Lectron förgasare 4-takt

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Är det någon här som provat deras 4-takts förgasare? Kanske är bättre att tjacka en Lectron istället för renoveringssats till Keihin-gasaren.. Acc-pumpen är riktigt misshandlad...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du redan har Keihin's FCR (crème de la crème) med rullagrad trottel låter det lite udda att vilja montera Lectron's annat än om du vill gå större än 41 mm (Keihin HSR finns upp till 48mm). Injustering av Lectron är mer tidskrävande än för FCR/HSR. Plastkopparna på Lectron slår sig med tiden och läcker.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör Lectron 46mm gasare på min snöskoter (tvåtaktare) och jag har kört Lectron 44mm på xr650r som är 4takt.
I grund och botten är Lectron enbart en dragracingförgasare och då funkar de bra samt är rel lätt att bestycka in då man kan skita i mellanreg.
De är skitsvårt att hitta rätt stigning på trottelnålen för att få fin tomg samt mellanreg och full gas de blir alltid fel blandning någonstans. Nålarna är svindyra och har du inte stor erfarenhet av Lectron skulle jag tippa på att du måste köpa 5-10 nålar innan motorn går rel bra (inte perfekt)!
På Min xr körde jag Lectron och den svarade bra på gasen liknade en vanlig accpumpsförgasare men absolut inte bättre. Jag fick inte till hela registret perfekt och de blev för dyrt att köpa fler nålar så jag satt tillbaka Mikuni HSR gasaren.
Min Arctic cat 1000cc tvåtaktare har jag kört Lectron i över 10 år och den kör jag även grillturer med så förgasarna är rel bra inställda nu efter 10 år bestyckande men den går inte lika bra i bränsleblandning som org gasarna. De är livsfarliga ställen i mellanreg där den går toksnålt och de har jag inte fått till så man får undvika vissa farter helt enkelt.
Däremot en crosshoj skulle funka bra med Lectron för där kör man inte jämn gas i typ 30-110kmt där de är svårast att få till dem. Endurohoj funkar nog rel bra också. Motardhoj kan funka om man enbart kör bana.

Ja du hör hur svårt de kan bli och nålarna kostar 30 dollar + frakt + skatt = .600kr styck och de kan gå åt 5-10st innan du blir nöjd = 5000-10000kr i bara nålar!
Men om du köper en Sprillans ny där Lectron satt in ett extra ställbart munstycke för lågfart blir de enklare att ställa in men då kostar de multum. En Kehin fcr och Mikuni tm HSR är 7 reser lättare att justera in och de ger samma effekt och gassvar som lectron.

Här är nya Lectron med tomgångsbränsleskruv
https://www.lectronfuelsystems.com/4strokes/ktm-4-stroke-kits/ktm-450-530-kits-697.html
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tack grabbar, tyckte det verkade lite för enkelt att bara smälla dit en Lectron, slippa munstycken & acc-pump etc..

Stämmer helt att det sitter en Keihin FCR, men hojen har inte fått så mycket kärlek av varken mig eller tidigare ägare, så nu när jag börja planera att väcka de döda så läste jag lite om Lectron & tyckte det verkade som en vettig alternativ väg.

Men då tolkar jag det som att det är bättre att lägga krutet på att fräscha upp min Keihin istället! Tackar ödmjukast för input.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack grabbar, tyckte det verkade lite för enkelt att bara smälla dit en Lectron, slippa munstycken & acc-pump etc..

Stämmer helt att det sitter en Keihin FCR, men hojen har inte fått så mycket kärlek av varken mig eller tidigare ägare, så nu när jag börja planera att väcka de döda så läste jag lite om Lectron & tyckte det verkade som en vettig alternativ väg.

Men då tolkar jag det som att det är bättre att lägga krutet på att fräscha upp min Keihin istället! Tackar ödmjukast för input.

Ja kör vidare med FCR gasaren den går att porta upp till 43mm som mest jag har portat flera fcr till 42-43mm de funkar skitbra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top