Euro 5

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag läste en test av GSX250R i MC-folket, den hojen är Euro4-klassad, vägar 181kg våt, drar 0,25l/mil och har ca 25hk. Min BMW har noll klassningar, väger 258kg våt, drar ca 0,55 och har 175 pållar. En hoj som alltså är knappa 80kg tyngre, har 7 gånger högre effekt, men bara drar lite drygt dubbelt så mycket måste ju ändå vara en mycket effektivare, och därigenom miljövänligare, motor? Ja, den faktiska förbrukningen är högre, men effekt/vikt/liter är ju milsvitt ifrån. Hur kan en så pass ineffektiv motor som den i 250n klara klassningarna? :va

Nja. Du tänker lite fel är jag rädd.
AVgasklassningen anger hur mycket föroreningar som avgaserna får innehålla. Inte hur mycket bränsle den får förbruka.

Den andra delen är gällande hur effektiv den är. Du säger själv att GSX250 drar 0,25 medans din drar 0,55. Dvs din förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle för att utföra samma mängd arbete. Du använder ju inte hela effekten när du kör mer än möjligtvis mycket korta stunder.

För att hålla en jämn fart på fordonet så krävs en viss effekt. Givet att din hoj är 80 kg tyngre så kommer den att ha något högre rullfriktion vilket leder till ett något högre effektbehov för attt hålla farten uppe.
Men din kräver mer än dubbelt så mycket. Troligen är det för att din hoj har en 5 ggr större motor vilket leder till att du stryper din hoj betydligt mer med gasspjället vilket leder till avsevärt större strömningsförluster i motorn. Det i sin tur ger att din hoj kommer att dra betydligt mer vid samma belasning.

Låt oss anta att en lätt motorcykel kräver ca 13 kw för att hålla 100 km/h (Givet att en 11 kw lättviktare precis klarar att komma upp i 100).
Då din väger något mer så kanske den behöver 15 kW för att hålla 100.
Det betyder att för att leverera 13 kW så behöver 250:n 0,25l/mil medans din för att kunna leverera 15 kW behöver 0,55. Det betyder att din motor är hälften så effektiv som den mindre motorn.

Faktum är att rent teoretiskt så har man bäst chans att uppnå maximal bränsleeffektivitet om man använder en motor som är så liten att den precis klarar av att utföra jobbet. Detta då man har öppna spjäll vilket minimerar strömningsförlusterna och pumparbetet.
I praktiken skulle en sådan optimering göra att förbrukningen på dellast blev ofantligt dålig vilket skulle göra att förbrukningen i normalfallet blir väldigt hög. Detta då vi ju har olika hastighetsbegränsningar. Det skulle också vara relativt svårt att sälja exemeplvis en bil som precis orkade upp till 120.
Av den anledningen så gör man ofta bilar och MC övermotoriserade. Dvs dom har högre toppfart än dom faktiskt behöver och så gör man optimeringar för att göra motorn mer effektiv på dellast på bekostnad av att man förlorar verkningsgrad på full-last.

Om man ska uttrycka det enkelt. Den lilla motorn kan på en motorväg jobba med relativt öppna spjäll medan du med en 5 ggr så stor motor och 7 ggr så hög effekt måste tvinga din att andas genom ett sugrör för att hålla nere effekten. Och att andas genom ett sugrör kostar massor med energi och det är en stor del av anledningen till att din hoj drar mer än 2 ggr så mycket bränsle för att hålla samma fart.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men inte drar väl K1300 0,55 vid jämn fart 100 km/h?

Det är ju ”blandad körning” inkl massor av start och stopp där alla kilon skall sättas fart på.


Buy quality, cry once
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Bara en tanke... Om Euro5 skulle innebära att de hojar med 200+hk idag skulle behöva gå ner till 180(?) är det ju bara de som racear på rätt hög nivå som skulle bli "drabbade". Men det skulle inte direkt påverka oss... Förutom vid korvkiosken... Eller på autobahn (läs motorvägen).

Trots det så känns det som att detta hämmar den roliga utvecklingen och jag gillar det inte. :hojbusa

Inte många som gör det, men låt oss säga att ni skulle köpa en ny sporthoj. Hur långt ner skulle ni då vara villiga att låta hästarna gå innan ni skulle tappa suget för just er favvomodell (med tanke på att "förra årets modell" hade 200+)?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
EURO 5 är en emissionsstandard och föranstaltar vad jag kan förstå inget om motorcykelns bromsar.

