Kan man bli blåst på mottagen swishbetalning?

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Ska sälja ett oreggat fordon och betalning blir antagligen med Swish.
Finns det risk att jag kan bli blåst? Tänker specifikt på om köparen kan swisha från ett konto som inte har täckning och så dras pengarna tillbaka från mitt konto efter någon dag.

Har läst att det kan ske med PayPal, tänker om det även kan ske med Swish?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Swish är väl "kontant" så det ska ju inte gå, ska finnas täckning för att det ska gå att swisha och när du fått in pengarna är de där.

Möjligen om de swishar från ett stulet konto, kanske att du kan bli återbetalningsskyldig då..
 

skier

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Borås
Hoj
Ingen för tillfället
Om du ser köparen skriva in sitt bankid och swisha framför dig ska det inte vara några problem. Vill du vara extra säker kan du be om leg på köparen och kolla att det är samma namn som swishar.

Annorlunda är det när man köper något över nätet med swish. Då kan det vara någon annan som lurar dem att swisha till dig men det löser man genom att bara be köparen skriva i meddelande vad betalningen är för.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Swish är väl "kontant" så det ska ju inte gå, ska finnas täckning för att det ska gå att swisha och när du fått in pengarna är de där.

Möjligen om de swishar från ett stulet konto, kanske att du kan bli återbetalningsskyldig då..

Nja. Jag tror inte att det ska vara någon risk för betalningsmottagaren i det fallet.
För att det ska kunna hända så måste det antingen vara kontoinnehavaren som varit oaktssam eller att det finns säkerhetsbrister i bankens system och då ska dom ta kostnaden såvitt jag vet.

Så länge som man ser till att det finns ett kvitto på att man sålt en hoj (eller vad det nu är man sålt) för den summa pengar som överföringen är på så att man kan styrka att man gjort en affär så ska det inte vara någon risk.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja. Jag tror inte att det ska vara någon risk för betalningsmottagaren i det fallet.
För att det ska kunna hända så måste det antingen vara kontoinnehavaren som varit oaktssam eller att det finns säkerhetsbrister i bankens system och då ska dom ta kostnaden såvitt jag vet.

Så länge som man ser till att det finns ett kvitto på att man sålt en hoj (eller vad det nu är man sålt) för den summa pengar som överföringen är på så att man kan styrka att man gjort en affär så ska det inte vara någon risk.
Man ska ju i alla fall vara väldigt misstänksam om man säljer något för 50 000, och får 5 olika betalningar på 10 000kr från fem olika individer, då kan det ju vara någon som lurar dom att betala handpenning på en vara till ditt nummer. Bedragaren får varan, och du riskerar att få betala tillbaka till dom som är blåsta.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Bara att du kollar att pengarna kommer in på ditt konto när han swishar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja det har man i varje fall kunnat.
Läste för ett par år sedan om en man som sålt en bil och fått swish betalning till sitt konto.
Några dagar senare försvann pengarna.

För "Köparen" hade swishat pengar från en annan persons konto.
Och när denne upptäckte detta och kontaktade sin bank så drogs pengarna tillbaka.

Och bilsäljaren hamnade hos polisen som misstänkt för målvakt(?) till swishbedrägeri som jag minns.
Och bilen, ja bilen var ju borta.
Exempel nedan:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wx64A/swish--ljudet-av-dina-pengar-som-forsvinner

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/zpO29/kungens-van-blast-via-swish--pa-700-000

https://www.flashback.org/t2830424
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man ska ju i alla fall vara väldigt misstänksam om man säljer något för 50 000, och får 5 olika betalningar på 10 000kr från fem olika individer, då kan det ju vara någon som lurar dom att betala handpenning på en vara till ditt nummer. Bedragaren får varan, och du riskerar att få betala tillbaka till dom som är blåsta.

Ja. Man ska ju rimligen försöka se till att få legitimation på köparen och se till så att det står samma namn på överföringen från Swish. Det finns ju en liten risk att man kan råka ut för att det är bedragare som stulit ett konto och man blir misstänkt för att ha hjälpt till.
Men kan man visa att man tagit legitimation på köparen och säkerställt att det är samma namn på öerföringen så borde det inte kunna leda till några större problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja. Man ska ju rimligen försöka se till att få legitimation på köparen och se till så att det står samma namn på överföringen från Swish. Det finns ju en liten risk att man kan råka ut för att det är bedragare som stulit ett konto och man blir misstänkt för att ha hjälpt till.
Men kan man visa att man tagit legitimation på köparen och säkerställt att det är samma namn på öerföringen så borde det inte kunna leda till några större problem.

Blir man blåst så har man i varje fall blivit av med hojen ! :hihi
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Alright, tack för svar. Utifrån svaren här så klassar jag Swish som relativt säkert då.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Man bör trycka två gånger på den gröna "bocken" som kommer upp efter swish annars kan tydligen avsändaren ångra på något sätt, rätt mig om jag har fel. Det som händer när man trycker på "bocken" på avändarens telefon är att det kommer sjärnor och då går det inte att ångra swishen. :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man bör trycka två gånger på den gröna "bocken" som kommer upp efter swish annars kan tydligen avsändaren ångra på något sätt, rätt mig om jag har fel. Det som händer när man trycker på "bocken" på avändarens telefon är att det kommer sjärnor och då går det inte att ångra swishen. :tummenupp

Va? :va
Var har du hittat det?

Vad jag vet så går det inte på något vis att ångra eller få tillbaka pengarna, möjligen då om någon stjäl din tele/konto men vem som då betalar är jag inte säker på, om det är banken eller mottagaren alltså.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Man bör trycka två gånger på den gröna "bocken" som kommer upp efter swish annars kan tydligen avsändaren ångra på något sätt, rätt mig om jag har fel. Det som händer när man trycker på "bocken" på avändarens telefon är att det kommer sjärnor och då går det inte att ångra swishen. :tummenupp

Det där kom väl till för att en del försökte luras genom att visa upp en skärmdump på någon gammal betalning, eller en fejkad bild. En visualisering av att det är live helt enkelt. Ingen ångerfunktion.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top