REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW

Lyser – lyser inte. Varför?!

Kan det vara för lite ström i en sladd?

Det här uttaget kopplade jag först in direkt till plus och minus på batteriet(12 volt) i min moped. Fungerade perfekt, men eftersom jag upptäckte att uttaget har ett inbygt blått ljus som nu lyste dygnet runt kopplade jag om.

Behöll den svarta kabeln direkt till batteriet, men tog plus från kabeln till bakljuset (inte bromsljuset). Fungerade finfint i en kvart, sedan slutade det blå ljuset lysa och ingen ström ur USB-kontakterna.

Måste ha gjort något fel, tänte jag och skulle rätta till det idag. Efter felsökning återstod bara själva kontakten. Råkade ha en oanvänd som jag anslöt – då fungerade det! Uttaget hade alltså gått sönder. Nåja, jag hittade i alla fall felet, tänkte jag och skruvade dit det nya uttaget. En kvart senare slutade även det lysa. Och ingen ström ur USB-kontakterna!!

Aldrig varit med om något liknande. Kan det vara för lite ström i den här kabeln till bakljuset? Så att uttaget går sönder?!

Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2019-09-23 kl. 18.37.10.png
Visningar:	36
Storlek:	187,1 KB
Id:	450763  

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    För lite spänning kan knäcka en 3-fas växelströmsmotor, men att USB uttagen förstörs av för lite spänning tror jag inte. Testa och anslut på nytt direkt till batteri. Däremot av för hög spänning......

Snarare misstänker jag kass kvalite. För varför finns USB-uttagen bara hos 23 av Biltemas 52 varuhus i Sverige ? För många har lämnats tillbaka på garanti ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-09-23 klockan 19:26.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    För lite spänning kan knäcka en 3-fas växelströmsmotor, men att USB uttagen förstörs av för lite spänning tror jag inte. Testa och anslut på nytt direkt till batteri. Däremot av för hög spänning......

Snarare misstänker jag kass kvalite. För varför finns USB-uttagen bara hos 23 av Biltemas 52 varuhus i Sverige ? För många har lämnats tillbaka på garanti ?
    Intressant. Skulle det här hos Jula, som ser lite annorlunda ut kunna vara av bättre kvalitet? Eller samma skit på insidan? Förstår att det nästan är omöjligt att svara på, men...

Namn:	Skärmavbild 2019-09-23 kl. 21.03.46.png
Visningar:	32
Storlek:	193,0 KB
Id:	450764  

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Ser ut som Kjell & Co säljer en identisk (?) betydligt dyrare. ”Skyddar mot omvänd polaritet och kortslutning” – är det standard/självklart?

Namn:	Skärmavbild 2019-09-23 kl. 21.10.58.png
Visningar:	23
Storlek:	109,5 KB
Id:	450765  

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Har du kollat om hela uttaget är dött eller om bara lysdioden slutat funka? Jula uttaget ser ut som det Biltema säljer i en panel med valigt cigguttag som har marinkvalité https://www.biltema.se/bat/elutrustn...nel-2000040911 har ett sånt på min KLR och det har inte gett upp än men har väl max varit igång fem timmar på hojen.

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Du har ju inte skrivit vilken hoj det gäller. Men det är ganska vanligt att lysena matas med växelström på mopeder. I så fall är det inte så konstigt att USB uttaget dör. Inte dåligt att det överlever en kvart.
    Racing is the process of turning money into noise.

nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Inte dåligt att det överlever en kvart.
    - liksom...

Mät me den multimeter i AC läget över baklampan med ljuset o den ettriga motorn knattrandes - gasa lite
    Skall flukta tiondelar av volt i displayen eller så , sedan i DC läget skall visa 13V nått max 14.5

Då är det dina uttag som är mög
    Rattar hyllan

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    ... växelström på mopeder. I så fall är det inte så konstigt att USB uttaget dör.
    Tack! Hade ingen aning om att det var skillnad mellan mopeder och motorcyklar – och att det kan orsaka elektronik att paja. Så hur gör jag för att få det att funka?

