Dashcams mot motorcyklister

MR-Devil

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2003 Yamaha YZF-R6
Fick en kallese från polisen där dom vill förhöra mig om hur jag körde för tre månader sedan, enligt dom så har man kört vårdslöst men hur ska man komma ihåg hur man körde ifall man knappt kommer ihåg gårdagens frukost:confused: pratade med förhörs ledaren och tydligen så har någon filmat en med dashcam är det ens lagligt ?

Dom har inga hastigheter eller något utan dom tycker man körde om dåligt och tävlade med en bil, enda man kommer ihåg är att man körde om i vänster fil på essinge leden och hade en bil till höger om in som höll samma fart av någon konstig anledning.

Vet någon hur höga böterna skulle kunna bli eller hur chansen är för att det blir nerlagt då man inte kommer ihåg så mycket? :confused:
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur vet polisen att det var du som körde? Blev du stoppad och legitimerad? Svårt för polisen eller tingsrätten att bevisa att du begått något brott.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vem har filmat med en dashcam?
Polis eller privatperson?

Finns det bevis att du personligen gjort ett brott?
Kan de styrka din identitet?

Annars kanske de försöker få det till som det gick i streetracebil fallet. Polisen tyckte att bilen användes i organiserad upprepande brottslighet (street race är ju organiserat och gör man det flera gånger så är det ju upprepande). De hade bara lite film på bilen från instagram/Facebook och en patrull som kände igen den. I de fallet så förverkades bilen och krossades. Samt att polisen glatt publicerade klippet när den krossas.
De kunde aldrig bevisa vem som körde, men bilen skrotades ändå.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade för övrigt bett att få se filmen. Sen när jag får tillgång till den meddelat att det inte är min hoj då jag har en röd cuts, inga speglar, en massa klistermärken och annat avgassystem. Någon måste ha kört falskskyltat med en likadan hoj. Det går ju beställa miniskyltar på nätet med valfritt regnr.

Så den är säkert en stulen, falskreggad hoj och sen sagt att hoppas ni får tag på den djäkeln. För jag vill inte bli misstänkt för en massa skit som jag inte gjort.
 
Last edited:

MR-Devil

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2003 Yamaha YZF-R6
Hur vet polisen att det var du som körde? Blev du stoppad och legitimerad? Svårt för polisen eller tingsrätten att bevisa att du begått något brott.

Var med om en olycka cirka 1.5 mil från där dom säger det hände, körde lugnt när olyckan var framme.

Det ska vara en privat person som har filmat då det inte fanns någon polis i närheten. (kollade speglarna)
blev ju självklart leggad vid olycks platsen med polisen förhörde aldrig mig på sjukhuset som dom skulle.
 

MR-Devil

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2003 Yamaha YZF-R6
Jag hade för övrigt bett att få se filmen. Sen när jag får tillgång till den meddelat att det inte är min hoj då jag har en röd cuts, inga speglar, en massa klistermärken och annat avgassystem. Någon måste ha kört falskskyltat med en likadan hoj. Det går ju beställa miniskyltar på nätet med vakfritt regnr.

Så den är säkert en stulen, falskreggad hoj och sen sagt att hoppas ni får tag på den djäkeln. För jag vill inte bli misstänkt för en massa skit som jag inte gjort.


ska få se filmen på tisdag nästa vecka men har svårt att tro att dom vetvem det är som kör pga hjälm och jag åkte inte så fort från vad man kommer ihåg då detta var 3 månader sedan, mistankes graden är skäligen misstänkt :/

tror du det kommer hålla som bevis då dom inte har hastigheter eller något samt man ligger i vänster fil på en tom väg ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ah, det är en olycka som de är ute efter. Det förklarar lite mera.
Då skulle jag tippa på att någon som inte gillade körstilen på hojen har lämnat in detta till polisen.
 

MR-Devil

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2003 Yamaha YZF-R6
Så dom kan komma 3 månader efter en olycka och sen säga att du har kört som en *****, fast man körde lugnt vid olyckan och man inte kommer ihåg riktigt hur man körde 15 min innan det hände.

Får se vad dom säger och vad videon visar :/ bara så seg att dom bokar tiden tre veckor bort så man måste vänta så länge.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De kan säga att du varit på månen med. Grejen är att de måste bevisa det också.
Men finns det film på att man kört vårdslöst 1,5 mil innan en olycka är det ju mindre bra.

Vad var det för olycka det gällde förresten?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan ju potentiellt bevisas ha kört vårdslöst även om ingen hastighet har uppmäts.

Du har ju även visat att du fanns på platsen så det kan ju bli svårare skylla på Molgan.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Fick en kallese från polisen där dom vill förhöra mig om hur jag körde för tre månader sedan, enligt dom så har man kört vårdslöst men hur ska man komma ihåg hur man körde ifall man knappt kommer ihåg gårdagens frukost:confused: pratade med förhörs ledaren och tydligen så har någon filmat en med dashcam är det ens lagligt ?

Dom har inga hastigheter eller något utan dom tycker man körde om dåligt och tävlade med en bil, enda man kommer ihåg är att man körde om i vänster fil på essinge leden och hade en bil till höger om in som höll samma fart av någon konstig anledning.

Vet någon hur höga böterna skulle kunna bli eller hur chansen är för att det blir nerlagt då man inte kommer ihåg så mycket? :confused:

Du vet väl om att du inte behöver säga något alls? Överhuvudtaget. Att ljuga däremot är seriöst korkat. Men det är en rätt lång sträcka att tillryggalägga mellan att inte säga något alls via att utelämna väl valda delar av sanningen till att klockrent fara med osanning.

Då det är fri bevisprövning som gäller [i sverige] så är det på det hela taget rätt ofiffigt att bidra med något alls. Allt du säger kan alltså användas emot dig.
 
Last edited:

MR-Devil

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2003 Yamaha YZF-R6
De kan säga att du varit på månen med. Grejen är att de måste bevisa det också.
Men finns det film på att man kört vårdslöst 1,5 mil innan en olycka är det ju mindre bra.

Vad var det för olycka det gällde förresten?

Åkte in i väg räcket då jag råkade fastna med blicken i kurvan och bromsade då en bil låg till höger och jag kände inte för att bli pankaka deluxe på en fredag. den enda som skadades var jag ingen annan var inblandad.
 

MR-Devil

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2003 Yamaha YZF-R6
Du kan ju potentiellt bevisas ha kört vårdslöst även om ingen hastighet har uppmäts.

Du har ju även visat att du fanns på platsen så det kan ju bli svårare skylla på Molgan.

Enligt dom så körde om jag om lite dumt och tävlade med en annan bil, men jag kan inte rå för att en bilförare väljer att gasa när man vill köra om och tränger en på en motorväg. kommer vara ärlig med det jag kommer ihåg då det inte är någon Ide att ljuga eller något då det kommer bara bita en i röven i slutet.

Tror dom kanske förstår att man inte tävlade när man berättar sin del men sen kan man ju inte göra något iallfall om polisen tycker något annat. bara störande att dom kommer så långt efter allting så det bara blir skit och man behöver ta ledigt från jobbet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top