Vinterkörning

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej alla Sporthojare!

Har hängt på SH i flera år utan att vara medlem. Riktigt bra forum med många kloka MC-piloter/mekare. Jag tog körkort för cirka en månad sedan. *applåd*. Innan dess har jag kört Piaggio MP3 och mopeder, året runt, i flera år. Har gett mig fan på att klara mig utan bil och det har gått över förväntan. Inte gått omkull en enda gång än så länge, bortsett från moppeåldern för femton år sedan. Jag köpte nyligen en Honda Hornet 600. Tänkte första köpa en Yamaha XT660r men efter provtur kom jag fram till att det inte är något för mig. Jag pendlar från centrala Göteborg till jobbet två mil utanför stan.

Till spörsmålet:
1. Är jag helt dum i huvudet som tänker köra en Hornet 600 under vintern med vanliga däck? Michelin pilot road 5.
2. Finns det något som kan liknas vid vinterdäck till min hoj? Vilket är det minst dåliga alternativet?

Har alltid monterat värmehandtag och handskydd på mina hojar. Vid behov kör jag med styrmuffar. Har skoteroverall och bra handskar och stövlar.

3. Visiret brukar frysa igen på vintern, trots Pinlock. Gäller att öppna direkt när man stannar annars är det kört. Några tips på att hålla imma/frost borta?

Tack för hjälpen!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
XTn hade varit ett mycket bättre väl för vinterpendling, på Oh! så många många vis.

Det första man kommer att tänka på är att du blir grymt begränsad i däcksval.


Det finns däck i din dimension som är klassade för tysk vinterkörning, men inga som funkar på is, och knappt ens snö.

Här är ett förslag som kan funka ner till nollan i vart fall.

https://de.reifenwerk-heidenau.com/...hp?lang=de&point=5&rtyp=17&profil=171&pic=100

Bredden bak stannar vid 160, och jag vet inte om load index matchar din hoj.


För is och frosthalka är dubbar ett absolut krav, och starkt rekommenderat för snö och slask - men detta är inga bra däck att dubba.



Sikten löser du bäst med öppen crosshjälm och glasögon från skotervärlden. Det finns varianter med läpp ner över näsan.

Vill du absolut köra med integralhjälm har HJC varianter som kan matchas mot deras sortiment av elvisir avsedda för snöskoterkörning.
Formellt inte lagligt för gatan, men ingen verkar bry sig. Ingen bryr sig heller om att man inte får köra pinlock i mörker...

Vidare är det ingen bra idé att köra komplett skoterhjälm på vägen. Dom är sällan klassade för landsvägsbruk, även om det inte syns på dem. Surt att behöva tjafsa med försäkringsbolaget om en sådan grej. När man har fått en hjärnskada...



Ditt syfte är lovvärt, och jag stödjer det. Du har pendlat på två hjul förut, och vet vad som krävs.
Jag anser dock att du gör det onödigt svårt - och farligt, med ditt val av hoj.
Din Hornet kommer att se ut som skit dessutom, efter en säsong - men det vet du nog redan.


Den största nackdelen är dock att du inte vurpat något ännu.
Lite hälsosamma näbbningar och avsittningar brukar lösa upp spänningar och gör dig till en smidigare förare som bättre förstår var gränserna går - och respekterar dem. Confidence by crashing™


...och innan någon säger "kör för fan, Saarela kör R1 på vintern, inga problem" så vill jag påpeka att detta handlar om vardagspendling i stadstrafik, blandat med trafikleder och stadsmotorvägar, i en jävligt hänsynslös trafikmiljö och grisigast tänkbara klimat.

Helt klart en utmaning
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag körde på YZF1000R thunderacen hela förra vintern med nya M7RR däck och dom har mycket bra fäste i - grader på asfalten.

Var till bike i mellan dagarna o var den enda som strövade in i butiken med skinnställ o hjälmen i handen.

Fick kaffe o bulle pga att jag åkte hoj fick många långa blickar av andra besökare. Kanske var det mitt långa grå skägg och hår:D
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur har väglaget varit i Göteborg de senaste vintrarna?
I Stockholm brukar det vara några dagar här och där med "snökaos". Kan du tänka dig att avstå hojåkandet de värsta dagarna? Det kan ju gå att åka med vilken hoj som helst och vilka däck som helst om det är barmark.

