Nostalgipriser över tid

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur mycket av prislappen på RD350/RD500/RG500 är att de som inte hade råd när de var färska numera är stadda vid kassa?
Kommer de dyka i pris i takt med att "vi äldre" blir maskföda?
Självklart kommer det finnas samlarexemplar som knappt har nyttjats, men nu är det snudd på larviga priser på de normalslitna också. Det finns en 350 på Blocket som inte ens är kvar i registret och den begär de 40 för. I mina ögon är väl fem-tio närmre det egentliga värdet.

Hur är det med tidigare års hypade cyklar?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De är väl olika för olika generationer å de kan finns en sanning i att vart efter folk droppar av å nya generationer inte tar över å ser värdet i olika typer av hojar..

Typ för mig är RD 350 å 500 inget värt, men kan tänka mig betala för typ Kawa 500/750 h2.. Andra tycker säkert att de är inge å ha då..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag skulle förstås gärna ha en gammal Kawa också, men inte så gärna som en gammal kompis som höll på att göra nya cylindrar till såna för några år sen. Sprang på honom nyligen och då höll han på att montera dit fler växlar i en moppemotor...

Ursäkta sidospåret.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så är det väl med alla hojar. De peaksr i pris när de som var unga då de var nya numera är grånande och stadda vid kassa. Sedan dalar priserna när kundkretsen blir gammal och dör av.

Jag hoppas på priskrasch i snygga 60-talshojar de närmsta 15 åren.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Helt klart är det till stor del nostalgifaktorn som sätter priser. Men det beror också på att de typer av hojar och moppar som uppfattades vara bättre än andra får större efterfrågan än sina dussinbröder. Ett exempel på det är Zundapp från 70-talet. Som lätt säljs för flera gånger högre pris än sporthojar från 90-talet som t.ex. ZX9R.

Ett annat exempel är RD 350 som TS tar upp. De som hade eller kände någon på den tiden som hade en sådan vet att de presterar mycket bra. Inte så att de kan mäta sig med en modern sporthoj men på en 70-väg med inslag av kurvor i farter upp till 200 km/h kommer en medioker sporthojspilot inte att ha en chans mot en RD 350 som körs som de är byggda för.

Annat som påverkar är också att äldre hojar kan köpas och försäkras av dem som inte klarar att betala försäkring för en nyare hoj. Priset för en helförsäkring kan vara runt 500 kr per år helförsäkrad mot t.ex. 20 tusen för sporthojen och den gamla hojen kan ge precis lika mycket körglädje.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så är det väl med alla hojar. De peaksr i pris när de som var unga då de var nya numera är grånande och stadda vid kassa. Sedan dalar priserna när kundkretsen blir gammal och dör av.

Jag hoppas på priskrasch i snygga 60-talshojar de närmsta 15 åren.

Precis!

Drömbåge, Guldpil, Silverpil, Blue Arrow har haft sin prisstegring genom män som antingen vill återskapa sin ungdom, eller äga något nu som förvägrades dem dem då.

Men sedan?
Vem skall ta över dem till det pris dödsboet inbillar sig att de är värda?
Hur fint renoverade de än är, så dör just nu hela den generationen bort som hade en personlig relation till dessa hojar.

Kvar blir ett stycke industrihistoria, och kanske lite av en blixtbild från en av våra allra första subkulturer.
Dock ryckt ur sitt sammanhang, och snart ingen kvar som kan beskriva och animera hur det livet tedde sig.

...och, vem vill ha hojarna då?

Jo, jag, såklart.

Vill jag betala dagens priser?

Nope.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Sådär ser en motorcykel ut när jag bara tänker "motorcykel", förutom kåpan runt lyset. Jag är ju född 1970 och början och mitten av 80-talet är nog det jag ser som "normalt" i design. Slutet av 80-talet fram till nyligen är mest en massa fula plastkåpor.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varför stiger somliga hojar i pris och inte andra?

Gemensamt för de modeller TS nämner är att dom var heta också när dom var nya.
Jämför prisutvecklingen med tex CB400 som är från samma tid.
Att 2t med tiden slutade tillverkas för gata lär också spela in.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sådär ser en motorcykel ut när jag bara tänker "motorcykel", förutom kåpan runt lyset. Jag är ju född 1970 och början och mitten av 80-talet är nog det jag ser som "normalt" i design. Slutet av 80-talet fram till nyligen är mest en massa fula plastkåpor.
Jag är född i mitten av 80-talet, när jag var barn stod det ofta en knallgrön sporthoj utanför där jag bodde, ganska säker på att det var en sån här ZXR-750.
kawasaki1-730x410.jpg
Så för mig är det normalt med massa underbara plastkåpor :kär
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Utmärkt exempel. Jag som född på 80-talet tycker att det där ser ut som en jäkla järngrind ungefär som alla andra 80-tals muskelhojar jag skulle bjuda max 10000 för. Men jag antar att de som var unga när Lawson baxade runt kawor tycker den är ashäftig.

