Bakre katalysator - övervakad eller inte?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har funderingar på att ta bort bakre katten på min bil (Genesis Coupé 3.8), och undrar om någon vet om motorn övervakar även den katalysatorn eller enbart den första?
(lambdasond där?)


Sen även om det påverkar avgasnivåerna så att det skulle ge utslag på Bilprovningen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sitter det en sensor på katen så brukar den vara före platinakakan så det är ju bara att sätta dit ev sensor på nya röret, ta gärna en gammal rensad så att det ser ok ut.
SBP mäter ju inte på nyare bilar, de läser av OBDII, annars så är fultricket att tanka 50% E85 innan besöket.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sitter det en sensor på katen så brukar den vara före platinakakan så det är ju bara att sätta dit ev sensor på nya röret, ta gärna en gammal rensad så att det ser ok ut.
SBP mäter ju inte på nyare bilar, de läser av OBDII, annars så är fultricket att tanka 50% E85 innan besöket.

Whaat??? På min bil så kollar dom i alla fall OBD och mäter avgaserna.
Om dom inte mäter så har dom ingen chans att upptäcka att du kör med en slut katalysator.
Jag har inte hört talas om att dom inte mäter avgasvärdena. Dom mäter dom varenda gång oavsett OBD kontroll.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Whaat??? På min bil så kollar dom i alla fall OBD och mäter avgaserna.
Om dom inte mäter så har dom ingen chans att upptäcka att du kör med en slut katalysator.
Jag har inte hört talas om att dom inte mäter avgasvärdena. Dom mäter dom varenda gång oavsett OBD kontroll.

Årsmodell?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
om ingen lambdasond sitter EFTER den katten du vill ta bort så är den ej övervakad...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
om ingen lambdasond sitter EFTER den katten du vill ta bort så är den ej övervakad...

- Det är jag med på, men jag har ännu inte varit under bilen o kollat. Tänkte mig den lata vägen först, dvs. det här forumet med all dess tjänstvilliga expertis.

Minns att jag hade problem med lambdasonderna på min 330 efter att jag kompressormatat den, och tänkte att det kanske var likadant på den här modellen som också är den sportiga typen. Dubbla bakre katalysatorer som väger mucho dessutom.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu återstår bara att hitta ett par uttjänta/skrotade cattar som jag kan ersätta mina nuvarande bakre med då. På skrotarna finns bara fullt fungerande o kostar då lika mycket eller mer än nya sportkattar.
Jag som bara behöver själva höljet/burkarna...var tusan hittar man sånt måntro?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top