Så hur ser väderprognosen ut för kommande vintersäsong? :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sarela kör la nån cb600 vet inte vad han har för ostar o dubb - han bor i Luleå så han har rutin om vimteråka:hihi

Det hjälper nog inte en göteborgare. Tror inte att Sarela skulle köra samma vinterdäck och dubb i Stockholm.
Däck och eventuella dubb är en kompromiss. Dubbutstick 1, 1,5, 2, 2,5, 3 mm? Dubbat på torr asfalt är läskigt. TKC80 (detta ökända däck) funkar för mig på alla tänkbara underlag utom 20+ cm snö och uppförsbacke. Det kanske skiter sig redan vid 15 cm. Skruvdubbarna hjälper inte ett dugg.
Tolv år gamla landsvägsdäck funkade fint en vinter på en gammal japansk customhoj. På bilen har jag 15 år gamla dubbfria däck. Funkar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för alla svar än så länge, bra uppslutning!

@notrightrider, har själv kollat på Heidenaus silicadäck som du länkade till men tyvärr verkar bredden vara begränsningen. Max 160 breda, mina har 180. Går det att kränga på 160 däck med gott resultat ändå? Över nollan är jag faktiskt inte ett dugg orolig. Har aldrig haft några tendenser till släpp i +2 grader med tillhörande regn vid pendling. Jag nöjesåker på sommaren medan körmönstret övrig tid är mer inriktat på ren transport, alltså luta kroppen mer än hojen, hålla så goda marginaler som möjligt gällande hastighet och avstånd till medtrafikanter. Har du vinterkört mycket själv? Problemet för mig brukar vara dels isfläckar mitt inne i stan. Kan säkert lösas med dubbdäck men vill helst undvika det då det verkar vara kass på blöt och torr asfalt. Isfläckarna i stan är inget stort problem alls då trafiktempot sällan är över 20-30 knyck i stan under vintern. Lederna är väl saltade vilket håller vägarna praktiskt taget isfria. Däremot upplever jag rejäla problem med slask och moddsträngar och snö. Hade varit sjukt nice med Heidenau K60 om det fanns i min storlek...

Hur är crosshjälm med glasögon kontra integralhjälm när det kommer till att hålla värmen i hjälmen? Körde med en billigare integralhjälm för ett par år sedan. Inte helt tät med frost i ögonfransarna och spränghuvudvärk som resultat.

Kul att du nämnde Saarela. Började läsa om hans långturer på moped för flera år sedan för att sedan läsa mer om vinterkörning. Han är typ min idol :) även om han verkar köra lite hårdare än jag. Jag är långt ifrån någon Rally-Kalle.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
@Moddlaren, nice jobbat. Ingen dålig hoj att köra på vintern. Vilken breddgrad bor du på ungefär? Körde du mycket i snö och is? Tycker torr asfalt i -10 går kanonbra. Snö och slask däremot...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Björn F, tack för dina synpunkter. Tror vägförhållandet i Stockholm och Göteborg är snarlika. Oftast ligger det på 0 till 5+ under vintern. Vi har kanske 10-20 dagar med minusgrader och snö. Om ingen vänlig själ lyckas hitta ett riktigt bra odubbat vinterdäck, typ som Heidenaus i min storlek så kommer jag antagligen köra med hojen i befintligt skick. Känner att jag måste prova. Skulle det bli för läskigt så får jag ta bussen, dock avskyr jag det transportmedlet. Hade jag haft garage och plats så hade jag haft en renodlad vinterhoj/moped också. Parkerat mina hojar utomhus året runt. De ser helt ok ut även om rosten kommer direkt r lacken är sådär. Brukar spraya kedjespray både här och var. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
De tveksamma dagarna skulle det nog kännas bra med ett par bättre däck. Det kan ju börja snöa när du är på jobbet.
160 bredd borde inte vara några problem även om däckets profil inte blir som den är tänkt.

Ang imma så hjälper diskmedel, tvål eller tandkräm på insidan. Dra på och torka bort så du ser ut. Jag har bara visiret stängt i farter över 50 eller så. Öppet vid rödljus.

