Vinterkörning

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Uppdatering

Vintern har typ uteblivit i Göteborg än så länge. Varit minusgrader typ 3 dagar. Med det sagt kan jag meddela att vinterkörningen gått kanon. Enda gången jag frusit lite var häromveckan när jag körde till Oslo och tillbaka på samma dag. Kylan var inte så illa men fartvinden tog hårt. Träningsvärk! I övrigt har det varit odramatiskt. Går bra att köra förutom någon isfläck här och var på mindre gator. Kör med följande utrustning:
- Honda Hornet 600 2007. Insprut är kanon på vintern. Bara att trycka på knappen och starta. Sjukt skönt att slippa choke.
- Michelin pilot road 5
- Handskydd, barkbusters
- Värmehantag, oxford
- Hugger, honda orginal
- Skoteroverall, grymt skönt!
- rejäla vinterhandskar
- en tät och fin hjälm med pinlock och hjälhuva under
- vanliga mc-stövlar
- reflexväst(!!!)
- ABS
Hojen tvättas inte. Är rejält skitig men ingen rost än. Märker dock att drivpaket behöver smörjas betydligt oftare än på sommaren pga vätan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Köpte ny hoj igår! Blev en z1000sx 2012. Körde den från Gävle till Göteborg igår natt. Gick helt ok men var riktigt frusen om fingrarna. Har beställt värmenandtag, handskydd och kraschpuckar ??
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vintern är över! Halva vintern användes en hornet 600 och andra halvan användes z1000sx. Har gått hur bra som helst, dock har det inte varit mycket till vinter på västkusten. Vi har haft 10-15 dagar med minusgrader och 3-5 dagar med snö. Har kört till och från jobbet varje dag och 4 turer på mer än 50 mil. Med rätt utrustning på en själv och hojen så fryser man knappt. Det enda jag fortfarande saknar är bättre däck. Hade velat ha några supermjuka/varma däck på vintern men Michelin pilot road funkar över förväntan.

Funderar på att köpa den nya klx230 med abs nästa vinter eller vintern efter det och utrusta den med rejäla vinterdäck. Vi får se. Poängen är att jag rekommenderar alla som funderar på att pendla med mc på vintern att våga prova! :yoparty
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har kört hela ”vintern” också, men det var ju en baggis här i södra Skåne. Regnat har det gjort i massor, men tror knappt det varit minusgrader på dagtid iaf.

Handtagsvärme, Rukka Goretexställ med iknäppt foder, tjockt underställ, fleecebuff, merinosockar, Goretexboots/handskar och Pinlock i hjälmen.

Jag har kört M7RR, inte haft något problem med greppet alls faktiskt trots kalla blöta vägar.

Tvättat hoj flera gånger i veckan och kedjan har fått både extra rengöring och smörja, annars allt som vanligt.

Men nu är det många sköna månader innan det är dags för vinterhojande igen!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sitter och klurar över kommande vinter. Har kikat på en dedikerad vinterhoj, typ någon 125/250 med heidenau k60 silica. Hade helst sluppit köpa en vinterhoj och har därför en fråga jag hoppas någon smart sporthojare kan svara på:
Bör jag sänka lufttrycket i däcken nästa vinter och i så fall ungefär hur mycket?
Hoj: z1000sx
Däck: Michelin pilot road 3
Rekommenderat tryck: 2,5 bar fram, 2,9 bar bak.

Tack!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sitter och klurar över kommande vinter. Har kikat på en dedikerad vinterhoj, typ någon 125/250 med heidenau k60 silica. Hade helst sluppit köpa en vinterhoj och har därför en fråga jag hoppas någon smart sporthojare kan svara på:
Bör jag sänka lufttrycket i däcken nästa vinter och i så fall ungefär hur mycket?
Hoj: z1000sx
Däck: Michelin pilot road 3
Rekommenderat tryck: 2,5 bar fram, 2,9 bar bak.

Tack!

Med tanke på att du verkar bo på västkusten så köp ett par extra fälgar som du sätter regndäck på.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En extra uppsättning hjul går på cirka 30k och det tar några timmar att byta. Då är det billigare och smidigare att ha en extrahoj.

