Repsats till vakuumbränslekran eller byta till manuell kran

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu märks det att KLR:en stått en del, skulle ut med ungarna som ville åka fyrhjuling så jag hakade på dom, då vi skulle åka stannade KLR:en och jag visste att jag hade lite soppa så jag vred om på reserven men då var den hel död fick igång den på on-läget och körde fram ocn tankade och sen bar det av. Tänkte jag skulle testa reserven så jag vred om och hojen gick fint men upptäckte att den läckte hensin från kranen, när jag kom hem så upptäckte jag att jag blandat ihop on och reservläget och har kört på reserven hela tiden.

Kranen läcker alltså då man har den i on-läget då jag hade haft tanken tom mest hela sommaren då hojen stått så läckte kranen lite men den blev tät efter en stund var väl då packningarna svällde av bensinen nu verkar det alltså som att on-läget läcker igen.

Nu till själva frågan vad är vettigast? Köpa en repsats på eBay för ca 450 kr med frakt eller byta ut kranen till en vanlig manuell köra utan vakuumstyrning. Frågan är bara vad för manuell kran som passar till C modellen, den verkar ju ha en annan kran än vanliga A modellen med ett vinklat rör för on-läget. En manuell kran känns ut som enkel och bra med ett moment mindre som kan tjorva men men man har väl pri att ta till om kranen börjar spöka.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
EBay UK kostar en repsats 20 pund inkl frakt. KLR gas tap repair gasket typ
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har du haft problem med att glömma kranen på Hondan?
I så fall kanske en vakuumstyrd kran kan vara bra.
Annars verkar en gammaldags manuell kran va en bra idé.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den repsats jag hittat på eBay kostar 24 pund och 6.95 pund i frakt https://www.ebay.com/itm/743621-Fue...0-ZZR600-KLR650-W650-Zephyr-1100/352414260315 då är denna sats av märket Tourmax, finns en repsats för 15 pund men då står det bara aftermarket så frågan är hur kvallan är. Tourmax är väl nåt form av märke om det sen är bra här jag ingen aning om.

Är första hojen med vakuumkran, hur vanligt är det att vakuumkranen lägger av?

Har väl hänt nån gång att jag glömt kranen på på Hondan men inte ofta, nån gång mer sen jag köpte Trajan som är så där modern så den till och med har bränslepump. Problemet är att hitta en lämplig kran till C modellen, till den i resten av världen vanligare A modellen verkar det vara hyfsat vanlig att man byter till nån Yamaha kran, men C modellen verkar ha ett vinklat mässingrör dä den här annan tank, man borde väl kunna böja mässingröret och i värsta fall dorna ut det och löda dig ett längre rör i röret i kranen. Från en är ju var man hittar en bra kran man får ju vara rädd för att man köper nåt Kina skit som börjar läcka fort.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Klubben för onödigt vetande rapporterar - Mikuni RS-serien med stålspets för nålventil mot mässingssäte gillar inte öppna manuella kranar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Går ju att sätta dit en in line fuel tap.
Mer onödigt vetande: Mikuni var till en början kopior av engelska AMAL. Även stålnål mot mässingssäte kopierade dom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på detta med repsatserna, är Tourmax ett okej märke på såna grejer som repsatser till bränslekranar, bromscylindrar och sånt?

Hur är kvallan på kineskranarna, verkar ju vara det som säljs idag? Ealge Mike som är nån KLR guru i USA säljer nån Yamaha kran men den blir ju dyr med frakt, tull, postmordavgift.

In line bränslekran är ju lite onödigt i detta fall då jag har en läckande originalkran;) Men byter man kran till en manuell funderar jag på att montera snabbkoppling på slangen inte för att jag har loss tanken så ofta. Dock ska det dit snabbkopling på Hondan för där lär ju tanken åka av och på då jag ska återuppta kompressorbyggandet i vinter, köpte en snabbkoppling på biltema sist jag var dit.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På ett par små classic racehojar har jag tagit bort kranen helt och använder bara biltemasnabbkopplingar. Kanske lite opraktiskt på en gathoj. Har dock hört nån som säger att flödet är i minsta laget.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På ett par små classic racehojar har jag tagit bort kranen helt och använder bara biltemasnabbkopplingar. Kanske lite opraktiskt på en gathoj. Har dock hört nån som säger att flödet är i minsta laget.

Till 250:in även om jag klappar dit kompressorn lär väl flödet räcka till, kan inte heller tänka mig att KLR:en suger i sig gigantiska mängder med bränsle.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute i garaget igår kväll och vred i kranen men den läckte i pri och on-läget så jag vred om den till det täta res-läget. Nu på morgon har jag varit ute en sväng i garaget och var ju tvungen att testa igen och nu är kranjäkeln tät, förmodligen har väl packningen svällt av bensinen från igår kväll så den är tät nu. Även om den är tät nu så känns det ju läge att fixa till kranen.

Är ju så jäkligt att veta vilken kran som passar till C modellen, förmodligen passar ju samma kran som till A om man bryter i röret, sen verkar det ju dåligt med att sätta ut måtten på kranarna på eBay så det fick bli den dyrare Tourmax repsatsen till orginalkranen. Får sen se om jag sen kan hitta en vanlig manuellkran av bra kvalla så blir det nog byte till manuell, jag är ju lite gammeldags så det känns som enklare o h en sak mindre som kan tjorva. Den där jäkla brexit ställer ju också till det om man vill handla från England där mycket delar verkar finnas.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Såna där delar kan ju vara av ganska enkel design. Jag hade tatt av den först. O utvärderat om den är lätt att reparera, kan ju vara nåt enkelt som en o ring som felar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såna där delar kan ju vara av ganska enkel design. Jag hade tatt av den först. O utvärderat om den är lätt att reparera, kan ju vara nåt enkelt som en o ring som felar.

Enligt sprängskissen är antingen o-ringen själva vredet eller den större "gummiplattan" med hål i som är boven eller bägge två tillsammans, hojen är ju 20 år gammal så då är det nog ändå läge att gå igenom och fixa till kranen i vilket fall som helst. Är väl inte omöjligt att den kan funka nu om man nån gång då och då vrider om den på reserven, på gammel skotern brukar primern pumpa dåligt och läcka lite på hösten då den ska igång men den tätar sig också efter nån dag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top