Harley Davidson FXR (HJÄLP) SPOTTAR UT OLJA

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej. Fått tag i en Harley Davidson FXR med 1600 mil från 1993 svensksåld med en ägare innan.

Jo den har stått i 2 år och vi startade upp den igår

Allt gick bra till den började spotta ut olja genom luftfiltret en rejäl mängd.

Har aldrig ägt en HD, så vet inte vad som är felet.
 

Bifogat

  • DSC_0111.JPG
    DSC_0111.JPG
    1.4 MB · Visningar: 87

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har fått höra att det är så det skall vara på en Harley :D.

Det är således inte ett fel utan en feature.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förmodligen fastrostade kolvringar pga av mången kallstart i garage - eller har stått i kallgaraget och blivit utsatt för kondens. Kompressionstest och leakdown-test avslöjar orsaken - mha eventuella pysljud och varifrån de kommer.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Läst att det är ganska vanligt på dessa. Att det blir en sk blowback . omöjligt att ringarna är dåliga vid 1600 mil och gubbkörd
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Läst att det är ganska vanligt på dessa. Att det blir en sk blowback . omöjligt att ringarna är dåliga vid 1600 mil och gubbkörd

Att ringarna inte skulle kunna vara dåliga pga kondens håller jag inte omöjligt, sen kanske det ändå är nåt annat fel.

Jag har i min ungdom lyckats med konststycket att få en fungerande motor att rosta ihop så jag fick slå ur kolvarna med vedklab och slägga efter att testat försöka få igång den och sen ledsnat (som man gör då man är 15 år) efter att den hostat och tänt lite grann, då jag kanske ett halvår senare skulle ha igång den så satt den fast så våld av alla former var enda alternativet.

En skolkompis på gymnasiet startade just sin nya Polaris skoter som kanske gått 100 mil i garaget på sommmaren och stannade den sen utan att låta den gå varm, då vintern kom satt motorn fast så det var bara att riva motorn.

Innan jag garagera mina sommarbilar brukar jag köra dom ordentligt varma, vilket jag alltså lärde mig den hårda vägen;)
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det är troligtvis det som kallas wet sumping. Det sitter en ventil bestående av en kula i oljepumpen. Om denna kula inte håller tätt så fyller man vevhuset med olja. Polaren hade sin 2008 HD i mitt garage över en vinter och innan han startade den så kollade han oljenivån i oljetanken, den var nästan tom så han trode att han glömt fylla på olja efter servicen. så han fyllde på med olja.
Jag hann inte stoppa honom innan han startade upp, men djävlar vad det sprutade olja överallt.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Ok. Bör man vara orolig eller är det bara att starta upp igen. Vill inte sabba något.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det är som semper säger. inget oroliga sej över
oljan kan tyvärr rinna förbi kulan i oljepumpen o fylla vevhuset med olja som den sen trycker ut när du starter den.
gör den det till en vana så behöver du renovera/ byta oljepump
o grattis till en av Harleys snyggaste modeller, till omed en 90 års jubiläums modell
jag har haft en sån i många år
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top