Facebook

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Avänder Facebook för att hålla kontakten med polare och uppdateringar kring andra intressen typ mc, fotboll, hockey etc.

Messenger är en schysst chat-app som går via facebook som jag i alla fall använder mer än just facebook :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det ingen som hänger på Reddit? Har ni missat det? Där finns allt.. och om man borrar lite hittar man intressegrupper för de mest udda saker. Utan bullshit.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Internet och vår teknologiska utveckling har skapat mer demokrati är mänskligheten någonsin har haft tidigare.
Men det är verkligen med en stor dos av fördelar och lika mycket nackdelar.

Om vi tar musikvärlden som exempel så behövde man tidigare tillgång till en studio för flera miljoner för att bli känd och sprida sin musik (och sedermera dra in rejält med pengar på konserter och merch osv.)
Numera räcker det att köpa en laptop för en normal summa och en mikrofon så kan du gratis spela in och sprida ut din röst/din musik.

Samma sak med video, texter och åsikter.


Nackdelen är (framförallt) att när det gäller åsikter så är det de som skriker högst, är mest förbannade/extrema och oftast tänker minst (och känner mest) är de som syns och hörs.

På Facebook är det vad jag kallar 3G.
Precis som tekniken 3G så är det numera utdaterat och det finns bättre alternativ. mitt 3G står däremot för Grinig Gammal Gubbe, men har inget med varje sig ålder, kön, däremot mycket med mindset att göra :)

Lågt intellektuella individer som verkar vara arbetslösa med tanke på hur mycket tid de har att hoppa från tråd till tråd i sociala medier, och bara spyr ur sig sin känslosås och omedvetet avslöjar sin bristande intelligens.

Främst gamla människor som härjar hos bl.a. Marcus Oskarssons trådar och i alla möjliga FB-grupper med den gemensamma nämnaren att man är förbannad över någonting.
Men det är i alla åldrar och såväl unga som gamla.

Men vi ska nog ta oss igenom denna skit också, på andra sidan finns ett bättre Internet och en bättre värld :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Messenger är en schysst chat-app som går via facebook som jag i alla fall använder mer än just facebook :D

Är det verkligen en schysst chat-app? Jag har känslan av att det är en chat app som säljer vidare informationen som vi chatar "privat" till våra vänner till högstbjudande som vill veta mest möjligt om oss.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det verkligen en schysst chat-app? Jag har känslan av att det är en chat app som säljer vidare informationen som vi chatar "privat" till våra vänner till högstbjudande som vill veta mest möjligt om oss.

Japp.
Är den är gratis och gratis använda(?) så lär det vara "du" som är produkten som säljs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det verkligen en schysst chat-app? Jag har känslan av att det är en chat app som säljer vidare informationen som vi chatar "privat" till våra vänner till högstbjudande som vill veta mest möjligt om oss.

Inte alls omöjligt. Vill man slippa sådant rekommenderas Whatsapp.


Buy quality, cry once
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inte alls omöjligt. Vill man slippa sådant rekommenderas Whatsapp.


Buy quality, cry once

Whatsapp trodde jag facebook hade köpt upp? Vill minnas att mina vänner inom IT säkerhet nämnde det. Telegram eller Vidogram har jag hört är de mest privata per idag. Sen kan det tänkas att även de kommer köpas upp av de stora giriga företagen när de får tillräckligt många användare.

Många har även gett messenger tillgång att läsa telefonens sms m.m. Så då är det ännu mer info man ger bort. Det är lätt att tänka att man inte har någonting att dölja, men jag tror många kommer ångra sig på sikt när känslig information om de själva eller deras barn sålts vidare till högstbjudande, tex försäkringsbolag.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inte alls omöjligt. Vill man slippa sådant rekommenderas Whatsapp.


Buy quality, cry once

WhatsApp Messenger är en proprietär, plattformsoberoende mobilapplikation för smarta mobiltelefoner. Utöver grundläggande meddelandefunktioner kan Whatsapp Messenger-användare skicka varandra bilder, video- och ljudmeddelanden. Wikipedia
Släpptes första gången: 3 maj 2009
Skrevs i: Erlang
Ägare: Facebook


Snarare är det Signal man ska köra i sådana fall.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
"Brian Acton, one of the co-founders of the popular messaging app WhatsApp, said he "sold my users' privacy" when Facebook acquired the company. Facebook acquired WhatsApp for $19 billion in cash and stock in 2014, its biggest acquisition ever. "
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Whatsapp trodde jag facebook hade köpt upp? Vill minnas att mina vänner inom IT säkerhet nämnde det. Telegram eller Vidogram har jag hört är de mest privata per idag. Sen kan det tänkas att även de kommer köpas upp av de stora giriga företagen när de får tillräckligt många användare.

