Facebook

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Hallå alla forumvänner :)

Jag har inte Facebook.. -Okej, jag är kanske en bakåtsträvare, men har jag missat nåt ..? :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ingen aning, jag joinade 2007-någongång och inaktiverade kontot efter 3 dagar (då gick det inte att radera dem).
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Face...who?

Jag ser mina vänner med flödesångest, har jag missat något, pling pling pling.
Leder bara till ångest och förvirring, nej tack.

Det enda sociala medie jag har är det här, det räcker gott.
 
Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Beror nog på vilka intressegrupper man är med i. Man måste inte kolla status hela tiden det blir när man känner och har lust.
Klarar hela dan ibland utan att kolla.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
-Hallå alla forumvänner :)

Jag har inte Facebook.. -Okej, jag är kanske en bakåtsträvare, men har jag missat nåt ..? :confused:

Nej, du är ingen bakåtsträvare! :fakta

Ja, du missar saker! :7peta
Du missar att hinna se allt som skapar ångest att du missar att se. :7peta
Du missar saker du får ångest av att inte hinna med! :7peta

Men du får en hjärna som inte måste hinna med alla flöden istället! :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hade Facebook i några år men jag raderade mitt konto för typ 5år sedan. Absolut ingenting jag har saknat
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har Facebook och får jättemycket information om vad de som jag ägnat decennier åt att förtränga har för sig.
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Det här påminner om vilka som följer en IQ-befriad dokusåpa, ingen tittar på skiten men alla vet vad som händer. Har själv inget Fb-konto och finns ej planer på att skaffa heller, ungefär lika lockande som WT-trenden med tatueringar.

Saknar mer epoken när livets mening var spontanfika, Gula tidningen, Maloyasnédoja som gav dagliga adrenalinkickar, hopplöst sönderborrade ljuddämpare och svalda munstycken med eftersmak av riktig bensin som i timtal förlamade tungan. För att inte tala om flörtarna på muren, i gulskenet från gatubelysningen med en bakgrundskuliss av rasslande lövverk och porlande vatten från forsarna i Observatorielunden. Det var annat än dagens imaginära gilla-markeringar på internet.

Väntar spänt på att PRO hör av sig men ödesmättat finns dom förmodligen bara på Facebook nuförtiden...
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Var med på Fejan i ett år, tar för mycket tid och skapar inget- förutom intäcketer för acebook, ruttnade efter Camebridge Analytica historien och checkade ut.. känns bra, så jag fortsätter med att inta ha fejan...:banana
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ah, hösten är här. Denna härliga tid :D

Om du föredrar familjeliv framför sporthoj kan jag rekommendera FB. I övrigt mest bilder på middagar, barn och attention whores.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är samma med Blocket. Fan vad mycket skit det säljs. Orkar inte läsa igenom alla annonser. Om man ändå kunde anpassa sökningar och spara dem för att hålla koll på delar och motorcyklar av vissa årsmodeller och fabrikat. Om det ändå gick.

Youtube har blivit för stort. Fan va mycket skit det läggs upp. Det går inte att sålla bland klippen. Hur orkar ni med alla idiotklipp?

Sporthoj räcker. En massa roliga trådar om allt man behöver veta, åsikter som ventileras och byts, säljesannonser samt en massa bilder och filmer Man håller skärmtiden på en acceptabel nivå.

Det ena utesluter det andra.

---------------

Ironi är svårt. Jag använder Facebook dagligen. Dels publicerar jag tusentals båtracingbilder årligen. Jag är kompis/Facebook-kompis med de flesta aktiva och många av deras anhöriga. Det är min plattform sedan vårt forum lades ner för några år sedan. Det finns inget alternativ för mig. Egen hemsida nej tack.
Jag har anpassat flödet så det är minimalt med sport och politik.
Jag har letat upp Facebook-grupper för att få inlägg och bilder som rör de hojmodeller jag äger eller är intresserad av. Finns ju även grupper för äldre Kawasaki, historisk racing, ombyggda hojar mm mm.

Min Europatripp i våras (1000 mil, sex veckor och en massa länder) la jag upp på min wall på FB, en tdm900 sida på FB, sporthoj.com och på messenger för mina barn som varken har fb eller är inne på sporthoj. Kul med respons. Kul att bidra. Jag känner till och känner av Jantelagen. Vet inte om jag är en bekräftelsetorsk. Det fult att nämna likes på sporthoj. Mitt personbästa på sporthoj är 10 på ett inlägg. På FB är det 325. Bli inte provocerade nu.

Däremot har jag varken Twitter eller instagram. Har inte känt något behov av dessa. Jag har å andra sidan inget behov av att dissa dessa eller dess användare.

Jag hänger en del på yr.no för att kolla vädret. Inte bäst kanske. Kollar SMHI ibland eller väderappen i telefonen.

