Ylande/vinande ljud vid kurvtagning. Intruder 1500.

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Sedan en tid hört ett ylande/tjutande ljud mitt i allt buller vid kurvtagning. Kurvorna måste ha en viss radie för att det ska börja låta, samma för hö/vä kurva, eller rättare sagt, man måste ned i en viss lutning för att framkalla ljudet. Inga extrema kurvor, vanliga hojvägar, normal körstil. Så fort man rätar upp lite i slutet på kurvan försvinner ljudet. Inte ett ljud som ska vara där. Besiktad i våras med bl a kontroll av hjullagret fram. Inte bytt några däck. Hojen har ca 5000 mil och det är ju kardandrift på den. Vad tror ni det kan vara??
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det någon skillnad på om du gasar eller slår av i kurvan? Är det någon skillnad om du åker själv eller har hojen fullastad?

Det kan ju vara slitage på kardanen, så att när chassit fjädrar ihop i kurvan så börjar det låta i kardanen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du har nått fegranden på däcken. På customhojar är denna sinusräfflad för att larma när man använder hojen fel.

...eller så är det bakhjulslagret. På kardanhojar rullar ett lager som håller på att ge upp långt - så länge det går rakt fram. Det ger sig tillkänna först under kurvtagning.



Liten brasklapp för "ylande/tjutande".
På de BMW jag kört slut på bakhjulslager har det varit ett morrande, som stegvis blir ett growlande ingen kan missa.

Ylande/tjutande kan möjligen tyda på felaktigt ingrepp pinjong-kronhjul.

Kanske behöver något shimsas - hursomhelst skulle jag inte köra vidare utan att ta reda på vad det verkligen är - sådant där brukar bli dyrt när man negligerar det.

Därtill finns risken för blockerande haveri - något man inte kan koppla sig fri från, hur kobrafingrad man än är.
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Har inte passagerare eller last på hojen. Verkar inte bli skillnad vid avdrag eller gas. Verkar bara vara lutningen som bestämmer när ljudet ska komma. Funderar lite om det kan vara bakhjulslagret??
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Med stor sannolikhet däcken. Som Notrightrider skriver så börjar touringdäck låta när de slits och får fel profil. Byt däck och du får en mycket trevligare cykel.
Tror inte på hjullager då belastningsriktningen är i stort sätt densamma oavsett nedläggningsvinkel.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För sinnefridens skull, kolla hjullagren samt ryckutjämnarens skruvar. Monterar du isär, se till att inte dra åt 8.8 skruvarna för hårt då värmen från slutväxeln kan få dem att sträcka sönder sig. DET låter som totalhaveri när skruvskallen rullar runt i "tombolan". Hänt mig två gånger.
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Håller med om detta med belastningsvinkeln. Däcken är väldigt bra, inte halvslitna ens. Michelin bak och Bridgestone fram. Tycker bara att det där ljudet inte funnits förr. Men ljudet påminner ju om att man kör med grova nabbdäck på asfalt... Jag har slitit ut några uppsättningar däck på den tidigare och inte noterat detta ljusfenomen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Med stor sannolikhet däcken. Som Notrightrider skriver så börjar touringdäck låta när de slits och får fel profil. Byt däck och du får en mycket trevligare cykel.
Tror inte på hjullager då belastningsriktningen är i stort sätt densamma oavsett nedläggningsvinkel.


Det tror jag med. Jag har en hoj som också viner vid nedläggning typ på/avfarter. Hjullager nya och så.

Men den har gått med sidovagn ( host host host ) så nu när den får luta så träffar asfalten gammal svinhård orörd däcksida. Min teori iaf.

Just det med belastningsriktning också, på en motorcykel. Känner ens lagret att det lutar? Just med tanke på var kraften riktas?
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Andersbrink hur kollar jag enklast lagren? Bort med hjulet och..sitter lagren pressade i navet? Minns inte hur det ser ut. Har bara demont hjulet i samband med däckbyte. Fram har jag bytt lager, men det är annorlunda mot bak antar jag. Skruvarna du nämner är det dom som sitter i en ring..?
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Fegranden på däcken kan det inte vara. Dom små gummi"fransarna" sitter kvar båda sidor både fram och bak. Innan jag kommer dit är det annat som släpar i backen:)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Har du känt efter så att det inte är du som låter av rädsla?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Fegranden på däcken kan inte vara. Dom små gummi"fransarna" sitter kvar båda sidor både fram och bak. Innan jag kommer dit är det annat som släpar i backen:)

Det är inte fegranden i sig som är problemet, utan att den jämna stora rundningen på däckets profil ersatts med en 'kant' med liten radie. Du får då en skillnad i periferihastighet som sätter lamellerna i rörelse.
Jag förutsätter att ditt mönster går långt ut på kanten.
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Det är inte fegranden i sig som är problemet, utan att den jämna stora rundningen på däckets profil ersatts med en 'kant' med liten radie. Du får då en skillnad i periferihastighet som sätter lamellerna i rörelse.
Jag förutsätter att ditt mönster går långt ut på kanten.
Det är ju customdäck som sitter på. Men "kanten" är så långt ut på sidan så, som sagt, före det tar nog nästan tanksidorna i asfalten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top