Yamaha R1 förgasarproblem

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Har en R1 2001:a som går något otroligt dåligt/fett från tomgång upp till ca. 4000rpm

Den avtar/tvekar även vid ca. 260km/h (inhägnat ofc.:tummenupp)

Det sitter ett Akrapovic helsystem på (därav ingen EXUP) och K&N filter.

Stannar jag vid ett rödljus får jag varva till som en tok (och skämmas) för få den att gå rent:rodnar

Hojen är Dynojet-kittad år 2002 såg jag på ett bänkpapper som hängde med.

Har hört att nålarna i dessa kit inte är av bästa material/kvalitet och att de brukar funka bra i ett par tusen mil max. OBS! Har googlat mig till detta så inget jag kan styrka.

Anyway. Hojen har gått ca. 4500 mil så tänkte höra om någon med dynojet-kit varit med om liknande och i så fall vart man kan få tag på ersättningsnålar. Orginalnålar verkar ha utgått tyvärr.

Tack på förhand
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Hade en -98 många år sedan där flottörinställningen var fel i 2 förgasare och gick således fett.
Hade du inte nämnt att den säckar runt 260 (vilket du iof borde märka vid samma varvtal oavsett växel om det är bränsleproblem), skulle jag först kolla synkningen mellan förgasare 1/2 och 3/4. Ställskruveb kanske är kass eller har lossnat. Kan då gå ojämnt som faen på tomgång och upp till som du säger runt 4000 varv beroende på hur mycket fel det är, men när spjällen öppnat tillräckligt märker man inte av det.
 

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Hade en -98 många år sedan där flottörinställningen var fel i 2 förgasare och gick således fett.
Hade du inte nämnt att den säckar runt 260 (vilket du iof borde märka vid samma varvtal oavsett växel om det är bränsleproblem), skulle jag först kolla synkningen mellan förgasare 1/2 och 3/4. Ställskruveb kanske är kass eller har lossnat. Kan då gå ojämnt som faen på tomgång och upp till som du säger runt 4000 varv beroende på hur mycket fel det är, men när spjällen öppnat tillräckligt märker man inte av det.

Tack så mycket för svar, ska kolla upp detta. Hade nere bryggan och gjorde rent flottörhus och munstycken men tänkte inte på hur skruven såg ut. Får lyfta av tanken & kika helt enkelt:yoparty


Sista gången jag åkte pissade det soppa ur "avrinningen" i luftburken så den måste gå sjukt fett även högre upp. Det går dock att åka helt ok på jämngas vid högre varv än ~4000rpm. Lite spännande var det med soppa över bakdäcket :va

Nästan så jag skulle kolla upp orginalspecifikation till förgasarna och utgå därifrån, eller är det bara dumt?

Har även hittat en komplett brygga till vettigt pris och det känns mer & mer som en bra idé att slå till:hihi

Köpte hojen såhär så vet ju inte om det fattas något heller hehe
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dynojett säger ofta att man skall borra extra hål i trottlarna för att få en snabbare vacum reaktion då går hojen lite fetare och har bättre vrid vid låga rpm.

Sedan så slits dynojett nålarna ganska fort då det är mjukt material i dessa mot original. Och då går det fett. Sedan går väll inte den gammla r1 så mycket fortare än vad min thunderace går teoretiskt runt 270-275km
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Tack så mycket för svar, ska kolla upp detta. Hade nere bryggan och gjorde rent flottörhus och munstycken men tänkte inte på hur skruven såg ut. Får lyfta av tanken & kika helt enkelt:yoparty


Sista gången jag åkte pissade det soppa ur "avrinningen" i luftburken så den måste gå sjukt fett även högre upp. Det går dock att åka helt ok på jämngas vid högre varv än ~4000rpm. Lite spännande var det med soppa över bakdäcket :va

Nästan så jag skulle kolla upp orginalspecifikation till förgasarna och utgå därifrån, eller är det bara dumt?

Har även hittat en komplett brygga till vettigt pris och det känns mer & mer som en bra idé att slå till:hihi

Köpte hojen såhär så vet ju inte om det fattas något heller hehe

Hej,

Har du lyckats lösa problemet?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Dynojett säger ofta att man skall borra extra hål i trottlarna för att få en snabbare vacum reaktion då går hojen lite fetare och har bättre vrid vid låga rpm.

Sedan så slits dynojett nålarna ganska fort då det är mjukt material i dessa mot original. Och då går det fett. Sedan går väll inte den gammla r1 så mycket fortare än vad min thunderace går teoretiskt runt 270-275km

R1 första gen gjorde 299 på mätaren och det gjorde även min -00:a utan problem så nog är det nåt som inte fungerar så bra.

