Hybridmotorerna fungerar enbart för att säga att "jamen kolla vi kör hybrid i formel 1 med precis som gatan" men det är två helt olika världar. Det finns inga tekniska landvinningar som letar sig ner till bilindustrin utan det är tvärtom där Daimler och Mercedes agerar som två mastodonter med tusentals ingenjörer som Mercedes AMG F1 kan tappa in i och använda till sin fördel.

"Vinna F1 år efter år är ingen bra business ekonomiskt"

16 miljoner dollar i ren vinst 2018 är inte supermycket men lägg till all PR som 5-6 år av total dominans i Formel 1 ger.
Dom har i princip blivit betalda för att spendera pengar på världens bästa PR-maskin i bilvärlden.
Finns ingen aktie i världen som kan ge den typen av avkastning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I teorin.
I praktiken drar alla motorcyklar 0,7 l/mil.

FörgasarVaradero SD1 - en erkänt törstig best = 0,7 l/mil.

ExaCt samma körning på en NC 700 som påstås dra 0,29 l/mil tömmer 14,1-liters tanken på 20 mil.
0,7 l/milen.

Okay, kilometrarna till närmsta mack var snåla på ett vis, men det gick åt mycket svära.

Små, "optimerade" motorer suger om man kräver något utanför det smala spektra dom är optimerade för.

Inte riktigt. Bevisligen så säger ju TS att hans BMW drar 0,55 för honom.
Min VFR ligger oftast kring 0,65 - 0,7 för min del.
Min förra hoj, TDM 850, drog vid genomsnittlig körning 0,5-0,55. Den fick jag kämpa ganska hårt för att få över 0,6. Vid hyfsat lugn touringkörning med fulla packväskor så drog den 0,4.
Så det skiljer en hel del mellan olika hojar även om majoriteten verkar hamna kring 0,6-0,7 så länge som man pratar om hojar som man behöver ett Obegränsat A kort för att köra.

Men det är helt korrekt att om man kör en motor utanför det spann som den är optimerad för så blir den oftast väldigt törstig.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top