Sporthoj.com vill jag inte vara utan. Skulle önska fler inlägg per dag, enklare bildhantering mm men Tapatalk funkar ju för bilder. Jag tror att vi missar en massa bilder och aktivitet pga att det inte går att lägga in bilder direkt från telefonen.

Så som svar på TS fråga, ja du missar en jävla massa inlägg och bilder på sådant du är intresserad av.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man missar något eller inte beror väl lite på vad man har för intressen och prioriteringar.

Jag har Facebook men är inte direkt någon frekvent användare. Öppnar det lite då och då bara.
Använder det mest till att hålla koll på en del intressegrupper och diskussioner där.
Sen brukar vi ofta använda det till att skapa event som man bjuder in folk till. Då ser man vilka som är inbjudna och vilka som tackat ja och det är lätt att komma ut med information till alla.

Annars är det väl mest förströelse för min egen del.

Men det verkar som om det är många som fastnar i bekräftelseträsket och lägger ut om allt möjligt som dom håller på med för att dom vill att folk ska gilla allt skit. Dom blockerar jag eller tar bort relativt omgående.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Facebook.... Va är de???

Skoja bara, vet att de finns någe som heter så å har inte varit me å tänker inte vara de heller..
Vet inte riktigt varför man ska vara me då, för dom flesta av mina närmaste vänner har inte de äns.. Vi ringer å träffas istället....
Tanken är va man missar eller inte genom att umgås istället.. Sen är frågan oxå, vem tusan är intresserad av att veta va jag åt till middag å gjorde typ igår.. Eller va å körde hoj där, bättre å göra de me dom som hänger me istället.. Typ gammel moster Hulda är ju inte intresserad..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har aldrig haft och kommer inte ha. Jag har tom börjat bojkotta företag som enbart har FB-sida, varför ska jag gynna ett företag som stöder åsiktsregistrering och inte ger mig några alternativ att slippa det?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Väntar spänt på att PRO hör av sig men ödesmättat finns dom förmodligen bara på Facebook nuförtiden...


Ha-ha-ha! *det porlande vattnet från forsarna i Observatorielunden* Världsklass!

...And here's the result of the petit-fränsch jury: "Swiiiden, ten points, dix points!"
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mig veterligen finns det inget bättre sätt att kommunicera inom t.ex en förening än fejan.
Som exempel.

Alla kidsen har konton och två av tre går att nå via messenger men några inlägg postar de inte så den yngre generationen verkar inte hänga där.

Yngste grabben t.om säger det, ”facebook är för gamla människor”

Jag är med. Gruppdelen gillar jag men Dagens sanning-delarna kan jag vara utan.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag har men tycker det är synd att den delvis trängt undan forum där det går att ha lite mindre "ytliga" diskussioner. Ibland undrar jag om folk tycker att ett traditionellt forum är för avancerat.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Bor i Portugal för tillfället och jag ser ett väldigt högt användande av FB, dels för att många saknar egna .pt eller .com-adresser och har sina sidor på FB, samt att Marketplace används sjukt mycket!
Största anledningen är att det såklart är gratis. Allt kostar pengar i det här landet men folk tjänar otroligt dåligt.

Man får verkligen känna på hur verkligt det är när det talas om att FB skapar kontroll över folks liv.

Har senaste månaderna försökt komma ihåg de gånger som FB hjälpt mig, och det har varit mestadels evenemang som jag inte hittat annars, tex musik, kultur mm.

Men som de flesta påpekar, SH är en lagom social liten ö :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har men tycker det är synd att den delvis trängt undan forum där det går att ha lite mindre "ytliga" diskussioner. Ibland undrar jag om folk tycker att ett traditionellt forum är för avancerat.
I traditionella forum måste söka upp informationen själv, i twitter, FB osv så matas du bara med ett flöde där du passivt kan ta emot det som algoritmerna tycker att du ska se, baserat på sånt du har gillat förr. Så just din världsbild förstärks, och du riskerar inte att få se nya saker som du gör på ett forum.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det jag tycker är dåligt med Facebook är att det är ett forum som inte riktigt inbjuder till verklig och respektfull diskussion, där man utforskar en fråga och lär sig något. Det blir ett forum för det ytliga, som ger likes och där kommentarerna har karaktären "åååh, vad fiiiiiint" eller annat kortfattat kallprat. När diskussion väl uppstår är det mest vädring av starka åsikter som innebär att broar bränns eller att man förstärker den ekokammare man redan sitter i. Fördumning är vad det är.

Använder LinkedIn en del i professionella sammanhang och det fungerar på liknande sätt. I undantagsfall kan det bli bra diskussioner, men oftast när man väcker någon fråga så får man en massa gillande som svar. Vafan, jag vill inte ha dina likes, jag vill ha en diskussion.

Det som algoritmerna sedan ger spridning är sådant som är lätt att gilla, men som inte ger diskussion. Gärna ett tydligt statement som får folk att gilla, älska eller hata, men som inte leder till att en ny tanke skapas och att ett svar formuleras.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top