Korrigering: Hittade det senaste direktivet...viss skillnad.

EU-direktivet omnämner faktiskt i denna utgåva "anti-lock brakes".

"Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2013 on the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles (Text with EEA relevance)

Om man nu läser direktivet och det gör man verkligen inte gärna så verkar det inte i alla fall uttalat föranstalta om att ABS motsvarande inte skall gå att alls slå av. Så om doolar har en bra källa så vore det intressant att kolla den.

Mer lättläst -för den kan engelska- sammanfattning finns här hos Bennet's i UK/GB.

Tyvärr har jag lite svårt att hitta en bra källa, det var därför jag skrev "verkar som".

Den här journalisten verkar ha hittat något, men missat att länka källan:

https://canadamotoguide.com/2019/10/10/first-ride-2020-triumph-street-triple-765-rs/

“Disabling the antilock brake system function shall only be allowed when the vehicle is fitted with a ride mode selector that is in an “off-road” or “all-terrain” mode.”

Jag har sett och läst lite tidiga recensioner av nya Street Triple RS 2020, som inte längre har avstängningsbar ABS. I en av videorna jag sett (tror det var MCN/Neeves) hävdar Triumphs representant att ABS måste vara "road legal" i alla lägen.

Euro 5 reglerna gäller för nya motorcykelmodeller till modellår 2020, medan gamla redan lanserade modeller får säljas 2020 ut. 2021 måste alla hojar som säljs uppfylla Euro 5, om jag fattat det hela rätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hämmar utvecklingen?

Tvärtom, alla miljöregler, ljudregler osv som kommer skyndar på utvecklingen.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hämmar utvecklingen?

Tvärtom, alla miljöregler, ljudregler osv som kommer skyndar på utvecklingen.


Buy quality, cry once

Utvecklingen av vad? En bättre produkt som marknaden vill ha? Låter som vanligt företagande och entreprenörsskap, behövs inget tvång för det.

Hur kom förbränningsmotorn till? Genom lagar, krav och tvång?

En tv som för 10 år sedan kostade motsvarande 5000 kr hade "sämre" bild och ljud än en tv som idag kostar 5000 kr. Är det krav/förbud/regler som har tagit oss dit vi är nu?

Det är klart att en lag eller regel leder till någonting, det impliceras av själva definitionen av lag/regel. Men är detta någonting alltid det som "vi" vill ha?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är väl få av oss som vill ha mindre valfrihet åtminstone. Det är inte ofta jag stänger av ABS på min hoj, men jag är glad att jag kan de få gånger jag vill.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trots det så känns det som att detta hämmar den roliga utvecklingen och jag gillar det inte.
:hojbusa

Hämmar utvecklingen?

Tvärtom, alla miljöregler, ljudregler osv som kommer skyndar på utvecklingen.


Buy quality, cry once

Skyndar på avvecklingen skulle jag säga. Nästa steg i "utvecklingen" är väl ABS på elcyklar, och sedan på tramcyklar? :7peta Antiförnuft är redan självklart på elcyklar verkar det som! :huvet

Ett fordon som förr kunde användas i 30 år med bra underhåll kommer i framtiden ha samma livslängd som en dator eller telefon! :(
Miljövänligt? Ja i ett kapitalistiskt system som kräver ständig tillväxt...
Hållbart? I ett samhälle där siffror är viktigare än verkligheten så visar siffrorna naturligtvis att det är rätt!

Det kommer att bli som med billiga Kinaskotrar, minsta problem och det blir billigare att skrota än att reparera. Och eftersom "underhållsfritt" är mode och människor dessutom inte verkar vilja eller kunna underhålla något så kommer denna "utveckling" skyndas på.

Jag gillar det inte! :fakta
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tyvärr har jag lite svårt att hitta en bra källa, det var därför jag skrev "verkar som".

Den här journalisten verkar ha hittat något, men missat att länka källan:

https://canadamotoguide.com/2019/10/10/first-ride-2020-triumph-street-triple-765-rs/

“Disabling the antilock brake system function shall only be allowed when the vehicle is fitted with a ride mode selector that is in an “off-road” or “all-terrain” mode.”

Jag har sett och läst lite tidiga recensioner av nya Street Triple RS 2020, som inte längre har avstängningsbar ABS. I en av videorna jag sett (tror det var MCN/Neeves) hävdar Triumphs representant att ABS måste vara "road legal" i alla lägen.

