Spännare till kamkedja

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
VLOG 011 Slack Bird heter videon

Ingående förklaring från 20 min in.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min åsikt är att där har rasat fler motorer pga fina eloxerade manuella sträckare än på dåliga originalsträckare. Manuell sträckare är för racebruk om man åker med sådan motorspec att original sträckare inte duger. För allt annat kör standard.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför har dom rasat, för hårt eller löst spänt?

Vanligast är att snubbe X monterar manuell spännare på sin cykel och sen säljer den. Köparen har ingen aning vad en manuell spännare är. Och kör tills det rasar.

Men på KTM XC4 motorerna med en ganska usel hydraulisk spännare byter folk till manuell. Och där är det ganska lätt hänt att man spänner så att man börjar kröka plastsläpan. Kör man med den krokig har man på någon timme plast i hela motorn...
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Har nu testat att plocka bort spännaren och gjort en nolljustering på den.. men efter att jag plockat bort och satt dit igen och spänt den så rasslar det fortfarande.. och det låter mera.. man ska väl inte behöva ha någon förspänning på sträckaren?
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Ska kedjan vara i något speciellt läge? Där det är som mest slack på den?
Hur ser jag ifall spännaren inte funkar som den ska? Spärren på den funkar som den ska. Tryckte den i bott.. satte tillbaks den..sedan lät jag fjädern spänna in den till rätt läge..
Men ändå så är det för mycket slack på kedjan.
Det finns mycket kvar att spänna..
Blir gött tokig på det här..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ska kedjan vara i något speciellt läge?

Den skall vara i det läge manualen föreskriver. Är du inte 100 på hur du justerar en manuell spännare och varför, sätt tillbaks originalspännaren. Montera inte den manuella "bara för att".

Jag själv kör med manuell spännare i hojen med aggressiva racekammar men har originalspännare i alla andra.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Den skall vara i det läge manualen föreskriver. Är du inte 100 på hur du justerar en manuell spännare och varför, sätt tillbaks originalspännaren. Montera inte den manuella "bara för att".

Jag själv kör med manuell spännare i hojen med aggressiva racekammar men har originalspännare i alla andra.

Jag valde bort manuell spännare och försökte justera om originalspännaren. Hur vet jag om orginalspännan är dålig?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du testar originalspännaren genom att ställa vevaxeln i det läge som är föreskrivet för ett spännarbyte.

Skruva bort spännaren och kontrollera dess funktion. Återmontera enligt föreskrift.

För t.ex. en gsf1200 skall spännarens kropp monteras först (med spännaraxeln i sitt innersta läge), sen spännarfjäder (det säger ritch ratch när spännaraxeln trycks ut mot styrningen för kamkedjan av fjädern) och sist skall spännarstyrningen skruvas fast med en kopparbricka som tätning.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Update.. det var tydligen så att innan spännaren ska monteras så skall man vrida vevaxeln tills slacket mellan avgaskam och vevaxel är borta. Men blir slacket på spännarens sida då istället? Och med det spänner den till kedjan till dess korrekta värde??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du får vara uppmärksam på instruktionerna i manualen. Det är inte helt säkert att det räcker att slacket är noll mellan vev och avgas då drevet för insugskammen också måste vara med i beräkningarna. Släpper du spännaren vid fel vevaxelposition kan insugskammen kugga över, både framåt och bakåt trots att du har noll slack på avgas. Read the fine manual.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Men vågar man vrida runt kedjan utan att spännaren är på plats? Om man drar väldigt försiktigt då??
Vilken del är camshaft journal holder?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Klart att man kan vrida på vevaxeln utan att spännaren är på plats, men det kan orsaka skador på ventilerna. Har du råkat gjort det lär du plocka ventilkåpan och göra det 100 klart med att allt står rätt till vad gällande kam-timing och sen göra en kompressions- samt läckagetest.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Nä då. Det har jag inte gjort. Å allt står rätt till fortfarande enligt manualen.. Hur lång tid tar det innan en bild visas? Har laddat upp en bild på vad det står..
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nä då. Det har jag inte gjort. Å allt står rätt till fortfarande enligt manualen.. Hur lång tid tar det innan en bild visas? Har laddat upp en bild på vad det står..
Bilder ska väl komma upp direkt. Men det funkar ju inte om de är för stora.

Jag är inte insatt, men jag brukar skicka de bilder jag vill lägga upp till mig själv, radera originalet och sen ladda upp denna. Då får de ett mycket mindre format i alla fall.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har du kollat på Youtube-videon jag rekommenderade?

Han gjorde en rätt detaljerad förklaring på varför en gammal spännare kan låta 20 min in.

Blackbird visserligen men är nog sak samma.
23.45 min in, säger han precis det vad jag tror är det som försöker göras i detta fallet...
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top