Bilar med dubbfria däck polerar upp isen före och efter rödljus så där får man ta det lite försiktigt. Bak bromsar jag med motorbroms och bakbromsen när det är halt. Låsningsfritt. Vänsterfoten håller jag lite ovanför marken eller stöttar lite om det behövs. Frambromsen använder jag också lite. Ibland måste man. Funkar med vänsterfoten nere.
Det har du säkert koll på.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
@Björn F, tack igen för tipsen. Kul att läsa dina inlägg, känns som vi kör precis likadant. :) Kör du med pinlock? Funkar det med diskmedel på insidan om man kör med pinlock?

Blir sugen på att prova 160 däck ändå. Någon annan med erfarenhet av att köra 160 däck när det standard sitter 180? tack!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
@Moddlaren, nice jobbat. Ingen dålig hoj att köra på vintern. Vilken breddgrad bor du på ungefär? Körde du mycket i snö och is? Tycker torr asfalt i -10 går kanonbra. Snö och slask däremot...

13 mil norr om Göteborg så du har ungefär samma väglag.. m7rr är silika däck så dom är mjuka o fina även i -° .
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Skulle gissa att "notrightrider" har bajat mer i skogen än de flesta björnar, kanske att han till och med har en roligare mössa än påven.

Tror inte du riktigt har fått kläm på hur de uttrycken används... Tycker du för övrigt att det var svar på min direkta fråga till notrightrider att du "Skulle gissa" hur han kör? Märkligt inlägg. Notrightrider och övriga i tråden, förutom du, har bidragit konstruktivt och bra.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har kört 150cc scooter med Heidenau året runt i Stockholm. Även testat R1200GS med D607 samt en hornet med sportdäck i olika grader av snö/modd.

Horneten var helt omöjlig att framföra när det blev mer än någon cm snö. Is är bara att glömma.
R1200GSen gick att ta sig fram med i 5cm snö men bromssträckan var helt löjligt lång och man kommer gå omkull med jämna mellanrum. Is är inte att rekommendera.
Scootern gick däremot hur bra som helst. Däcken var inte bra på blankis men mycket förutsägbara och scootern vägde så lite och hade så låg tyngpunkt att den gärna sladdade utan att vilja vika sig och glida iväg från föraren som en riktig hoj. Det enda problemet var att den var lite för slö för att hänga med bilarnas tempo på 70-väg i snömodd vilket blir farligt.

Jag skulle inte rekommendera någon att köra vinter i trafik, det är hyfsat farligt och kommer alltid innebära en väsentligt högre risk jämf med sommarkörning. Ska man absolut köra vinter så är bra däck ett måste och låg vikt på hojen är en stor fördel. Jag tror det kommer bli betydligt tuffare att köra Hornet än mp3.

Profilen på ett 160-däck kommer bli rätt konstig, mönstret riskerar att "sluta sig" något och däcksidan kommer få en felaktig vinkel vilket ev kan påverka däckets belastningsförmåga. Det kommer dock gå att montera och jag hade kunnat tänka mig att prova för eget bruk eftersom det är moderata nedlägg och farter vi talar om på vintern. Hade däremot inte rekommenderat det till någon annan.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Tror inte du riktigt har fått kläm på hur de uttrycken används... Tycker du för övrigt att det var svar på min direkta fråga till notrightrider att du "Skulle gissa" hur han kör? Märkligt inlägg. Notrightrider och övriga i tråden, förutom du, har bidragit konstruktivt och bra.
Det var absolut inte min mening att verka oseriös. Uttrycken vet jag hur dom används. Endast ett, uppenbarligen misslyckat, sätt att försöka vara lite rolig genom att vända på uttrycken. Alltså, att notrightrider skulle vara mer björn än en björn Om du skulle läsa en del av notrightriders trådar skulle du se att han har kört väldigt mycket motorcykel, inte minst vintertid. Så vad jag menade var helt enkelt; han vet vad han pratar om. :krama
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nej jag kör inte med pinlock. Har aldrig provat trots att det följde med hjälmen.

Jag kör inte oplogade vintervägar med min TDM, kör inte ens i minusgrader med den. En kåpa med dekaler kostar 4500 kr. Feg snål och dålig förare.

