Euro 5

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vänligen förklara vad som är "äntligen" med att t.ex. högpresterande luftkylda motorer blir mer eller mindre omöjliga...?
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Överladdning på g känner jag.
Lägre varv, lägre slagvolym och någon form av överladd är ju hållet bilarna gått.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
OK, jag hade lång sovmorgon och missade din smiley. Annars - med de vindar som nu råder - skulle man ju inte bli ett dugg förvånad om någon faktiskt tycker så...

Och ja - innan något PK-fucko frågar - jag är definitivt väldigt mycket kränkt vit medelålders man för att strängare avgaskrav lade ner ett antal fina luftkylda modeller, bl.a. XJR1300.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Helt rätt. Avgaskraven på motorcyklar har ju länge varit enormt mycket slappare än för bilar. Och för de kränkta så är det ju ingen som kommer ta deras luftkylda motorcyklar ifrån dem, men de får leva med att shoppa begagnat framöver.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Helt rätt. Avgaskraven på motorcyklar har ju länge varit enormt mycket slappare än för bilar. Och för de kränkta så är det ju ingen som kommer ta deras luftkylda motorcyklar ifrån dem, men de får leva med att shoppa begagnat framöver.

Tur man har åkt vattenkylt sedan 1984 då så man inte känner sig kränkt:D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Varför är luftkylt skitigare än vätskekylt?

Som jag har fått det förklarat för mig - för att en luftkyld motor rör sig över ett betydligt större temperaturintervall, vilket kan innebära dels glesare toleranser och mer "blow by" vid lägre temperaturer, dels mer svårkontrollerad mappning vid högre temperaturer. Sedan misstänker jag att Euro-normerna också handlar om ljud och en luftkyld motor isolerar inte direkt in det mekaniska ljudet...

Vad är poängen med luftkylt?

För mig enbart utseendet. De hojar jag är intresserad av nuförtiden får gärna ha topp och cylinder med maffiga kylflänsar, men jag slipper gärna en gigantisk kylare ståendes bakom framhjulet och ännu hellre den slangdragning som ingen verkar få till på ett snyggt sätt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som jag har fått det förklarat för mig - för att en luftkyld motor rör sig över ett betydligt större temperaturintervall, vilket kan innebära dels glesare toleranser och mer "blow by" vid lägre temperaturer, dels mer svårkontrollerad mappning vid högre temperaturer. Sedan misstänker jag att Euro-normerna också handlar om ljud och en luftkyld motor isolerar inte direkt in det mekaniska ljudet...



För mig enbart utseendet. De hojar jag är intresserad av nuförtiden får gärna ha topp och cylinder med maffiga kylflänsar, men jag slipper gärna en gigantisk kylare ståendes bakom framhjulet och ännu hellre den slangdragning som ingen verkar få till på ett snyggt sätt.


Kylflänsar ftw!

CWUGNft.jpg



Sorgligt förbisett faktum:

Luftkylda MC-motorer lämnar MINDRE luft- och bulleremissioner till omvärlden än vattenkylda!

Conditions apply. Avser situationer med körning i stoppande kötrafik.
Undersökningar visar att förare av luftkylda motorer i högre omfattning stänger av sina motorer vid stopp i trafiken. Som varar mer än 10 minuter. Vid lufttemperaturer över 33 grader.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför är luftkylt skitigare än vätskekylt?


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Eftersom det är svårare att hålla en jämn temperatur i förbränningsrummet så är det också mycket svårare att låta förbränningen ligga inom ett optimalt spann, med avseende på utsläpp av kväveoxider och kolväten (minskar man den ena ökar den andra). Euro5-kraven är nu så strikta, nästan lika strikta som för bilar, att det är svårt att få klara det med de parametrar man kan styra i den luftkylda motorn.

