250 2t,4t eller 450 2t,4t?

Eri

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2019
Ort
Borås
Hoj
HONDA CRF 250R
Nu är det såhär att jag är 16 år och väger runt 80kg. Jag har kört Fiddy FX 250cc (2t) och kört HONDA CRF 250R lite då och då. Nu hade jag tänkt skaffa en egen cross men funderar på om det ska vara 250 2t, 450 2t, 250 4t eller 450 2t. Har massvis med vänner som kör 450 t2 och det ser riktigt roligt ut. Tack i förhand
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
450 2t finns vad jag vet inte.

Men 250 2t med 300-330cc bigg bore finns och 300 ktm exc gasgas osv. Finns dock ktm liknande nya motorer på 500cc o 70 hp att köpa o sätta in i ett exc chassi.

Satsa på en honda eller yamaha 250 2t. Lätt att skruva i och oslagbart hållbara samt otroligt enkla att köra.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag är ganska säker på att att TS har blandat ihop 2t och 4t. Testa att läsa inlägget och byt dessa. Helt plötsligt förstår man vad han menar. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med den erfarenheten så ska man ha en 250F, alltså 4t tex en sån CRF250 som du testat.

Alternativ 2 är en 125, 2t. Den känns betydligt smidigare att köra, har ungefär samma toppeffekt som 250F men smalare effektregister och därmed mindre förlåtande ifall du har fel växel i en kurva. Lite mer utmaning att hålla uppe farten med helt enkelt.

Innan du fått mer körerfarenhet så kommer du bara bli långsammare på en större cykel och det kommer hämma din utveckling som förare även om det kanske kanske blir roligare de få gånger du råkar hitta en lång slät och fin raksträcka. Men vem f-n köper crosshoj för att köra dragracing på raksträckor?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Med den erfarenheten så ska man ha en 250F, alltså 4t tex en sån CRF250 som du testat.

Alternativ 2 är en 125, 2t. Den känns betydligt smidigare att köra, har ungefär samma toppeffekt som 250F men smalare effektregister och därmed mindre förlåtande ifall du har fel växel i en kurva. Lite mer utmaning att hålla uppe farten med helt enkelt.

Innan du fått mer körerfarenhet så kommer du bara bli långsammare på en större cykel och det kommer hämma din utveckling som förare även om det kanske kanske blir roligare de få gånger du råkar hitta en lång slät och fin raksträcka. Men vem f-n köper crosshoj för att köra dragracing på raksträckor?

Instämmer helt och jag har (som mååånga andra) gjort den resan.
Fast av erfarenhet vet jag också att unga gossar måste göra exakt samma misstag som äldre gossar gjorde när de själva var yngre så jag är rädd att det blir en 450f ändå.

Gå i så fall gärna medelvägen och skaffa en 350.
Och kör CEC VGC aka Västgötacrossen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med den erfarenheten så ska man ha en 250F, alltså 4t tex en sån CRF250 som du testat.

Alternativ 2 är en 125, 2t. Den känns betydligt smidigare att köra, har ungefär samma toppeffekt som 250F men smalare effektregister och därmed mindre förlåtande ifall du har fel växel i en kurva. Lite mer utmaning att hålla uppe farten med helt enkelt.

Innan du fått mer körerfarenhet så kommer du bara bli långsammare på en större cykel och det kommer hämma din utveckling som förare även om det kanske kanske blir roligare de få gånger du råkar hitta en lång slät och fin raksträcka. Men vem f-n köper crosshoj för att köra dragracing på raksträckor?

Du har helt rätt i att en 125cc är latt körd o dessutom framkallar ett osviklig behov att hålla gasen på fullt skaft och dessutom brukar det.uppstå ett mycket brett flin i hjälmen när man knäcker större hojar i kurvorna o i inbromsning.

Full patte in i böjen ned med hälen samtidigt bromsa upp skrotet på slad, full patte o när hojen vridigt sig dit man tänkt så klipper man av kopplinge o tar många på innern.

Sjukt beroendeframkallande:banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har helt rätt i att en 125cc är latt körd o dessutom framkallar ett osviklig behov att hålla gasen på fullt skaft och dessutom brukar det.uppstå ett mycket brett flin i hjälmen när man knäcker större hojar i kurvorna o i inbromsning.

Full patte in i böjen ned med hälen samtidigt bromsa upp skrotet på slad, full patte o när hojen vridigt sig dit man tänkt så klipper man av kopplinge o tar många på innern.

Sjukt beroendeframkallande:banana

Jag vet inte om jag skulle vilja definiera 125 som lättkörd. Smidig är den men man ska fan i mig hålla tungan rätt i munnen om man ska köra snabbt på 125.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ska du köra mx eller enduro? Exc300 är en snäll endro trots storleken, man kan både fis-köra och dra på med den. Tänk på att en mindre motor måste gå hårdare för att du ska få ut effekt vilket sliter mer så stor motor på låga varv ger mindre slitage än en liten motor på höga varv...
Det som jag hört mest är att en 125 2t kräver att man håller rätt spår och gasar i kurvan annars tappar du fart medan en 450 4t tuffare på.....
Sedan är 2t lättare att mecka men nyare 4t verkar inte slitas så mycket heller så det kvittar nog.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top