Jag körde DR500 tre vintrar 82-84. Odubbade traildäck. Ner till -30 eller om det bara var -25. Det var kallare på den tiden. Inga problem. Två mil till jobbet. En massa nöjeskörning. Nynäsvägen lagom isig, bilar i 60-70 och jag i 120 med fötterna på fotpinnarna. Hojen spårar inte pga att bakhjulet släpper när luftmotståndet blir för stort. Ner med en fot i böjarna. Kul!

Min DR600 körde jag tre vintrar 01-03 med TKC80 odubbat. Funkade också utan problem oavsett väder. Värmehandtag, vilken lyx!
I vintras körde jag på odubbade Dunlop Trailmax 17" bak och 18" fram. Funkar fint. När det kom 25-30 cm snö testade jag TKC80 bak med skruvdubb, fram ett gammalt crossdäck också med skruvdubb. Inget vidare grepp jämfört med odubbat. Lägre dubbutstick blir bättre och sämre beroende på underlag.

Min z750 LTD twin körde jag två vintrar 16-17. Det var ju inga riktiga vintrar utan mest 5-10 plus. Körde oftast på torra vägar även om det kunde vara blött på vägen hem, isfläckar och någon snösträng. De 12 år gamla däcken funkade. Kör varken med sladd eller knäskrap.

Jag har varmgarage och tvätthall. Tvättar hojarna ofta. Varmgarage och salt är döden för motorcyklar. Salt och varmt vatten är värre än döden. Men mina hojar lever och funkar fint. Blänker gör de också.

Några bilder.

1eb782c60ca5870a7f50819b948cdd87.jpg

Februari är en vintermånad. Det var torra vägar ut till Resarö. Lite sämre sista biten.

c7af1ecc38293081e8e216fe30cf733f.jpg

Alla hjärtans dag 2017, fotokurvan, Bulten.

42f96520310a9cdca8a997722c68fdfe.jpg

8 dec 2016, lite skitigt men inte halt. Åkte 300 mil dec-feb.

6efcc8db79b847a4d5a3abb2ef0332df.jpg

Fotokurvan igen, 28 dec 2018. Odubbat.

3949f4a5e4c5837350621a0b5752bd9b.jpg

1 feb i år TKC80 fram och bak. Odubbat.

d2c2013b4803c25d0603fe9ff89764f4.jpg

Skruvdubb.

6554832ffcee55341c6dc00b8a027dbc.jpg

Testar dubbdäcken. Ett jävla driv! Kanske inte. Lite off pist.
Snön låg väl en vecka. Sen åkte de dubbfria på igen. Gillade inte dubb.

5a94c8d734ee8ea836bf100bec21b1a1.jpg

Lite frost i Solna.

Jag läste på Facebook att sporthojsåkarna fryser och ställer in hojarna nu. Ha! Hoppas att de får jättemycket hojabstinens. Jag håller abstinensen borta i alla fall.

03ead4f017b4380eb99abde4f097d741.jpg

Kick-off i tvättstugan :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Josef, Tack för din input. Jag håller helt med dig att vikten och tyngdpunkten gör en stor skillnad. Du skriver att Hornet var helt omöjlig att ta sig fram på. Vad exakt var det som var omöjligt? Hade du så dåligt grepp på bakhjulet att du inte ens kom iväg?

Björn F, Tack för inspirationen!!! :)

Alltid kul att höra så olika åsikter om en fråga. Jag försöker suga åt mig all info, värdera den och sen bilda min egna bild. Gott snack!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Josef, Tack för din input. Jag håller helt med dig att vikten och tyngdpunkten gör en stor skillnad. Du skriver att Hornet var helt omöjlig att ta sig fram på. Vad exakt var det som var omöjligt? Hade du så dåligt grepp på bakhjulet att du inte ens kom iväg?

Den saknade grepp att ta sig upp för backar och framhjulet ville vika sig vid minsta input i styret eller spår i snön. Det var naturligtvis inte hojens fel utan däcken som var helt olämpliga för ändamålet. Finns mer att läsa om det oplanerade äventyret här: https://www.sporthoj.com/forum/show...ngtouring-eller-quot-Ash-cloud-Tour-2010-quot

Det går helt klart att köra med en hornet med vettiga däck. Dock är det svårare att rädda ett kast på den jämfört med en lättare hoj med mer lämpliga däckdimensioner och bromssträckan beror förutom på däckval i hög grad på ekipagets vikt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top