Har för övrigt själv en luftkyld hoj som jag inte kommer göra mig av, det är en snygg motorkonfiguration, även om min har en liten oljekylare också.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det verkar som att Euro 5 sätter stopp för avstängningsbar ABS, förutom för ett offroadläge. Kommer vi att få se sporthojar med offroadläge tro?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att ett inte helt osannolikt scenario för framtida "tusenkubikare" är att vi får se fler "trackday specials" som helt enkelt säljs utan regskylt och endast för att användas på bana.

Jag vet att flera tillverkare har sådana tankegångar. Dels för att man redan vet att de allra flesta "tusenkubikare" köps av kunder som bara åker bana. Dels för att det är otroligt svårt att uppfylla strängare och strängare avgaskrav med motorer som har fler än tvåhundra literhästar. Dels för att en massa tramsiga runtomkring-krav (typ det du nämner) är direkt kontraproduktiva för hojens egentliga användning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag läste en test av GSX250R i MC-folket, den hojen är Euro4-klassad, vägar 181kg våt, drar 0,25l/mil och har ca 25hk. Min BMW har noll klassningar, väger 258kg våt, drar ca 0,55 och har 175 pållar. En hoj som alltså är knappa 80kg tyngre, har 7 gånger högre effekt, men bara drar lite drygt dubbelt så mycket måste ju ändå vara en mycket effektivare, och därigenom miljövänligare, motor? Ja, den faktiska förbrukningen är högre, men effekt/vikt/liter är ju milsvitt ifrån. Hur kan en så pass ineffektiv motor som den i 250n klara klassningarna? :va
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
...har 7 gånger högre effekt...

Motorn har möjlighet att leverera 7 gånger så mycket effekt. Dock gör den inte det alltid, långt därifrån.
Vid jämn fart på landsväg kommer de två hojarna kräva liknande effektuttag för liknande hastighet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Motorn har möjlighet att leverera 7 gånger så mycket effekt. Dock gör den inte det alltid, långt därifrån.
Vid jämn fart på landsväg kommer de två hojarna kräva liknande effektuttag för liknande hastighet.
Teoretiskt, ja, men en liten klenare motor måste ju jobba hårdare, vilket drastiskt ökar förbrukningen, vid högre hastigheter. Det vore kul att se en jämförelse vid Suzukins toppfart mot tex K1300S/ZZR1400 eller så, och för all del även vid motorvägsfart. Det är ju trots allt tillverkaren som uppger 0,25l/mil... :rolleyes:

Sen har vi ju alltid den här:
https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Teoretiskt, ja, men en liten klenare motor måste ju jobba hårdare, vilket drastiskt ökar förbrukningen, vid högre hastigheter. Det vore kul att se en jämförelse vid Suzukins toppfart mot tex K1300S/ZZR1400 eller så, och för all del även vid motorvägsfart. Det är ju trots allt tillverkaren som uppger 0,25l/mil... :rolleyes:

Sen har vi ju alltid den här:
https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs
Varför skulle bränsleförbrukningen öka drastiskt? Bränslet omvandlas till värme och roterande kraft i motorn. I runda slängar blir 30% av bränslets värmevärde roterande kraft i en liten bensinmotor. Den specifika bränsleförbrukningen (gram bränsle / kWh) i de två jämförda motorcyklarna är snarlik.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Utan rättsfall så....

Det verkar som att Euro 5 sätter stopp för avstängningsbar ABS, förutom för ett offroadläge. Kommer vi att få se sporthojar med offroadläge tro?
EURO 5 är en emissionsstandard och föranstaltar vad jag kan förstå inget om motorcykelns bromsar.

Korrigering: Hittade det senaste direktivet...viss skillnad.

EU-direktivet omnämner faktiskt i denna utgåva "anti-lock brakes".

"Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2013 on the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles (Text with EEA relevance)

Om man nu läser direktivet och det gör man verkligen inte gärna så verkar det inte i alla fall uttalat föranstalta om att ABS motsvarande inte skall gå att alls slå av. Så om doolar har en bra källa så vore det intressant att kolla den.

Mer lättläst -för den kan engelska- sammanfattning finns här hos Bennet's i UK/GB.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top