Ingen gnista? - Dragstar 1100

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tjenare!

Jag äger en dragstar 1100 - 2004.
Kan väl börja med att säga att jag ägt hojen endast i några få veckor.

Det som började strula med den var att den började bli mer och mer svårstartad. Då trodde jag det berodde på dåligt batteri. Så jag satte i laddare och lät den stå och laddas, efter det gick det fint att starta igång hojen igen.

Men igår när jag skulle starta den så vägrade den.. Värt och nämna var att jag lyckades starta den tidigare under dagen, men inte sen på e.m... Jag testade att koppla startkablar till ett bilbatteri, men icke.. Jag skulle därför kika om det var någon gnista på stiften, så jag tog loss tändhatt och stift för att sätta i tändstiftet i den lösa tändhatten, jag vred på tändingen och testade att starta, men ingen gnista syntes. Jag la därför tändstiftet lite lätt mot motorflänsen för att se om det kunde komma fram lite tydligare gnistor, men icke...

Edit. När man står och ska starta hojen så hör man komp och bensin hostar ut ur de raka rören.

Så vad tror ni felet kan vara, några kända tändfel på dessa motorcyklar, något jag kan mäta mig fram om något inte stämmer?

Tack på förhand!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är batteriet taskigt kan inte ens en laddning av batteriet rädda det. Att köra med startkablar och försöka få igång nedsurade tändstift är också dödfött. Nytt batteri och nya stift, prova igen. ECU'er är känsliga för låg batterispänning.

Undvik att torrköra hojen. Låt den stå eller ut kör en rejäl sväng.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tack för tipset Anders! Men det hade inte hjälpt då jag hittade felet precis.

Det är nämligen så att jag har två nycklar i en nyckelring till hojen(köpte precis hojen så har inte lagt undan ena reserv nyckeln då jag inte varit ute och kört något) , och det visar sig att endast en av nycklarna accepteras och gör så det går att starta hojen. Med andra nyckeln i så kommer det inte ens en gnista. Därför den startat ibland och andra gånger inte..Man höll på att bli tokig ett tag, men man lär sig något nytt varje gång.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top