Surrande/tickande ljud från framdäck

Gunleaf

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha, Tricker
Surrande/tickande ljud från framdäck (ljudklipp i tråden))

Kör en Bmw F650SC, 2004.
När jag kommer upp i ca 40-50 km/h hörs ett surrande/tickande ljud, låter som det kommer från höger sida framdäcket/skivbromsen eller därikring. Men lite svårt att avgöra.
Om jag bromsar låter det mer, räcker med att näst intill snudda bromshandtaget så blir ljudet tydligare. Vi lägre hastigheter upphör det igen.
Nya bromsbelägg sen ett par hundra mil, hjulet rullar fritt och ljudet hörs även om jag i fart stänger av motorn.
ABS givaren löper fritt och inget ligger emot bromsskivan. Hjulet rullar fritt och fint.
Jag blir galen på att inte kunna lista ut vad detta är...
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Något som fastnat i däcket? Typ sten eller spik.
Hur mår hjullager?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Gunleaf

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha, Tricker
Här kommer ett klipp på ljudet, det kommer så snart jag påbörjar inbromsning på framhjulet.. Oavsett hård eller lös påverkan på bromshandtaget.
Hörs första gången vid ca 12sek in på klippet.

https://youtu.be/tfmVKtD0Qi4
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Här kommer ett klipp på ljudet, det kommer så snart jag påbörjar inbromsning på framhjulet.. Oavsett hård eller lös påverkan på bromshandtaget.
Hörs första gången vid ca 12sek in på klippet.

https://youtu.be/tfmVKtD0Qi4
Det tickande ljudet som uppstår när du bromsar är väll helt normalt på en ventilerad skiva? Jag kan tänka mig att det tickar lite extra om du har nya belägg som sliter in sig.

Om det låter när du inte bromsar så är det ju värre så klart. Om hjullagret är helt torsk så blir det ett sjungande ljud. Men jag skulle ändå ha kollat i ditt fall.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det låter helt normalt, tycker jag. Öronproppar är nog lösningen om du vill bli av med ljudet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ett normalt ljud från hålborrade skivor vid inbromsning är liknade som när man kör på den vita linjen som är vågig för att väcka sovande förare. Testa slå av tändningen i fart så hörs de betydligt mer. Ju saktare de går vid bromsning desto mer oljud blir det. I farter över 70kmt vet jag inte om de hörs?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Scarvern jag hade lät exakt likadant. Det är helt enkelt så det låter om dessa skivor när beläggen ligger emot.
Olika belägg låter olika mycket och om det låter mycket även utan att du rör bromsen kan det vara dags att ta isär oken, göra rent och byta packningar men enda sättet att helt bli av med ljudet är att byta avgassystem.
Scarvern har ju den mycket sympatiska egenskapen att vara extremt tyst i orginalutförande.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top