Många har även gett messenger tillgång att läsa telefonens sms m.m. Så då är det ännu mer info man ger bort. Det är lätt att tänka att man inte har någonting att dölja, men jag tror många kommer ångra sig på sikt när känslig information om de själva eller deras barn sålts vidare till högstbjudande, tex försäkringsbolag.

Poängen är att Whatsapp krypterar meddelandena, dvs de får inte heller tillgång till innehållet. Oavsett vem som äger bolaget så är ju funktionen densamma.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Poängen är att Whatsapp krypterar meddelandena, dvs de får inte heller tillgång till innehållet. Oavsett vem som äger bolaget så är ju funktionen densamma.

Jag är själv ingen dataexpert även om jag är långt mer insatt än medelsvensson i ämnet. Jag pratar dock ofta med vänner som jobbar med datasäkerhet/programmering om dessa frågor då privatliv blivit viktigt för mig. Enligt de så kan google/android samt den som skapat/äger appen lätt kringå krypteringen och få tillgång till informationen.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är själv ingen dataexpert även om jag är långt mer insatt än medelsvensson i ämnet. Jag pratar dock ofta med vänner som jobbar med datasäkerhet/programmering om dessa frågor då personlig integritet blivit viktigt för mig. Enligt de så kan google/android samt den som skapat appen lätt kringå krypteringen och få tillgång till informationen.

OK, då kan den inte rekommenderas längre. :(
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
OK, då kan den inte rekommenderas längre. :(

Nej, tyvärr inte. Jag hade inte heller vetat om att whatsapp blivit osäker om det inte vore för mina vänner som jobbar inom ämnet. Kan tycka att det är konstigt att inte media skriver mer om saker som rör personlig integritet. Men samtidigt så är det ganska logiskt. Media om någon är ju intresserade av att veta mest möjligt om flest möjligt :gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, tyvärr inte. Jag hade inte heller vetat om att whatsapp blivit osäker om det inte vore för mina vänner som jobbar inom ämnet. Kan tycka att det är konstigt att inte media skriver mer om saker som rör personlig integritet. Men samtidigt så är det ganska logiskt. Media om någon är ju intresserade av att veta mest möjligt om flest möjligt :gnissla

Ta Facebooks-ägda Whatsapp som exempel. Appen har lyfts som ett föredöme eftersom den var tidig med att börja kryptera alla konversationer på ett sådant sätt att inte ens Facebook kan läsa innehållet.

Men det Facebook kan läsa – och aktivt loggar – är all annan information. Vem du skriver till, vid vilka tidpunkter, från vilka platser.

Då är "Signal" tydligen bättre, även om själva innehållet i meddelandena fortfarande är krypterat med Whatsapp.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Då är "Signal" tydligen bättre, även om själva innehållet i meddelandena fortfarande är krypterat med Whatsapp.

Har inte koll på Signal men det rimmar dåligt att det är krypterat via Whatsapp. I Kina använder de som upprör mot staten Telegram. Kina har gjort många DDoS attacker mot Telegram för att försöka stoppa appen. För mig talar det sitt tydliga språk.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Är det verkligen en schysst chat-app? Jag har känslan av att det är en chat app som säljer vidare informationen som vi chatar "privat" till våra vänner till högstbjudande som vill veta mest möjligt om oss.

Vet inte hur privat den är men har inget direkt jag behöver dölja så har inte brytt mig :D

För mig personligen är den smidig.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vet inte hur privat den är men har inget direkt jag behöver dölja så har inte brytt mig :D

För mig personligen är den smidig.

Nej ingen har ju någonting att dölja men ändå är informationen värd extremt stora belopp. Jag tror egentligen inte heller att jag har mycket att dölja, men om jag eller mina barn blir tex politiker eller högt uppsatt tjänsteman en vacker dag kanske jag tar fel. Time will show :tummenupp

Klart den är smidig. Det är en av världens bäst betalande "gratis" produkt som säljs, till priset av din, dina vänners och familjs information.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top