Vinterkörning

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har precis ställt in sommarhojen och håller på att fixa SLRen för vintern. Har monterat värmehandtag, handskydd och toppbox så nu är det bara däckbytet kvar. Orkar inte göra det själv så en firma fixar det om några veckor. Jag såg i manualen att det rekommenderas 1,5 bar både fram och bak. Spontant tycker jag att det låter lågt, har ni någon input? Tack.

Hoj: Honda SLR 650
Framtida däck: Heidenau k60 snow sio2

K60 sio2 är väldigt mjuka så jag hade kört högre tryck så länge det inte är halkrisk iaf. Vad säger Heidenau?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det stämmer körde med tkc80 o Karoo , K60sio lär behöva mindre massage men -20 då kan man släppa ut till under 1.5 även där
...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Skickade detta till Heidenau:
” Hello,

I have a Honda SLR 650 1997. I have recently purchased 120/90-17 and 100/90-19 K60 snow sio2 tyres. In the manual for the bike it is recommended to have 1,5 bar tyre pressure both in front and rear. What tyre pressure do you recommend? Thank you.”

Fick detta svaret:
”Hello,
I would suggest following the manual.

General Manager USA”

Antar att jag kör på 1,5 bar fram och bak inledningsvis.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hade en jobbig morgon...

Igår regnade det rejält. Inatt var det minusgrader. Typ allt som kunde frysa fast på en hoj gjorde det. Tändningslås, styrlås, vajrar till choke och koppling, bromsarna fram och bak, broms- och kopplingshandtag, gasrulle och alla reglage till blinker, start etc.

Var för första gången nära att ställa hojen och ta bussen. Då är det illa. Jag tog en jäkla massa varmt vatten och hällde över alla komponenter. Det gjorde susen och jag kom iväg. Frambromshandtaget frös dock fast lite halvt under körning. Det här är inte bra. Tips? Finns det något antifreese som man kan duscha hojen med, typ som de gör med flygplan?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Provtestade om man kunde köra enduro i snön utan dubbdäck, det kunde man inte alls :)

Bakhjulet försökte köra om framhjulet hela tiden, när det och framhjulet inte tävlade om att lägga sig ner alltså. Vände och krypkörde hem efter 10 minuter. Fick mersmak så kommer jag över dubbdäck till bra pris kan jag nog slå till.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Provtestade om man kunde köra enduro i snön utan dubbdäck, det kunde man inte alls :)

Bakhjulet försökte köra om framhjulet hela tiden, när det och framhjulet inte tävlade om att lägga sig ner alltså. Vände och krypkörde hem efter 10 minuter. Fick mersmak så kommer jag över dubbdäck till bra pris kan jag nog slå till.
Kör min tredje vinter nu. Aldrig haft dubbdäck och aldrig upplevt det du gjorde, inte ens något i närheten. Jag använder iofs bara hojen som ett rent transportmedel på vintern, inte för att busköra.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Avisar du bilens bromskivor på morgonen? Själv skulle jag kört med ett toppkapell som skydd och grafit/låsoljat tändningslås och rörliga delar på kopplings/bromshandtag.
Nej, det gör jag inte. Fair point.

Jag har provat med kapell och torrsmörja men det hjälper faktiskt inte när det slår om från kraftigt regn till minusgrader. Imorse var det minus men torrt så det enda som frös fast var tändningslåset. Återkomer med rapport om biltemas de-icing.
 

Simplestand

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2021
Ort
Falun
Hoj
Yamaha XJ900 31a -83. Kymco Movie XL 150 -06.
Tjenare, är lite som TS och håller mig till två hjul 99,9%. Kymcon strejkade ur på mig i början av december och fick åka på verkstad som missuppfattade mig och råkade ställa den i dvala istället för att laga men då hade vi knappt is här mitt i landet, så någonstans tänkte jag att skitsamma jag kör den stora de dagar det inte är för kallt för oljan. Hojen har snart 40-årskris så har bara 20-50 olja i den och vid -5.5 får det vara vilodag. Håller med @notrightrider på det där om att det är otroligt hälsosamt att dumpa hojen några gånger på olika väglag dels för att lära känna hojen men också för självkännedom.

Kör på två skitdäck, den ena äldre än den andra så blir nya till våren men känner att dessa kan jag offra då krossgruset i vilket fall skär upp en massa, men det är 9 och 10 år gamla däck Pilot. Har handtagsvärme men det är allt. För vajrar, rost och krom drar jag på wd-40, eller ah, nästa hela hojen i wd-40 bara för att tvätt är så mycket enklare då(tips jag fick av en endurokille för 100 år sen).

