Startrelä till KLR 650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var och testkörde min nya däck och då jag kom hem och precis kommit in i garaget fick jag kärringstopp:rodnar

Då jag skulle starta om hojen var startmotorn död trots jag höll in kopplingen och la i i neutralen, tillslut hörde jag ett svagt klick så jag tog fram multimeter och mätte på startreläet och precis som jag misstänkte drog det inte som det ska. Gjorde den klassiska fulingen och knackade på reläet efter att jag lyckats få loss det ur gummit och då fick jag det att börja dra som det ska och jag kunde starta hojen.

Känns ut läge att byta relä men jag hittar bara reläer i USA på eBay om man söker på originalnummret 27010-1314. Dock poppar det upp startreläer univetsal som ser ut väldigt lika då man googlar dock verkar dom ha vanliga flatstift för kopplingen av spolen mot de två små runda stiften på original reläet. Dock är man ju lite rädd för kvallan på grejer idag är det nåt billigt Kinesskit kan det ju säkert vara lika rackligt som ett dåligt original relä.

Nån som har koll på om detta relä sitter i andra märken än Kawasaki? Jag har ju 40 mil till närmaste Kawa försäljare så kan jag beställa direkt vore det enklare. Så är ser reläet ut https://www.ebay.com/itm/NEW-1987-2...002692&hash=item34082fba94:g:eYEAAOSwfCZZwT7x

Jag har liten erfarenhet av tjorvade startreläer, på exets 65:a Mustang (dom har ju separat startrelä det är ju Ford) tjorvade det en gång en vår men aldrig en men aldrig mer. Är det vanligt att det händer att dom fastnar bara en gång och sen fortsätter att funka, är ju måttligt kul om det tjorvar nu då jag är ju inte i form att springa igång en hoj, eller över huvud taget springa alls. Nästa fråga springer man igång en 650 cc enstånka? Har på känn att man ska upp i ganska bra fart och ha hög växel om det ska gå.

Nödlösningen är ju att lägga över anslutningarna på reläet men det brukar ju gnistra och svetsa en del.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Går det ta isär och rengöra? Och få bort fukt?
Det börjar ju vara minusgrader på morgonen nu så det kanske påverkar saken?

Jag har en bil vars solenoid inte vill vara med under -10 ungefär, har varit så i 2 år nu, men den står avställd hela vintern så jag har varit för lat för att ta isär och rengöra. Tror i alla fall att det räcker med rengöring för den funkar problemfritt på sommaren.

Det går springa igång större stånkor men som du säger, man behöver hög växel för att greppet ska räcka och därmed krävs ju lite fart också. Lämpligtvis i nerförsbacke, på platt mark i skogen är det nog hopplöst för alla utom Ben Jonson.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är startreläet kass, helt tyst med ström till spolen, finns inget och förlora. Bara att ta isär.
Så resonerade jag och plockade sönder startreläet till Sprint RS.
Det jag missade vid sönderplockningen var att reläspolens anslutningstrådar var lödda till anslutningarna i ovandelen.
Så att använda lödkolv och försöka få bort lödtennet , frigöra spoltrådarna kan spara arbete längre fram.

Startreläet var så fyllt med oxider så inget konstigt det inte hördes ett knäpp när spolen fick ström.

Rengjort, skarvat på med ny tråd till spoltrådarna till anslutningarna, ihopsatt, lött spoltrådarna till anslutningarna och när jag kopplade på ett batteri till spolen lät det som jag slagit en hammare i köksbordet.

Och så startade Sprint RS åter utan problem.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Allt går väl att ta isär om man sen kan få ihop det är väl en annan femma :D Som det verkar är reläet ihop pressat men man borde ju kunna chansa och pillar isär det. Vad rengör ma reläet med invändigt? WD40 och liknande lär uvfunka på och då men vad händer sen blir det problem längre fram då tex om det är kallt? Problemet om jag pillar isär det och inte får ihop det är ju att jag blir ståendes i säkert två veckor innan Northbike om är närmaste Kawa försäljare fått beställt hem grejerna.

Var ju lite småkyligt då jag var och körde igår kväll men hojen var ju varm då det hände och reläet sitter ju bakom cylindern och jag har hojen inte i varmgaraget så nån jätte kyla har den inte utsätts för.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Medel som är specifikt för problemet torde vara bättre än universialmedel som wd40?
Isopropanol har du i biltemas elektronikrengöring med artnummer 36457.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad rengör man reläet med invändigt?

Jag använde dammsugare, tandborste och slippapper för att få bort oxiderna från de oxiderade metallytorna.
Oxider rann ut som pulver på köksbordet redan när reläet öppnades.
Det som var oxiderat var bla den galvaniserade(?) järnkärnan som rörde sig i spolen. Järnkärnan som tryckte till kopparplåten som gav kontakt mellan "kraftpolerna".
Kopparen "såg som ny ut".
Så "koppardelen" delen rörde jag aldrig.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska ta mig en funderare på om jag ska öppna reläet, men detta känns som ett vinterprojekt då det inte är många veckor kvar av säsongen att köra här och det vore ju surt om jag pajade reläet helt nu.

Undra om jag inte kan ha Biltemas elektronikrengöring hemma? Annars borde väl nån annan elektronikrengöring funka som CRC 2-26, med lite tur finns det på macken eller järnaffären för till Biltema har jag 12 mil enkel väg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top