Inget exup gör att botten blir bra mycket tommare på dessa, det är mycket märkbart men det andra beror nog på fel i förgasarna. Det bästa du kan göra med såna här saker är att börja om från början. Köp nya prylar till förgasarna, alla munstycken, nya nålar, nya packningar och skruvar. Ska du köra med Akrat så bör du be nån ställa in sakerna åt dig på en rullande landsväg. Mitt råd är att bara köra slip-on och använda EXUP:et. De extra hästar du får med ett fullsystem på en R1:a behövs inte på gatan.
Du kan givetvis köpa en begagnad förgasarbrygga och prova med. Det KAN ju funka och bli bra direkt men jag gjorde det med min YZF 750 och den nya bryggan var sämre än den gamla så jag fick ändå renovera skiten till slut.
 

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Hej,

Har du lyckats lösa problemet?

Hej!

Ursäkta mitt sena svar.

Jag fick tag i en förgasarbrygga som är helt original (munstycken, nålar o.s.v.) så gjorde rent munstycken/nålar och monterade dessa i den brygga jag använt då den nyligen är ultraljudstvättad.

Tyvärr kvarstår problemen och hojen har blivit ståendes p.g.a. andra hojar.

Soppan som kommer från luftburken verkar vara oljeblandad dessutom:näsblod

Känns som det kan vara något annat som spökar. Fick ett tips om att en kam kan stå ett kugg fel.

Kan även tillägga att jag kontrollerat så TPS:en är inställd riktigt då det verkar vara ett vanligt problem på dessa.

Ös gärna på med tips om ni kommer på något:)
 

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
R1 första gen gjorde 299 på mätaren och det gjorde även min -00:a utan problem så nog är det nåt som inte fungerar så bra.

Inget exup gör att botten blir bra mycket tommare på dessa, det är mycket märkbart men det andra beror nog på fel i förgasarna. Det bästa du kan göra med såna här saker är att börja om från början. Köp nya prylar till förgasarna, alla munstycken, nya nålar, nya packningar och skruvar. Ska du köra med Akrat så bör du be nån ställa in sakerna åt dig på en rullande landsväg. Mitt råd är att bara köra slip-on och använda EXUP:et. De extra hästar du får med ett fullsystem på en R1:a behövs inte på gatan.
Du kan givetvis köpa en begagnad förgasarbrygga och prova med. Det KAN ju funka och bli bra direkt men jag gjorde det med min YZF 750 och den nya bryggan var sämre än den gamla så jag fick ändå renovera skiten till slut.

Jo jag lär nog skaffa ett originalgrenrör med exup. Just nu flipprar varvräknaren till 7000 varv och tillbaka då den får felkod att exupen inte är kvar/fungerar. Vet du om detta påverkar gången? (Typ limp-home)

Jag gissar att det inte är så på dessa gamla godingar dock.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Höll på och mekade med Minuniförgasare under sommaren. Bytte allt i dem och justerade flotörhöjden. Det visade sig sedan att det var dålig till-luft in till tanken. Så läge rengöra alla luftslangar in till tanken. Dubbelkolla ev bränslekran och bränslefilter.

Hur ser tändstiften ut? Hur ser luftfiltret ut?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
byt nålventiler,
pissande soppa tydligt tecken, ingen tomgång vrålvarvade för att hålla liv i alla cylindrarna,
taskig effekt ,då den bara får rätt blandning på de förgasare som inte läcker i nålventilen,
(kollat tankventilationen? ta en tur med öppet tanklock försiktigt går den perfekt på tomgång o lågfart så vet du )
så byt nålventiler ,inte billigt men nödvändigt ca 1000kr för fyra . kolla med firman " bra i gasen"
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är ju snål så jag brukar borra upp flotörnålsätet en tiondel och brotscha nålsätet med en stor borr för då hamnar nålarna djupare och på ett oslitet ställe på nålen. De brukar bli lika bra som nya flotörnålar och säten. Men obs brotschborren måste va i nyskick annars blir de läckage!
 

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Höll på och mekade med Minuniförgasare under sommaren. Bytte allt i dem och justerade flotörhöjden. Det visade sig sedan att det var dålig till-luft in till tanken. Så läge rengöra alla luftslangar in till tanken. Dubbelkolla ev bränslekran och bränslefilter.

Hur ser tändstiften ut? Hur ser luftfiltret ut?

Tack för tipset! Ska kika så det inte är stopp in. Bytte stift för ett bra tag sen och minns inte helt hundra men har för mig att de var gyllenbruna, vilket är konstigt med tanke på hur den går:va

Angående luftfiltret så sitter det ett KN som är rengjort och inoljat.



byt nålventiler,
pissande soppa tydligt tecken, ingen tomgång vrålvarvade för att hålla liv i alla cylindrarna,
taskig effekt ,då den bara får rätt blandning på de förgasare som inte läcker i nålventilen,
(kollat tankventilationen? ta en tur med öppet tanklock försiktigt går den perfekt på tomgång o lågfart så vet du )
så byt nålventiler ,inte billigt men nödvändigt ca 1000kr för fyra . kolla med firman " bra i gasen"

Har bara bytt o-ringarna till nålventilerna för att sålla bort de billiga felen först, och de var som hårdplast:lol

Det får nog bli att byta själva ventilerna också efter att ha uteslutit tankventilationen.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top