View attachment 450666

Jag har haft en, den var inte ens kul när den var ny.

Den kom när jag var nybörjare på hoj men trots att den heter 1000R så var den inget man blev imponerad av på krokiga vägar. Tung och svårstyrd men brölade gott. Helt otroligt om det var samma som Eddie tävlade med. Som jag minns var grön.

https://www.youtube.com/watch?v=SBwuY6d0DxY

Oavsett vad man tycker så är det en bit historia. Och priset hindrar väl att den sågas sönder i alla fall!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.

Frågan är ju vad som händer då generationen som vuxit upp med dessa hojar försvinner om priserna sjunker eller om det fortfarande finns intressenter som håller priserna uppe. Jag har ju några gamla bilar och är nog lite samma med dom de yngre raggarna är ju runt 40 idag och merparten av raggarbilsägarna är väl snarare 60 idag. Kanske kan man om 20 år köpa en 60:a Eldorado och en 58:a Buick Limetid till vettiga pengar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.

Frågan är ju vad som händer då generationen som vuxit upp med dessa hojar försvinner om priserna sjunker eller om det fortfarande finns intressenter som håller priserna uppe. Jag har ju några gamla bilar och är nog lite samma med dom de yngre raggarna är ju runt 40 idag och merparten av raggarbilsägarna är väl snarare 60 idag. Kanske kan man om 20 år köpa en 60:a Eldorado och en 58:a Buick Limetid till vettiga pengar?

Jag tänker mig att en original matching numbers Manx kommer fortsätta vara dyr. Det finns tillräckligt med samlare som har för mycket pengar. Men alla nyproducerade Molnar Manx som idag går för 300kkr kommer att bli betydligt billigare förutspår jag. Jag väntar också på en.....

Köra Manx runt the mountain course är något jag vill göra. Hanns inte med innan det kom barn så nu får det vänta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ett tecken på min ålder är att en RD350 inte är samma sak som en RD350LC. En kompis hade den förstnämnda som inte alls var lika upphetsande.
-----------------



Tvåtaktare är ju bättre än fyrtaktare eftersom de går rent och tänder varje varv.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.

Japp, jag med.
Bygga scrambler på Vincent, och kapa ner en Egli till bobber torde kunna generera nya bekantskaper på veteranträffar.


Hojarna som du listar kommer inte bli billigare. Jag är helt enig med Boris här.
Hojar som nått ikonstatus kommer fortsätta hålla sitt värde.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sådär ser en motorcykel ut när jag bara tänker "motorcykel", förutom kåpan runt lyset.

Då hade jag bara råd med en sprillans -81 Ltd750. Polaren köpte en sprillans GPz1100b1 -81 och jag avundades. Förhoppningsvis blir min b1'a, köpt för 5000, klar till våren - så polaren kan avundas - fast han kör ju numera aphängd HD.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Man kör inte en matchning number Manx som den ska köras. 60 år gamla magnesiumvevhus är inte att lita på. Men med ett nytt vevhus är dom ok att leka med. En Vincent är en jättetrevlig touringcykel att åka på rally med runt i Europa. Träffade en kille i går som just kommit tillbaks till UK efter en tur till Finland med sin -28 års fyrcylindriga Henderson. Dom gamla hojarna ska användas, inte stå hos samlare eller på museum.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag väntar på att priserna ska rasa på gamla engelska hojar, hoppas på att nån gång kunna köpa en Norton Manx, en Vincent Blackshadow och gärna också en Egli Vincent.

Frågan är ju vad som händer då generationen som vuxit upp med dessa hojar försvinner om priserna sjunker eller om det fortfarande finns intressenter som håller priserna uppe. Jag har ju några gamla bilar och är nog lite samma med dom de yngre raggarna är ju runt 40 idag och merparten av raggarbilsägarna är väl snarare 60 idag. Kanske kan man om 20 år köpa en 60:a Eldorado och en 58:a Buick Limetid till vettiga pengar?

Polare till mig har en Vincent Blackshadow -51. Han köpte den 1961 för 300 spänn! Vansinniga priser på dom och i USA helt sjuka priser. Han kallar den sin pensionsförsäkring men den står i vardagsrummet nu och lär väl stå där till han nyser i säcken...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top