Resultat 1 till 11 av 11
    Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98

Harley Davidson FXR (HJÄLP) SPOTTAR UT OLJA

Hej. Fått tag i en Harley Davidson FXR med 1600 mil från 1993 svensksåld med en ägare innan.

Jo den har stått i 2 år och vi startade upp den igår

Allt gick bra till den började spotta ut olja genom luftfiltret en rejäl mängd.

Har aldrig ägt en HD, så vet inte vad som är felet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0111.JPG
Visningar:	82
Storlek:	1,45 MB
Id:	450766  
    Make LOVE not WAR

spiff
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    yzf 1000R och FZR1000
    Har fått höra att det är så det skall vara på en Harley .

Det är således inte ett fel utan en feature.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Förmodligen fastrostade kolvringar pga av mången kallstart i garage - eller har stått i kallgaraget och blivit utsatt för kondens. Kompressionstest och leakdown-test avslöjar orsaken - mha eventuella pysljud och varifrån de kommer.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Läst att det är ganska vanligt på dessa. Att det blir en sk blowback . omöjligt att ringarna är dåliga vid 1600 mil och gubbkörd

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Citat Ursprungligen postat av vernesk Visa inlägg
    Läst att det är ganska vanligt på dessa. Att det blir en sk blowback . omöjligt att ringarna är dåliga vid 1600 mil och gubbkörd
    Att ringarna inte skulle kunna vara dåliga pga kondens håller jag inte omöjligt, sen kanske det ändå är nåt annat fel.

Jag har i min ungdom lyckats med konststycket att få en fungerande motor att rosta ihop så jag fick slå ur kolvarna med vedklab och slägga efter att testat försöka få igång den och sen ledsnat (som man gör då man är 15 år) efter att den hostat och tänt lite grann, då jag kanske ett halvår senare skulle ha igång den så satt den fast så våld av alla former var enda alternativet.

En skolkompis på gymnasiet startade just sin nya Polaris skoter som kanske gått 100 mil i garaget på sommmaren och stannade den sen utan att låta den gå varm, då vintern kom satt motorn fast så det var bara att riva motorn.

Innan jag garagera mina sommarbilar brukar jag köra dom ordentligt varma, vilket jag alltså lärde mig den hårda vägen

Medlem Semper Idems avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Hoj
    Ja
    Det är troligtvis det som kallas wet sumping. Det sitter en ventil bestående av en kula i oljepumpen. Om denna kula inte håller tätt så fyller man vevhuset med olja. Polaren hade sin 2008 HD i mitt garage över en vinter och innan han startade den så kollade han oljenivån i oljetanken, den var nästan tom så han trode att han glömt fylla på olja efter servicen. så han fyllde på med olja.
    Jag hann inte stoppa honom innan han startade upp, men djävlar vad det sprutade olja överallt.

Häng med till Isle of Man och heja på BG!
    Maila petersevenemang@gmail.com för info om resor och andra evenemang.

Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Ok. Bör man vara orolig eller är det bara att starta upp igen. Vill inte sabba något.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av vernesk Visa inlägg
    Ok. Bör man vara orolig eller är det bara att starta upp igen. Vill inte sabba något.
    Fel självläker ju sällan, jag hade hittat orsaken innan jag gjorde något mer, det brukar vara gynnsamt både för plånboken och stressnivån.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Citat Ursprungligen postat av spixer Visa inlägg
    Har fått höra att det är så det skall vara på en Harley .

Det är således inte ett fel utan en feature.
    Verkar ju som att du har rätt

Kollade lite snabbt Google och det verkar som nåt som är standard på H-D https://www.google.com/search?ie=UTF...ping+explained

Hoppas du kan hitta nåt vettigt, med då jag snabbt skummade igenom det hela så är det som Semper Idem säger nåt med en kula i oljepumpen.

#41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    det är som semper säger. inget oroliga sej över
    oljan kan tyvärr rinna förbi kulan i oljepumpen o fylla vevhuset med olja som den sen trycker ut när du starter den.
    gör den det till en vana så behöver du renovera/ byta oljepump
    o grattis till en av Harleys snyggaste modeller, till omed en 90 års jubiläums modell
    jag har haft en sån i många år
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

Medlem vernesks avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Suzuki 750 f GSX -98
    Tack alla för bra svar..då kanske man kan pusta ut lite.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ingen fara, jag förstod hur du tänkte, visste bara inte hur jag skulle undvika att "skjuta budbäraren", hahaha.

Ozzian
Vill du annonsera ovan? Klicka här