Euro 5 reglerna gäller för nya motorcykelmodeller till modellår 2020, medan gamla redan lanserade modeller får säljas 2020 ut. 2021 måste alla hojar som säljs uppfylla Euro 5, om jag fattat det hela rätt.


Lite google-fu hittar den exakta frasen "Disabling the antilock brake system function shall only be allowed when the vehicle is fitted with a ride mode selector that is in an “off-road” or “all-terrain” mode." i t.ex det här dokumentet.

Det finns flera träffar än så och de flesta verkar inte förekomma i sammanhang där man berör emissioner(avgasrening). Med mindre än att det finns restriktioner/definitioner för vad som är “off-road” or “all-terrain” så skulle det mycket väl gå att ha sådan valmöjlighet på de flesta hojar för att kunna åka t.ex på bana vilket är off-road. Men vad eu-byråkrater egentligen tycker och menar går det aldrig att få ett entydigt svar på med mindre att det finns ett specifikt rättfall i högsta instans att luta sig emot.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nja. Du tänker lite fel är jag rädd.
AVgasklassningen anger hur mycket föroreningar som avgaserna får innehålla. Inte hur mycket bränsle den får förbruka.

Den andra delen är gällande hur effektiv den är. Du säger själv att GSX250 drar 0,25 medans din drar 0,55. Dvs din förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle för att utföra samma mängd arbete. Du använder ju inte hela effekten när du kör mer än möjligtvis mycket korta stunder.

För att hålla en jämn fart på fordonet så krävs en viss effekt. Givet att din hoj är 80 kg tyngre så kommer den att ha något högre rullfriktion vilket leder till ett något högre effektbehov för attt hålla farten uppe.
Men din kräver mer än dubbelt så mycket. Troligen är det för att din hoj har en 5 ggr större motor vilket leder till att du stryper din hoj betydligt mer med gasspjället vilket leder till avsevärt större strömningsförluster i motorn. Det i sin tur ger att din hoj kommer att dra betydligt mer vid samma belasning.

Låt oss anta att en lätt motorcykel kräver ca 13 kw för att hålla 100 km/h (Givet att en 11 kw lättviktare precis klarar att komma upp i 100).
Då din väger något mer så kanske den behöver 15 kW för att hålla 100.
Det betyder att för att leverera 13 kW så behöver 250:n 0,25l/mil medans din för att kunna leverera 15 kW behöver 0,55. Det betyder att din motor är hälften så effektiv som den mindre motorn.

Faktum är att rent teoretiskt så har man bäst chans att uppnå maximal bränsleeffektivitet om man använder en motor som är så liten att den precis klarar av att utföra jobbet. Detta då man har öppna spjäll vilket minimerar strömningsförlusterna och pumparbetet.
I praktiken skulle en sådan optimering göra att förbrukningen på dellast blev ofantligt dålig vilket skulle göra att förbrukningen i normalfallet blir väldigt hög. Detta då vi ju har olika hastighetsbegränsningar. Det skulle också vara relativt svårt att sälja exemeplvis en bil som precis orkade upp till 120.
Av den anledningen så gör man ofta bilar och MC övermotoriserade. Dvs dom har högre toppfart än dom faktiskt behöver och så gör man optimeringar för att göra motorn mer effektiv på dellast på bekostnad av att man förlorar verkningsgrad på full-last.

Om man ska uttrycka det enkelt. Den lilla motorn kan på en motorväg jobba med relativt öppna spjäll medan du med en 5 ggr så stor motor och 7 ggr så hög effekt måste tvinga din att andas genom ett sugrör för att hålla nere effekten. Och att andas genom ett sugrör kostar massor med energi och det är en stor del av anledningen till att din hoj drar mer än 2 ggr så mycket bränsle för att hålla samma fart.

I teorin.
I praktiken drar alla motorcyklar 0,7 l/mil.

FörgasarVaradero SD1 - en erkänt törstig best = 0,7 l/mil.

ExaCt samma körning på en NC 700 som påstås dra 0,29 l/mil tömmer 14,1-liters tanken på 20 mil.
0,7 l/milen.

Okay, kilometrarna till närmsta mack var snåla på ett vis, men det gick åt mycket svära.

Små, "optimerade" motorer suger om man kräver något utanför det smala spektra dom är optimerade för.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
I teorin.
I praktiken drar alla motorcyklar 0,7 l/mil.

