REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Suzuki sv650s 2001
    Inlägg
    2

    Lightbulb Hjälp! Koppla ihop ny strålkastare Suzuki sv650s 2001

    Hej jag är djupt okunnig om el,kablar osv, och undrar hur jag ska koppla ihop den nya framlyktan jag köpt till min mc. Om det ens är möjligt?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	framlykta mc.jpg
Visningar:	37
Storlek:	345,0 KB
Id:	450751
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	framlykta mc2.jpg
Visningar:	29
Storlek:	73,1 KB
Id:	450752
    Senast redigerat av Serapis den 2019-09-22 klockan 17:26.

  2. #2
    superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    08
    Hoj
    70-kort
    Inlägg
    4 881



    Om du börjar här så ser du hur din original är kopplad, sen är det bara p-ljuset kvar.
    Fighting keyboard warriors since 2005

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 869
    Det lär nog säkert vara fullt möjligt, följde det inte med nåt schema eller nån annan dokumentation till nya lampan på vilken kabel som är vad?

    Annars blir det att mäta sig fram till vad som är vad med multimeter.

  4. #4
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 825
    Att tänka på: tidigare var den lampan felbyggd/felkopplad från fabrik. Den hade då en halvljusreflektor med H7-lampa och en helljusreflektor med H4-lampa. Dock var den kopplad så att halvljustråden i H4-lampan (”dipped beam”) var kopplad till hojens halvljus krets. Logiskt kan man tycka men när du har ”dipped beam” i en helljusreflektor så får du jävligt skum ljusbild och nedslag på besiktningen.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Suzuki sv650s 2001
    Inlägg
    2
    Tack för svar

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 243
    Vad jag minns från min SV650S 2000 års modell var att höger strålkastare användes till halvljus och vänster till helljus.
    Dvs aldrig mer än en strålkastare var tänd. Den högra vid halvljus och den vänstra vid helljus.
    Båda lamporna var av typen H4. Som jag minns det.

    Att mäta sig fram (mäta motståndet med multimeter) är knepigt för motståndet är så lågt i kalla strålkastarlampor.
    Testade att mäta på en H4 lampa
    Kortslutna mätsladdar = 0,4 Ohm
    Mätsladdar till H4 lampan, halvljus 0,6 Ohm
    Mätsladdar till H4 lampan, helljus 0,6 Ohm
    Mätsladdar till halvljus i serie med helljus 0,8Ohm......
    Tja dåligt instrument, dåliga mätsladdar, ja då blir det inte bättre.....

    Jag gissar att på de nya lamporna är de tunna sladdarna till parkeringsljus.
    Jag gissar att den tunna röda sladden ska gå till plus och den tunna svarta till minus.

    Vad det gäller kontakten med 3 sladdar
    så gissar jag en sladd är jord, en sladd är till helljus och en sladd till halvljus.
    Mäter man motståndet mellan sladdarna är det störst när man mäter mellan helljus och halvljus, lamporna i serie. => Den då inte anslutna sladden är Jord.
    Och dom två andra är helljus respektive halvljus.....
    Senast redigerat av Comeback den 2019-09-23 klockan 08:27.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 869
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Vad jag minns från min SV650S 2000 års modell var att höger strålkastare användes till halvljus och vänster till helljus.
    Dvs aldrig mer än en strålkastare var tänd. Den högra vid halvljus och den vänstra vid helljus.
    Båda lamporna var av typen H4. Som jag minns det.

    Att mäta sig fram (mäta motståndet med multimeter) är knepigt för motståndet är så lågt i kalla strålkastarlampor.
    Testade att mäta på en H4 lampa
    Kortslutna mätsladdar = 0,4 Ohm
    Mätsladdar till H4 lampan, halvljus 0,6 Ohm
    Mätsladdar till H4 lampan, helljus 0,6 Ohm
    Mätsladdar till halvljus i serie med helljus 0,8Ohm......
    Tja dåligt instrument, dåliga mätsladdar, ja då blir det inte bättre.....

    Jag gissar att på de nya lamporna är de tunna sladdarna till parkeringsljus.
    Jag gissar att den tunna röda sladden ska gå till plus och den tunna svarta till minus.

    Vad det gäller kontakten med 3 sladdar
    så gissar jag en sladd är jord, en sladd är till helljus och en sladd till halvljus.
    Mäter man motståndet mellan sladdarna är det störst när man mäter mellan helljus och halvljus, lamporna i serie. => Den då inte anslutna sladden är Jord.
    Och dom två andra är helljus respektive halvljus.....
    Om man ska mäta sig fram med multimeter får man ju i första läget kolla var man har hel och halvljus matningen i respektife lampsockel på hojen och noteraceller komna ihåg detta. Sen får man pillar isär den nya lampan och räkna ut var man ska ha spänning vid hel och halvljus för den lamptyp som sitter i den nya framlampan, googla lampan så brukar man hitta pinfig. Kan man nu inte se färger på kablarna får man resistansmäta kablaget med multinetern i den nya lampan från lampkontakten till stiften på kablarna där lampan ska kopplas in och se vilken kabel som går till vad.

    Att mäta resistansen på kalla lampor är precis som du skriver svårt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här