Någon som har koll på däcktrycksfrågan?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hur lång pendling har du ? En z1000sx känns både tung o lite för ny att ha som vinterpendlare , sätt regndäcken på fälgarna du har då o byt sen som Two stroke man skrev så slipper du dom extra fälgarna
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Sitter och klurar över kommande vinter. Har kikat på en dedikerad vinterhoj, typ någon 125/250 med heidenau k60 silica. Hade helst sluppit köpa en vinterhoj och har därför en fråga jag hoppas någon smart sporthojare kan svara på:
Bör jag sänka lufttrycket i däcken nästa vinter och i så fall ungefär hur mycket?
Hoj: z1000sx
Däck: Michelin pilot road 3
Rekommenderat tryck: 2,5 bar fram, 2,9 bar bak.

Tack!

Gjorde några körningar i jan/feb där det släppte ganska rejält några gånger både bak och fram men det gick bra som tur var.
Sänkte till 1.9 fram 0ch 2.1 bak och då fick jag klart bättre temp och fäste med däcken (Road 5 både bak och fram).
Kan inte svara för hur det påverkar livslängden dock då detta var några enstaka körningar och ingen långvarig pendling.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur lång pendling har du ? En z1000sx känns både tung o lite för ny att ha som vinterpendlare , sätt regndäcken på fälgarna du har då o byt sen som Two stroke man skrev så slipper du dom extra fälgarna

Cirka 2 mil enkel väg så det är inte särskilt långt. När du säger regndäck, menar du då typ racingregndäck som inte är godkända för väg eller finns det regndäck för väg? I så fall vilka? Tack för ditt svar!!!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Gjorde några körningar i jan/feb där det släppte ganska rejält några gånger både bak och fram men det gick bra som tur var.
Sänkte till 1.9 fram 0ch 2.1 bak och då fick jag klart bättre temp och fäste med däcken (Road 5 både bak och fram).
Kan inte svara för hur det påverkar livslängden dock då detta var några enstaka körningar och ingen långvarig pendling.

Grymt! Då har jag något riktmärke att gå efter. Livslängden på däcket är inte det primära för mig, utan att överleva :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cirka 2 mil enkel väg så det är inte särskilt långt. När du säger regndäck, menar du då typ racingregndäck som inte är godkända för väg eller finns det regndäck för väg? I så fall vilka? Tack för ditt svar!!!

Ja, regndäck för racing. Ingen hos vare sig polis eller eventuell bilprovning kommer klaga på dom däcken.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Grymt! Då har jag något riktmärke att gå efter. Livslängden på däcket är inte det primära för mig, utan att överleva :tummenupp

Jag sänkte trycket lite grann i vintras på mina M7RR, märkte ingen skillnad på slitaget. Körde runt 200 mil november till mars har jag för mig. Kör året runt på min Street Triple, inga större problem. Jag kör två mil om dagen till och från jobbet.

Jag gör följande:

* Tvättar ofta
* Skyddar hojen med Mucoff bike protectant (typ ACF-50)
* Rengör och smörjer kedjan oftare
* Rengör bromsoken ordentligt när våren kommit

Lite mer underhåll, men det är det värt!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tog och köpte en dedikerad vinterhoj. Det blev en Honda SLR 650 för under 10k. Har beställt Heidenau K60s(silica snödäck utan dubb), värmehandtag och handskydd som ska monteras snart. Den är låg, ganska lätt och tillräckligt med pulver. Ska bli spännande att se hur den beter sig i vinterväglag. Det negativa är att den saknar insprut och ABS. Det positiva är att hojen var så billig att det inte spelar någon roll om jag skulle vurpa ett par gånger eller ens kvadda hela hojen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har precis ställt in sommarhojen och håller på att fixa SLRen för vintern. Har monterat värmehandtag, handskydd och toppbox så nu är det bara däckbytet kvar. Orkar inte göra det själv så en firma fixar det om några veckor. Jag såg i manualen att det rekommenderas 1,5 bar både fram och bak. Spontant tycker jag att det låter lågt, har ni någon input? Tack.

Hoj: Honda SLR 650
Framtida däck: Heidenau k60 snow sio2
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Låter rimligt , du kan köra ännu lägre för att knåda upp värme i däcket - körde 0.8 dom kalla vintrarna längs västkusten 10 år sen...var ju fan -17 eller -22 hel jävla vintern och jag jobbade konstant natt.

Sen var det fan tjäle i skuggpartierna till nästan jävla maj

Var rätt kul , körde odubbat då jag var ensam på vägen ofta

Får ju fan komma sådana vintrar igen , vi är ute ur solarminium nu som då så det bör serveras
några kalla vintrar på rad men lite andra cirkulationsmönster sitter inte riktigt på plats för nån
extrem långvarig iaf detta år men mirakel kan ju inträffa :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top