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Det ar inte sakert att det ar AC alls , pa nya grejer ar det ofta DC - mata ar att veta.
    Rattar hyllan

Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Hoj
    NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Tack! Hade ingen aning om att det var skillnad mellan mopeder och motorcyklar – och att det kan orsaka elektronik att paja. Så hur gör jag för att få det att funka?

Först och främst: kontrollera om det är växelström eller likström och vilken spänning det är.

Om du konstaterar att det är växelström och volttalet är vettigt, skaffa:
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...-2-pack-p90629
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Esquire Visa inlägg
    Först och främst: kontrollera om det är växelström eller likström och vilken spänning det är.
    DC, likström, verkar det som. Eller? Ur manualen.

Namn:	Skärmavbild 2019-09-26 kl. 23.47.45.png
Visningar:	21
Storlek:	18,1 KB
Id:	450794  

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Men från sidorna för felsökning (bakljuset i det här fallet) kan man se att man ska ställa multimetern på AC. Växelström alltså? Och därför som USB-uttaget från Biltema har gått sönder?

Namn:	Skärmavbild 2019-09-26 kl. 23.56.47.png
Visningar:	19
Storlek:	72,2 KB
Id:	450795  

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    DC, likström, verkar det som. Eller? Ur manualen.
    Dccdi ar benamning for cdi
    Rattar hyllan

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Dccdi ar benamning for cdi
    Och vad står förkortningen ”DC” för i ”DC-C.D.I.”?
    Senast redigerat av Klosse den 2019-09-27 klockan 13:55.

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Esquire Visa inlägg

Om du konstaterar att det är växelström och volttalet är vettigt, skaffa:
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...-2-pack-p90629
    Suveränt. Tack!

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    DC = Likström. Batteriets polspänning är 12 volt likspänning.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Det känns lite onödigt att installera likriktare när du redan har likspänning i vissa kretsar på moppen.

Tomgångsspänningen på uttaget är inte specad men jag skulle tro att det inte drar mer än 0,15w vilket ger att ett 8Ah batteri kan stå flera veckor med uttaget inkopplat utan att laddas ur. Det går ju enkelt att mäta tomgångsströmmen och räkna ut med hänsyn till batteristorleken om man så vill.

Alternativt kan du säkert hitta en krets med likspänning som är kopplad via nyckel eller som endast är påkopplad när motorn går.

Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Hoj
    BMW
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Det känns lite onödigt att installera likriktare när du redan har likspänning i vissa kretsar på moppen.

Tomgångsspänningen på uttaget är inte specad men jag skulle tro att det inte drar mer än 0,15w vilket ger att ett 8Ah batteri kan stå flera veckor med uttaget inkopplat utan att laddas ur. Det går ju enkelt att mäta tomgångsströmmen och räkna ut med hänsyn till batteristorleken om man så vill.

Alternativt kan du säkert hitta en krets med likspänning som är kopplad via nyckel eller som endast är påkopplad när motorn går.
    Värdefull info! Hur tusan hittar jag en krets där det är likspänning? Framgår av mopedens kopplingsshema?

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Värdefull info! Hur tusan hittar jag en krets där det är likspänning? Framgår av mopedens kopplingsshema?
    Ja, allt som är kopplat via batterikretsen är likspänning. En multimeter är inte heller fel.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Och vad står förkortningen ”DC” för i ”DC-C.D.I.”?
    I mixade system med både ac o dc kan cdi benämnas dc-cdi

Cdi behöver dc liksom dina usb uttag
    Rattar hyllan

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Haha ja "intressekoll" är bara en fin omskrivning av "jag vet att mitt fordon är ganska ointressant på marknaden och att mitt begärda pris är alldeles för högt, [...]

doolar
Vill du annonsera ovan? Klicka här