Hyra motorcykel i USA

theodorg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2018
Ort
UPPSALA
Hoj
.
Hej!
Har kollat runt lite men kan inte hitta något klart svar vad det är som gäller. Jag ska åka till San Diego i november och funderade på att hyra MC. Vilka regler är det som gäller, international driving permit endast eller krävs mer? Och hur är det med försäkring om oturen skulle vara framme, vill inte betala 200.000 för ett brutet ben...
Undrade också hur det blir i med att jag har a2 (mellanstor) licens, får jag köra allt eller bara a2?

Tack för svar alternativt länk så jag kan läsa på!
Mvh Theodor
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Rent formellt.

- Internationellt körkort rekommenderas. Polisen bryr sig sällan om du inte ställt till med något. Med bil har jag bara haft svenskt körkort när jag stoppats och det har gått bra.
- Rent formellt får du inte köra annat än det du har körtkort för. återigen kan de inte våra regler och lär inte bry sig nämvärt.
Försäkring motsvarande helförsäkring väljer du till när du hyr, observera att de ofta har 4 eller 5 nivåer på tillval så kontrollera noga. Ur olyckssynpunkt är det värt att kolla om deras försäkring tar sjukvård (kolla självrisken med, 10% blir snabbt väldigt dyrt om något händer). Kolla även med ditt F-bolag på vad din egna olycksfall täcker.
- i övrigt är det bara att hitta en lämplig firma. Jag vet att det finns flera i SD men jag har ingen egen erfarenhet. Generellt ligger de större MC-butikerna längs 805 eller 8 strax norr om Downtown.

Vill du ha övriga tips om SD så hör av dig.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vanliga försäkringars resedel gäller ofta bara upp till 45 dygn så du får köpa lösa extra dygn om du vill få ditt ben lagat efter det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Om du inte har bråttom, så är nog PCH roligare på hoj.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har inte hyrt hoj i USA men 1 vecka i Australien. Det var inga problem. En sak som överraskade var att jag var tvungen att lämna en ganska hög depositionsavgift på 15-20 tusen kronor. Det gjordes på VISA-kortet och man fick tillbaka det när hojen återlämnades.
 

Bifogat

  • AU MC-resa.jpg
    AU MC-resa.jpg
    351.4 KB · Visningar: 54
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top