FörgasarVaradero SD1 - en erkänt törstig best = 0,7 l/mil.

ExaCt samma körning på en NC 700 som påstås dra 0,29 l/mil tömmer 14,1-liters tanken på 20 mil.
0,7 l/milen.

Okay, kilometrarna till närmsta mack var snåla på ett vis, men det gick åt mycket svära.

Små, "optimerade" motorer suger om man kräver något utanför det smala spektra dom är optimerade för.
Bättre med Duccen som mer eller mindre dra lika mycket oavsett. Det påverkar ju förstås den entusiasm och hastighet med vilken den framförs. Man vill ju liksom ha valuta för de dyra decilitrarna. :fakta

Märkligt nog så var Laverdan ungefär likadan. En skillnad på dryga 2 dl (om jag nu kommer ihåg rätt efter rätt så länge) mellan skyltad hastighet och gasa så mycket man tordes...vilket var rätt så mycket mer än nu i alla fall.

Någon sorts italienskt fenomen?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Lite google-fu hittar den exakta frasen "Disabling the antilock brake system function shall only be allowed when the vehicle is fitted with a ride mode selector that is in an “off-road” or “all-terrain” mode." i t.ex det här dokumentet.

Det finns flera träffar än så och de flesta verkar inte förekomma i sammanhang där man berör emissioner(avgasrening). Med mindre än att det finns restriktioner/definitioner för vad som är “off-road” or “all-terrain” så skulle det mycket väl gå att ha sådan valmöjlighet på de flesta hojar för att kunna åka t.ex på bana vilket är off-road. Men vad eu-byråkrater egentligen tycker och menar går det aldrig att få ett entydigt svar på med mindre att det finns ett specifikt rättfall i högsta instans att luta sig emot.

Jag gjorde samma googling som du och fick heller inga dokument som jag kan direkt härleda till ett direktiv. Vi kommer säkert att få klarhet allt eftersom nya modeller kommer, 2020 hojar som är nya för året. Triumph har åtminstone tolkat det på så vis att ABS inte får vara avstängningsbar.

2020 R1:an har inte avstängningsbar ABS.
2020 Africa Twin har bara avstängningsbar ABS för bakhjulet i offroadläge.

Jag hoppas jag har fel - men om det stämmer känns det som ett väldigt typiskt trafiksäkerhetsbeslut i bästa Noll Vision-anda.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag hoppas jag har fel - men om det stämmer känns det som ett väldigt typiskt trafiksäkerhetsbeslut i bästa Noll Vision-anda.

Håller inte med att det är Noll Vision-anda.
ABS ska ju förhindra en olycka. Och även om det inte är aktiv säkerhet av föraren att undvika hjullåsning utav av fordonet så är tanken att se till att olyckan inte sker.

Det stora med Noll Vision var att man accepterade att olyckor sker men inte död eller allvarlig skada vid en olycka.
Passiv säkerhet.

https://www.youtube.com/watch?v=B5VflJtOUDg

Notera att det inte nämns någonting om människan som aktiv trafikant. Ingenting om anpassa hastighet efter förhållanden. Passiva passagerare. :(



Men jag kan väl förvisso hålla med om att det delvis ingår i deras anda när vi inte ska lära oss bromsa utan lita på ett system.
Nu börjar löven falla och det är blött ute. ABS ger mig inte bättre friktion... :(
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Håller inte med att det är Noll Vision-anda.
ABS ska ju förhindra en olycka. Och även om det inte är aktiv säkerhet av föraren att undvika hjullåsning utav av fordonet så är tanken att se till att olyckan inte sker.

Det stora med Noll Vision var att man accepterade att olyckor sker men inte död eller allvarlig skada vid en olycka.
Passiv säkerhet.

https://www.youtube.com/watch?v=B5VflJtOUDg

Notera att det inte nämns någonting om människan som aktiv trafikant. Ingenting om anpassa hastighet efter förhållanden. Passiva passagerare. :(



Men jag kan väl förvisso hålla med om att det delvis ingår i deras anda när vi inte ska lära oss bromsa utan lita på ett system.
Nu börjar löven falla och det är blött ute. ABS ger mig inte bättre friktion... :(

Det sistnämnda du skriver är det jag tänker på, att ett system eller en regel ska göra så att vi inte behöver göra rätt. Ungefär som diskussionen nyligen om att man inte kan köra skyltad maxhastighet i alla kurvor.