Is går hyggligt, lite svettigt men hojen tar det bra, hårt packad snö är också att föredra eller lite asfalt som sticker fram här och där. Men när det är smörigt eller för mycket snö så är det rena döden med XJn, tung och sticker var den vill, dumpat den en gång i höstas (spöregn och hade fryst på ordentligt dagarna innan så hade inte en suck när den väl stack) och senast idag när jag skulle köra flickvännen och det var nån decimeter snö som var packad igår men som var smör nu så den bara la sig. Flickvännens första "trafikolycka"! ;) Upp med skiten och åka vidare bara. Men kan säga att när 250kg säger ligg, då ligger man! >.< Hade dock helst haft scootern då allt hade varit så mycket lättare pga M+S däck på iaf framhjulet och minimal vikt men får la se när den är redo, tills dess ber man till vädergudarna.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjenare, är lite som TS och håller mig till två hjul 99,9%. Kymcon strejkade ur på mig i början av december och fick åka på verkstad som missuppfattade mig och råkade ställa den i dvala istället för att laga men då hade vi knappt is här mitt i landet, så någonstans tänkte jag att skitsamma jag kör den stora de dagar det inte är för kallt för oljan. Hojen har snart 40-årskris så har bara 20-50 olja i den och vid -5.5 får det vara vilodag. Håller med @notrightrider på det där om att det är otroligt hälsosamt att dumpa hojen några gånger på olika väglag dels för att lära känna hojen men också för självkännedom.

Kör på två skitdäck, den ena äldre än den andra så blir nya till våren men känner att dessa kan jag offra då krossgruset i vilket fall skär upp en massa, men det är 9 och 10 år gamla däck Pilot. Har handtagsvärme men det är allt. För vajrar, rost och krom drar jag på wd-40, eller ah, nästa hela hojen i wd-40 bara för att tvätt är så mycket enklare då(tips jag fick av en endurokille för 100 år sen).

Is går hyggligt, lite svettigt men hojen tar det bra, hårt packad snö är också att föredra eller lite asfalt som sticker fram här och där. Men när det är smörigt eller för mycket snö så är det rena döden med XJn, tung och sticker var den vill, dumpat den en gång i höstas (spöregn och hade fryst på ordentligt dagarna innan så hade inte en suck när den väl stack) och senast idag när jag skulle köra flickvännen och det var nån decimeter snö som var packad igår men som var smör nu så den bara la sig. Flickvännens första "trafikolycka"! ;) Upp med skiten och åka vidare bara. Men kan säga att när 250kg säger ligg, då ligger man! >.< Hade dock helst haft scootern då allt hade varit så mycket lättare pga M+S däck på iaf framhjulet och minimal vikt men får la se när den är redo, tills dess ber man till vädergudarna.
Skönt att höra att man inte är ensam idiot! :) jag har fortfarande inte vurpat men kör nu en gammal SLR650 som är ful som stryk. Köpte den för 9500kr. eftersom jag fullständigt skiter i om jag går omkull med den så vågar jag provocera lite när jag kör i snön. Lärt mig mycket av det. Däcken, Heidenau K60 snow sio2 funkar klockrent för min körning. Känner mig riktigt trygg på hojen, även fast den inte har ABS.

gällande de-icer från Biltema. Har testat den i några dagar nu. Klockren produkt. Rekommenderas!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag fick några tummar upp i vintermörkret när jag körde hem från jobbet idag! Det värmde lite, och det är inte ens kallt här i söder, var 2 plus på väg hem. ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu är det nästan vårkänsla! Ska bli 6-7 plusgrader i morgon. Det börjar närma sig en fintur och inte bara pendling. ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Provtestade om man kunde köra enduro i snön utan dubbdäck, det kunde man inte alls :)

Bakhjulet försökte köra om framhjulet hela tiden, när det och framhjulet inte tävlade om att lägga sig ner alltså. Vände och krypkörde hem efter 10 minuter. Fick mersmak så kommer jag över dubbdäck till bra pris kan jag nog slå till.
I snö har du ingen som helst glädje av dubbarna, dom hjälper enbart på is/rejält hårt packad snö. Vanliga grova däck kommer du långt med. Sen handlar resten om körteknik.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top