Ljuddämpare olagligt på 125or?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej! Jag är 16 vääääldigt snart och har bestämt på att skaffa en aprilia sx 125 - 2019 modell. Det jag undrar är (för original ljuddämpare låter inte så najs) om jag kan installera en annan ljuddämpare på, specifikt Snell, länk;
https://www.xlmoto.se/universalljuddampare-snell-classic-mattsvart#?p

Jag vet att jag 'kan' (hoppas jag) men jag undrar om det är olagligt att installera det och köra runt med det.

Och om jag tar bort DB killern, kommer det göra någon skillnad? (bortsett från skönare ljud så klart)

TACK!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I praktiken får du inte ändra någonting på helfordonsgodkända hojar, knappt byta till andra däck. Sen är det få som bryr sig, men väsnas den för mycket kan du ju få andra problem.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ja det är olagligt men du kommer inte att bli stannad för det. Personligen tycker jag att små 4-taktare inte låter "najs" oavsett vad man än gör.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej! Jag är 16 vääääldigt snart och har bestämt på att skaffa en aprilia sx 125 - 2019 modell. Det jag undrar är (för original ljuddämpare låter inte så najs) om jag kan installera en annan ljuddämpare på, specifikt Snore, länk;
https://www.xlmoto.se/universalljuddampare-snell-classic-mattsvart#?p

Jag vet att jag 'kan' (hoppas jag) men jag undrar om det är olagligt att installera det och köra runt med det.

Och om jag tar bort DB killern, kommer det göra någon skillnad? (bortsett från skönare ljud så klart)

TACK!

"Snore"...?
Till 125or heter väl märket " Sneeze"...?


Ärligt?
Problemet med bullriga 125or är att dom inte hinner bort från sitt eget ljud, liksom.
Det blir ett jäääävla buller vad man än gör, och dessutom näst intill omöjligt att smyga när man behöver det.

Stora hojar med bullriga system går ändå att växla upp tidigt med för att ligga och smyga på vridet de gånger man vill hålla låg profil.

11kW 125a? Not so much.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blir billigare om du köper en dämpare från ebay typ länken en fejkad Arca dämpare. Den du länkade till behöver också passas in med mellanrör så de blir samma jobb. Dessa dämpare från ebay är faktiskt bättre än man tror de är gjorda av rostfritt stål jag har köpt 3st liknade länken och de va rejäla skapelser med urtagbar butplugg. Enda negativa är att de är tunga allt kolfiberliknade är fake typ tunt ytskikt klisterdekal utanpå stål. De ger bra ljud ivf och de beror till stor del på tyngden Tjock plåt.
Om du kör med insats i riskerar du inte brända ventiler och de går förmodligen köra fullt öppet också men de kan jag inte garantera så undvik det. Du kan förmodligen söka på nätet om någon som bänkat med fullt öppen dämpare och då kan de stå om de behövde mappa om eller inte för öppen dämpare.

https://www.ebay.com/itm/Universal-...573189?hash=item5935e95405:g:BZcAAOSw3-dco7O9
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Eller så skiter du i det. Du kör 2 säsonger med den hojen sen kommer du till åldern där du kan byta upp dig till större kubik och det kommer du göra. Alltså är det rent slöseri med slipon och ev mappning på en 125a. Sen låter de skit när man har öppnare pipa på 125or då de alltid ska envisas med att varva sina hojar till max alltid och överallt. :dummer
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ta av ljuddämparen på gräsklipparen den är på ca 140-150cc och lyssna.. ingen större skillnad på det ljudet du får på din 125cc
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eller så skiter du i det. Du kör 2 säsonger med den hojen sen kommer du till åldern där du kan byta upp dig till större kubik och det kommer du göra. Alltså är det rent slöseri med slipon och ev mappning på en 125a. Sen låter de skit när man har öppnare pipa på 125or då de alltid ska envisas med att varva sina hojar till max alltid och överallt. :dummer

Men det kräver juh framförhållning att tänka framåt! :7peta

Hur många här på SportHoj, även övermogna, gör det? Så hur ska dåh en 125aåkare förväntas klara det? :tungan
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Lagen säger nej. Verkligheten säger för det mesta ok. Däremot minns jag själv från den tiden att polisen var mer uppmärksamma på oss unga grabbar än de var på äldre. Är det värt den ökade risken att bli stannad? Jag tyckte det när jag var 16. Nu när jag är 44, nej, men nu bryr sig aldrig polisen om mig längre. Jag kör med olagligt Arrowblås på min hoj.

Så var nu ung och cool, och skaffa fränare ljud. Två år med trevligare ljud är bättre än två år utan.

Förståndig blir du vare sig du vill eller ej senare i livet. Det värsta som kan hända är att du åker på flygande och får besiktiga om hojen, då stoppar du tillbaka originalpipan och kör till besiktningen. Sen byter du tillbaka när du väl är hemma igen... :krama
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Lagen säger nej. Verkligheten säger för det mesta ok. Däremot minns jag själv från den tiden att polisen var mer uppmärksamma på oss unga grabbar än de var på äldre. Är det värt den ökade risken att bli stannad? Jag tyckte det när jag var 16. Nu när jag är 44, nej, men nu bryr sig aldrig polisen om mig längre. Jag kör med olagligt Arrowblås på min hoj.