Samma sak med ABS. Jag gillar ABS på hoj. Men jag har också kört och ägt många hojar utan ABS och lärt mig bromsa utan. Det blir saknad kunskap när många från körlärare till vissa SMC-instruktörer lär ut att "har du ABS så bara bromsa så hårt du kan" på utbildningar och kurser. Och då blir man helt enkelt inte lika bra på att bromsa.

De få gånger ABS:en börjar jobba på min hoj, då anser jag att jag bromsat dåligt, förbannar mig själv och gör bättre nästa gång. Precis som när jag började få låsning utan ABS och släppte av lite broms. Hur ska man lära sig den känslan när det bara är att krama på?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Utvecklingen av vad? En bättre produkt som marknaden vill ha? Låter som vanligt företagande och entreprenörsskap, behövs inget tvång för det.

Hur kom förbränningsmotorn till? Genom lagar, krav och tvång?

En tv som för 10 år sedan kostade motsvarande 5000 kr hade "sämre" bild och ljud än en tv som idag kostar 5000 kr. Är det krav/förbud/regler som har tagit oss dit vi är nu?

Det är klart att en lag eller regel leder till någonting, det impliceras av själva definitionen av lag/regel. Men är detta någonting alltid det som "vi" vill ha?

ALL prestanda och elektronik som finns i dagens bilar och hojar har tillkommit pga nya regler inom tävlingsverksamhet. Det är tävlingarna som driver utvecklingen: där utvecklas aktiv fjädring, insprutning, avgasrening, låg förbrukning, effektiva ljuddämpare, effektivare drivsystem/aktiva differentialer, elektroniska stabilitetssystem osv osv.

Förbränningsmotorn kom till för att det var dåtidens sätt att höja prestanda/minska vikt. Nu är det elmotorerna som tar över på precis samma grunder.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
ALL prestanda och elektronik som finns i dagens bilar och hojar har tillkommit pga nya regler inom tävlingsverksamhet. Det är tävlingarna som driver utvecklingen: där utvecklas aktiv fjädring, insprutning, avgasrening, låg förbrukning, effektiva ljuddämpare, effektivare drivsystem/aktiva differentialer, elektroniska stabilitetssystem osv osv.

Förbränningsmotorn kom till för att det var dåtidens sätt att höja prestanda/minska vikt. Nu är det elmotorerna som tar över på precis samma grunder.

Ok?
Och hur hade utvecklingen sett ut i frånvaron av regler? Hade den stått still för att ingen vill utveckla något om man inte tvingas till det?

Jag skrev ju precis ovan att en regel får följder om man förhåller sig till regeln, oavsett hur dum regeln är.

Så utan regler inom racing hade vi inte sett någon prestande(ökning) eller elektronik(utveckling) på bilen sedan typ år 1900?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, vi hade inte haft snabbare, snålare, tystare och renare motorer i alla fall, den saken är helt säker.

Plus all annan utveckling...


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur vet du det?

Vill du/marknaden köpa en snabbare, snålare, tystare och renare motor så finns redan där alla incitament för tillverkarna att gå åt det hållet om man vill behålla eller utöka sin marknadsandel.

Vill inte marknaden ha det så är det ju bara dumt att vi har gått åt det hållet genom tvång. Ingen vill ha skiten men tvingas ända att köpa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
ALL prestanda och elektronik som finns i dagens bilar och hojar har tillkommit pga nya regler inom tävlingsverksamhet. Det är tävlingarna som driver utvecklingen: där utvecklas aktiv fjädring, insprutning, avgasrening, låg förbrukning, effektiva ljuddämpare, effektivare drivsystem/aktiva differentialer, elektroniska stabilitetssystem osv osv.

Förbränningsmotorn kom till för att det var dåtidens sätt att höja prestanda/minska vikt. Nu är det elmotorerna som tar över på precis samma grunder.

Precis samma grunder? Elbilarna försvann väl inte av prestanda/minska vikt utan att oljeindustrin inte tjänade pengar på elbilar. Vilka tjänar pengar nu?
Hur hade bilarna sett ut om elbilarna hade fortsatt att utvecklas?

https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_P1

https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche
The Lohner-Porsche's design was studied by Boeing and NASA to create the Apollo program's Lunar Roving Vehicle
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Roving_Vehicle

https://www.youtube.com/watch?v=FG-NnmcIfLE
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top