Spännare till kamkedja

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Hej. Är det någon som vet var jag kan få tag i en kamkedjespännare till suzuki rf 900? Kostnad?

Sedan undrar jag hur man kan känna att den börjar bli dålig..? Jag tror att min har börjat låta lite om kedjan..
Har gått ca 4800 mil.
Mvh Daniel
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Är det verkligen möjligt att man får pröjsa närmare 3000kr för en kedjespännare?
Kom på att en här på forumet visade mig en sida med reservdelar till suggan. Helt sjukt för en jäkla spännare..? Dom flesta jag pratat med har köpt spännare för runt 5-600 kr..
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kryllar ju av dem på ebay, i alla fall eftermarknads. Men dessa är väl mestadels manuella? Jag skulle fördra original automatisk, för det är väl det även på RF? Bara att handla fort från UK innan Brexit!

Bra begagnad original lär duga. Mc-demonteringarna brukar inte sälja något som är totalt slut.

Kolla plastskenorna som trycker mot kamkedjan också. De är förmodligen inte heller billiga helt nya och man vill nog inte ha dessa begagnade heller om man nu ska byta dem.

Jag har tänkt byta mina skenor, kamkedja och det förut när man höll på med montering av kammar mm bara för att, men lade ner detta...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ibland ledsnar ju både spännaren och kedjan, eller bara en av dom. Mät och kolla lite vad du har för sträckning på kedjan, och kolla vad du ska ha max.

Har du tur så passar samma spännare till flera olika motorer, det borde finnas folk här som har järnkoll på det, och då ökar ju utbudet en hel del.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Precis, att jag glömde nämna det. Kanske dax för ny kedja=hela paketet.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Om man nu skulle satsa på manuell spännare, hur ofta tack tack för snabba svar.. behövs en sådan spännas? Gör man det efter några körningar? Eller brukar det bli efter varje säsong?
Sitter spännaren fram eller bakom förgasarna?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om man nu skulle satsa på manuell spännare, hur ofta tack tack för snabba svar.. behövs en sådan spännas? Gör man det efter några körningar? Eller brukar det bli efter varje säsong?
Sitter spännaren fram eller bakom förgasarna?
Du måste kontrollera och spänna minst en gång per tankning :fakta

Skämt åsido, är kedjan lagom inkörd så behöver du inte kolla mer än vid service. Fuskar du lite så kan du ju kolla när du hör att det rasslar.

Normalt sett sitter spännaren på baksidan av blocket, under förgasarbryggan. Sitter din kamkedja på sidan av motorn så är det oftast inga problem att byta och justera med bryggan kvar, men du måste ju ta bort ventilkåpan.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Du måste kontrollera och spänna minst en gång per tankning :fakta


Skämt åsido, är kedjan lagom inkörd så behöver du inte kolla mer än vid service. Fuskar du lite så kan du ju kolla när du hör att det rasslar.

Normalt sett sitter spännaren på baksidan av blocket, under förgasarbryggan. Sitter din kamkedja på sidan av motorn så är det oftast inga problem att byta och justera med bryggan kvar, men du måste ju ta bort ventilkåpan.

Kedjan sitter mittmonterad på min motor. Har försökt hitta sprängskiss till maskinen, men inte lyckats hitta än.. Men varför måste ventilkåpan av om jag bara ska byta spännare?
Räcker det inte med att ställa maskinen i nollläge å sedan skruva ur den..?
Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kedjan sitter mittmonterad på min motor. Har försökt hitta sprängskiss till maskinen, men inte lyckats hitta än.. Men varför måste ventilkåpan av om jag bara ska byta spännare?
Räcker det inte med att ställa maskinen i nollläge å sedan skruva ur den..?
Mvh
Ska du justera spänningen så måste du normalt sett lossa ventilkåpan för att komma åt kedjan. Att dra tills det stumnar och lossa x grader känns inte som någon bra variant, och jag skulle inte våga ta loss spännaren och dra dit en ny utan att kolla så att kedjan inte har kuggat över någonstans när kedjan slackar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ingen bra ide att hålla på med manuell sträckare om man inte vet exakt vad man håller på med...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vad är egentligen fördelen med manuell spännare? Jag tycker att man läser om det här och var som någonting positivt. Men i mina öron låter det bara som mer jobb vid service.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Och den kommer väl ursprungligen från trim-gurus, där detta är en faktor på motorer med stenhårda ventilfjädrar osv osv?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ju mc-tillverkarnas kassa konstruktörer vi ska skylla på - egentligen. På t.ex. Suzuki har man en pissig D-profil på spännaren som vickar fram och tillbaks (fastnar i ett av ytterlägena) som kan fucka "rachet" funktionen som är infräst på D-profilen. Tillika har man satt fast "haken" med en rörpinne som kan röra på sig. Det går att "mjuka" upp en originalspännare så att den inte kan fastna och så att inte rörpinnen rör på sig.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Jag såg på cms sida att man kan köpa nya delar till spännaren.. Är det något man kan satsa på eller är det bara idiotisk? T.ex fjädern å själva pinnen?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Räkna med att lyfta på ventilkåpan oavsett vilken det blir för att kolla tajmingen. Kan lätt gå fel och den kuggar över ändå.

Då ser du även mer skicket på de andra delarna.
 
Last edited:

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Räkna med att lyfta på ventilkåpan oavsett vilken det blir för att kolla tajmingen. Kan lätt gå fel och den kuggar över ändå.

Då ser du även mer skicket på de andra delarna.

Japp. Det är nog det bästa. Det får bli en mekarhelg.
Men funkar det att byta fjädern i spännaren?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har för mig Superbike Surgery har en video på YT där han byter dessa grejer på en rasslande Blackbird samt pratar om varför man kanske inte ska byta bara spännaren.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top