Så var nu ung och cool, och skaffa fränare ljud. Två år med trevligare ljud är bättre än två år utan.

Förståndig blir du vare sig du vill eller ej senare i livet. Det värsta som kan hända är att du åker på flygande och får besiktiga om hojen, då stoppar du tillbaka originalpipan och kör till besiktningen. Sen byter du tillbaka när du väl är hemma igen... :krama
Bra sammanfattat. Pungkt!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kommer ihåg när grabben fyllde 16 å de va dax för 125.. Valet vart en Ktm exc 125 som vi motard kitta.. Fixa även ett HGS trim system till den å fan va de gick undan.. Vart svårt å hålla framhjulet på marken..
Kommer själv ihåg hur man tänkte som 16 åring.. Varför vänta 2 år, de är ju en livstid till des..
Jag säger bara om man känner för att byta eller fixa me 125 så gör de... 2 år är en evighet att vänta..
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kommer ihåg när grabben fyllde 16 å de va dax för 125.. Valet vart en Ktm exc 125 som vi motard kitta.. Fixa även ett HGS trim system till den å fan va de gick undan.. Vart svårt å hålla framhjulet på marken..
Kommer själv ihåg hur man tänkte som 16 åring.. Varför vänta 2 år, de är ju en livstid till des..
Jag säger bara om man känner för att byta eller fixa me 125 så gör de... 2 år är en evighet att vänta..
Exc 125 är väll 2-takt? Då blir det ju en helt annan grej att byta avgas.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja jävlar, det var INTE den förstoppade inställning som grundade mitt mc intresse i tidiga tonåren iaf

Det är skillnad på ett slipon/helsystem med mappning på en större hoj som faktiskt låter bra och liknande på en 125cc gräsklipparmotor på steorider som glider ner på storgatan och låter som ett WW2 propellerplan på Flyby. Oftast låter det skit och de som sitter ovanpå saknar allt för ofta förmågan att visa hänsyn till andra i sin närhet.

Vad tror du det innebär? Jo fler och fler blir förbannade över att ungarna i området åker på högljudda hojar och gnäller till kommunen som gnäller till politikerna som stiftar nya lagar som tystare avgassystem, hårdare utsläppskrav och kanske, bara kanske vi även får max-kubik i framtiden. Men som Badger sa. Vissa saknar förmågan att tänka framåt.

Förstoppad inställning var det. Okej men för all del. Kör på det!

Jösses...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är skillnad på ett slipon/helsystem med mappning på en större hoj som faktiskt låter bra och liknande på en 125cc gräsklipparmotor på steorider som glider ner på storgatan och låter som ett WW2 propellerplan på Flyby. Oftast låter det skit och de som sitter ovanpå saknar allt för ofta förmågan att visa hänsyn till andra i sin närhet.

Vad tror du det innebär? Jo fler och fler blir förbannade över att ungarna i området åker på högljudda hojar och gnäller till kommunen som gnäller till politikerna som stiftar nya lagar som tystare avgassystem, hårdare utsläppskrav och kanske, bara kanske vi även får max-kubik i framtiden. Men som Badger sa. Vissa saknar förmågan att tänka framåt.

Förstoppad inställning var det. Okej men för all del. Kör på det!

Jösses...


För en sextonåring är allt ovan bara ett statiskt brus, har du inte varit sexton och kört hoj?

Du har ju inte fel i sak, men du måste väl förstå att man vill styla och trimma i alla åldrar
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
För en sextonåring är allt ovan bara ett statiskt brus, har du inte varit sexton och kört hoj?

Du har ju inte fel i sak, men du måste väl förstå att man vill styla och trimma i alla åldrar

Självklart förstår jag att man vill styla och trimma i alla åldrar. Har ju själv slipon på mina egna hojar dock mappat så det inte ska smattra mm.

När jag var 16 så var jag likadan som TS. Det skulle handlas värsta aprilian, ny ljuddämpare skulle på och puckarna på stället skulle skrapas. Mitt MC-intresse kom från att jag av en ren slump slog fel kanal på TV-kontrollen och hamna på Viasat motor och Moto GP 2007.

Som tur var så hade jag folk i min närhet och umgängeskrets som fick mig på andra tankar och idag är jag tacksam för det. 16-åringar är 1 år äldre än 15 då man lagligt får köra 45 km/h... Riskbedömning och hänsynstänk är inte riktigt utvecklat. Därför är det bra om man får höra båda sidor när man startar en sån här tråd på ett forum. Jag sitter inte här och försöker döda grabbens MC-intresse. Då har man problem med läsförståelsen. :)
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Kan man få böter av polisen på en flygande inspektion? Elr kommer de bara säga att jag måste besikta om den?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top